Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Suhtlusvõrgustikud – kas hääbuv trend või uus kullaauk?

    Finantskonsultatsioonide ettevõtte Deloitte’i poolt läbiviidud rahvusvaheline uuring ennustab, et käesoleval aastal, ületab sotsiaalvõrgustike keskkondade kasutajaskond hämmastava 1 miljardi piiri ning nende kaudu edastatakse üle 2 triljoni reklaami.

    Samas aga võib ennustada, et sotsiaalvõrgustikega seotud reklaamikäibed võivad jääda küllaltki tagasihoidlikeks võrreldes teiste meediatega, seda vähemalt lühemas perspektiivis. Kui sotsiaalvõrgustiku liikme kohta arvestada aastaseks käibeks 4 dollarit, teeb see 2011. aasta kogukäibeks 5 miljardit USA dollarit. Hoolimata sotsiaalvõrgustike laiast ning samas kasvavast liikmeskonnast esindavad selle reklaamikäibed vähem kui 1% kogu maailma reklaamikuludest. Hoopis kiiremat kasvu võivad näidata selle teised käibeallikad, nagu maksesüsteemid ja e-kaubandus. Sotsiaalvõrgustike pikaajaline turuväärtus tekitab jätkuvalt vastakaid arvamusi. Mõned näevad selles tehnoloogiasektori “uut kullaauku”, lubades isegi suuremaid tasusid kui eelmise kümnendi otsingumootorite puhul. Teised võrdlevad sotsiaalvõrgustikke dot com mulliga, väites, et nende kasutajate rahakulutust on veel vara võrrelda otsingumootorite kasutajate omaga.
    Deloitte’i nägemus on, et sotsiaalvõrgustike reklaamikäibed saavad absoluutmahtudelt olema väga võimsad: kogu valdkonna käibed kasvavad 5 miljardi US dollarini ning iga-aastase kasvuna nähakse 40%, mis on mõjukad numbrid. Võimalik on, et üksikud sektori ettevõtted võivad näidata isegi suuremaid kasvunumbreid. Samas kui käibed kasutaja kohta ei kasva lähimatel aastatel veel suure tõenäosusega samale tasemele, mis otsingumootorite või traditsioonilise meedia puhul. Samuti nagu reklaamihinnad suhtlusvõrgustikes jäävad lähiajal madalamaks võrreldes muu veebikeskkonna või traditsioonilise meediaga.
    Tänu madalale kulubaasile võivad suhtlusvõrgustikud ikkagi saavutada silmapaistvaid brutotulusid hoolimata küllaltki väiksest käibest kasutaja kohta – eriti kui võrrelda neid tulusid traditsiooniliste meediaettevõtete vastavate tuludega. On ju sotsiaalvõrgustike kulutused sisu tootmiseks praktiliselt olematud, pakkudes üksnes infrastruktuuri, mille sisu loovad selle kasutajad ning kolmandad osapooled.
    Hinnang sotsiaalvõrgustike potentsiaalile sõltub kolmest parameetrist: kasutajate arv, keskkonnas viibitud aeg ja kontaktikulu. Mitmed sotsiaalvõrgustike ettevõtted on nende parameetrite alusel näidanud silmapaistvat kasumit, aga tasub kriitiliselt hinnata, kui palju lisakasvu nad seeläbi saavutasid. Kui sotsiaalvõrgustikud saavutavad miljardi kasutaja piiri, on ligi pool globaalsetest interneti kasutajatest ennast mõnes suhtlusvõrgustikus kasutajaks registreerinud.
    Mobiilikasutus võib pakkuda paremaid võimalusi, eriti arenevates maades, kus mobiilide arv kasvab jõudsalt: globaalselt on märksa enam mobiiltelefonide kasutajaid, kui neid, kellel on ligipääs arvutile. Samas tuleb mainida, et luua mobiilset reklaami sellistes mahtudes ning hinnaga, mis tagaks multi-miljardilise käibega äri, ei saa tõenäoliselt juhtuma veel aastal 2011. Selle kinnituseks võib vaadata eelmist aastat, mil mobiilse reklaami käive oli Suurbritannias – Euroopa suurimal vastaval turul – ainult 40 miljonit US dollarit. Vastavalt nutitelefonide ja 3G võrgu laiemale levikule peaks suurenema ka suhtlusvõrkude kasutajate arv.
    Sotsiaalvõrgustike kasvutrajektoori on sageli võrreldud tasulise otsinguga, mis kasvas 15 aasta jooksul praktiliselt tühjalt kohalt 30 miljardi US dollari suuruseks turuks ning jätkab oma kasvu siiani. Siiski tuleb meeles pidada, et eelmise kümnendi lairibaühendus oli enamikes maades ühekohalistes numbrites ning mõnedes maades ei olnud seda üldse. Otsingumootorite kasutamise aluseks oli osaliselt märkimisväärne kasv internet kasutamisel – trend, millele sotsiaalvõrgustikud juba baseeruvad.
    Kui sotsiaalvõrgustiku reklaamikäibed on 2011. aastal, kui pooled potentsiaalsetest kasutajatest on ennast juba kasutajaks registreerinud, väärt 4 miljardit US dollarit või on edasine kasv suuresti piiratud mobiilse reklaami madalate kuludega, peab kasv tulema suuremast ajalisest mahust, mis sotsiaalvõrgustikus kulutatakse või paranenud kontaktihinnast.Vaadates minevikku, siis sotsiaalvõrgustikus kasutatud aeg kasvas 2010. aastal märkimisväärtselt. Nagu näitab statistika, siis kasvas populaarsemas suhtlusvõrgus kulutatud aeg 2010. aasta III kvartalis võrreldes 2009. aasta III kvartaliga 66%.
    Kuna kasutajate hulk ning kasutatav aeg on sotsiaalvõrgustike jaoks piiratud, langeb rõhk kontaktihinnale. Kuigi oli alust arvata, et sotsiaalvõrgustike halduses olev info kasutajate tausta, eelistuste, sotsiaalsete sidemete, hoiakute ja käitumise  kohta annab väga häid tulemusi reklaamile, siis paradoksaalselt on sotsiaalvõrgustiku kontaktiarv jäänud väikseimaks kõikide veebipõhiste reklaamikanalite seas.
    Kokkuvõttes võib öelda, et 2011. aastal jätkub nö. sotsiaalvõrgustiku loo kirjutamine ilma selguseta selle tulevikust. Sotsiaalvõrgustik jääb innovaatikast esilekerkinud äriks, mis on tänaseks saavutanud positsiooni, mis vaid mõned aastad tagasi tundus saavutamatuna. Nüüd on küsimus selles, kas sotsiaalvõrgustik suudab jätkata kasvava trendiga ning leida viise raha teenimiseks.
    Isegi kui sotsiaalvõrgustiku 2011. aasta reklaamikäibed jõuavad üksnes planeeritud tasemele, on neil lisaks teisigi võimalusi käibe kasvatamiseks. Näiteks võib keskkond pakkuda e-kaubanduse mudelit, kus renditakse välja veebikeskkonnas paikneva nö. kaubamaja pinda ning teenitakse müügilt komisjonitasu. Ometi ei ole oodata, et see mudel võiks ületada oma käibemahult tavapärast reklaami.
    Kui madal kontaktiarv on nö. norm, tuleks sotsiaalvõrgustikel mõelda, kuidas sellele reageerivad meediaagentuurid. Eriti need agentuurid, mida tasustakase komisjoni alusel, võivad madalate kontaktiarvude tõttu otsustada kindlamate meediakanalite kasuks ning loobuda sotsiaalvõrgustiku kasutamisest. Või otsustatakse kasutada selles kanalis kõrge väärtusega nõustamisteenuseid nagu avalike suhete ning mainekujunduse teenuseid aitamaks kaubamärgil selles keskkonnas silma paista.
    Reklaamifirmad ning nende kliendid peavad tõenäoliselt laiendama sotsiaalvõrgustike kasutamist kaitsmaks oma mainet ning reputatsiooni maailmas, kus isiklik arvamus saab üha määravamaks jõuks. Uuringud on näidanud, et suust-suhu hinnangud ning lähedaste-tuttavate arvamus mõjutab ostukäitumist väga suures mahus. Nii usaldab 78% inimesi lähedaste-tuttavate arvamust, samas kui reklaami usaldab vaid 14%.
    Tundub, et 2011. aasta saab sotsiaalvõrgustike jaoks olema lootustandev, samas aga ka segane. Vastavalt sellele, kuidas koguneb lisainfot ning kuidas ärimudelid arenevad, saavad nii reklaamijad, konkurendid kui analüütikud parema pildi selle valdkonna tulevikupotentsiaalist.
  • Hetkel kuum
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Tehnoloogiasektor sügavas languses: Nvidia kaotas oma väärtusest kümnendiku
Selle nädala jooksul on “Suurepärase Seitsme” aktsiate langus kustutanud nende turukapitalisatsioonist kokku enam kui 900 miljardit dollarit, mis on lähedal grupi ajaloo suurimale nädalasele kaotusele.
Selle nädala jooksul on “Suurepärase Seitsme” aktsiate langus kustutanud nende turukapitalisatsioonist kokku enam kui 900 miljardit dollarit, mis on lähedal grupi ajaloo suurimale nädalasele kaotusele.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Amazoni rüpes edu nautiv Eesti ettevõtja: Jeff Bezose juhtimisprintsiibid sobivad meile hästi
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti sai Euroopa rahakotist 122 miljonit eurot
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Usaldamatus valitsuse majanduspoliitika suhtes on järsult kasvanud
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.