Eesti tulumaks on Tallinki eelis

Sirje Rank 07. märts 2011, 11:42

Täna kolmes Põhjala majanduslehes korraga ilmunud artiklis analüüsib Kauppalehti ajakirjanik Nina Broström Tallinki ja Viking Line’i konkurentsieeliseid ning tõdeb, et Tallinki puhul on need Eesti maksusüsteem, mis firmast välja võtmata kasumit ei maksusta, ning kolmandiku võrra väiksemad tööjõukulud.

Viking Line’il on eeliseks stabiilsem finantsseis ning suurem omakapitali osakaal. Läinud aasta lõpus oli kassas 58 miljonit eurot ning sel kevadel maksab firma aktsionäridele 7 miljonit eurot dividendideks (0,65 eurot aktsia kohta).

Tallinkile tähendab Eesti maksusüsteem, et kui firma dividende ei maksa, pole vaja maksta ka ettevõtte tulumaksu. Viking Line maksab aga ettevõtte tulumaksu 26% aastas nii või teisiti. See annab Eesti ja Soome ning Soome ja Rootsi vahelistel liinidel Tallinkile selge maksueelise.

Teine Tallinki eelis on palgakulud, mis on enam kui kolmandiku võrra Vikingi kuludest väiksemad. Läinud aastal olid Tallinki tööjõukulud ühe töötaja kohta keskmiselt 24 400 eurot aastas, Viking Line’il 38 200 eurot. Töötajaid oli Tallinkil 6612 ehk enam kui kaks korda rohkem kui Viking Line’il.

Tallinki suurim nõrkus on suur laenukoorem, mis firma 2009. aasta lõpul peaaegu karile ajas. Päästerõngas läks kalliks maksma – 1,2 miljardi euro suuruse laenukoorma restruktureerimise eest loovutas firma suure osa otsustusõigusest pankadele. Nii ei saa Tallink ilma panga heakskiiduta maksta dividende ega tegevust laiendada.

Kokkuleppe järgi maksab Tallink ajavahemikul 2009-2011 laenu tagasi vaid aasta esimeses ja viimases kvartalis, tulevast aastast toimub laenude tagasimaksmine juba kiiremas tempos.

Eelmisel majandusaastal olid Tallinki intressikulud 4,7% intressi kandvatest võlgadest ehk 53 miljonit eurot. Nii läks ärikasumist kolmandik intresside katteks. Laenukoorem alaneb aeglaselt.

Viking Line’i suurim nõrkus on vananenud laevastik. Läinud aasta lõpus anti teada, et firma tellib Soome laevaehitajatelt uue aluse, mis peaks valmima 2013. aastal ja läheb maksma 240 miljonit eurot. 28 miljonit eurot on lubanud keskkonnatoetusena maksta Soome riik.

Tallinkil on uued laevad – viimasel kümnendil on pea igal aastal tellitud uus alus. Vanade aluste müük võlgade katteks pole aga edenenud.

Investoritele pakub Läänemerel rohkem huvi Tallink, ehkki dividende pole loota niipea. Firma aktsia on aastaga kerkinud 50%. Viking Line on firma asutanud kolme Ahvenamaa perekonna tugeva kontrolli all – firma aktsia on aastaga kukkunud ca viiendiku võrra.

Tallinki vastu võiksid huvi tunda Skandinaavias ja Venemaal jõuliselt laienevad Kesk-Euroopa turismifirmad. Näiteks Briti Thomas Cook, Saksa TUI või Šveitsi Kuoni.

Tallinki kontsernil on põnev tugijalg ka kuival maal – hotellid Tallinnas ja Riias. Ajapikku võib kontsernist saada tugev tegija Balti turismiäris. Seda on Ida-Euroopa turule pürgivad suurfirmad kindlasti tähele pannud, kirjutab autor.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
08. March 2011, 15:01
Otsi:

Ava täpsem otsing