Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Valimistest, vabavarast ja arendajate kompetentsist
Millise õppetunni andis meile valimiste tipphetkel infosüsteemi tabanud kaos, mil vaid tänu Facebookile ja Twitterile said inimesed teada, mis valimisjaoskondades toimus? Pahanduse põhjustanud Helmes ei kaotanud hetkegi veeretamaks süüd vabavaralise andmebaasimootori kaela, pälvides hulgaliselt mõistmatuid pilke vastava ala spetsialistidelt. Jookseb ju Skype'i kliendibaas, mitu suurusjärku mahukam kui Eesti kõikide valimiste andmebaasid kokku, sel mootoril.
Ometigi pole valimised põhiteemaks. Küsimus on selles, et analoogsed probleemid ei piirdu pelgalt valimistega, selle juured on sügavamal. Toon näiteks loo kliendist, kelle pooliku projekti hiljuti üle võtsime. Tegemist oli eduka veebipoodnikuga, kel oli suur kliendibaas, töötav võrgupood ja isegi füüsiline pood, kus klient sai tooteid käega katsuda. Sedavõrd, kuidas müük kasvas, hakkas olemasolev rakendus kitsaks jääma. Kuna tegemist oli masueelse ajaga, hakati otsima partnerit, kes looks uue lahenduse. Tuligi üks, lubas kokku Kuu, Päikese ning täieliku integratsiooni lahenduste vahel. Löödigi käed Magentol baseeruva kaupluse loomiseks, vaatamata sellele, et eelanalüüsi kirjutanud firma hinnangul lubas tarnija tehniline pädevus täita vaid 25% võetud kohustustest. Etteruttavalt võib lisada, et see prognoos oli väga täpne.
Probleemid algasid pea kohe. Firma ei andnud adekvaatset tagasisidet, katsus probleemide puhul delegeerida vastutust kolmandatele osapooltele, viivitas mitu kuud käivitamisega ja käivitamise ajal oli kauplus päevi maas. Puudu oli suur hulk funktsionaalsust, ka sellist, mis vanas poes oli olemas, ning "kirsina tordil" selgus, et on vaja lisaraha. Tähelepanuväärselt prooviti, nagu valimistegi puhul, kogu probleem tasuta ja avatud lähtekoodiga Magento kaela veeretada!
Kliendi pretensioone ei suutnud tarnija kuude kaupa lahendada ning kui asi läks kriitiliseks, hakkas ta klienti ähvardama, et tõmbab kogu poe maha. Kuna ohus oli firma edasine eksisteerimine, pöörduti Eepohsi poole. Ettevõtte kaotas selle nukravõitu saaga käigus umbes 1,5 miljonit krooni saamata jäänud tulu ja liidripositsiooni turul. Lisaks kaotati eelneva äritegevuse ajalugu ning rikuti suhteid. Praegu jahvatavad seda asja juba kohtuveskid.
Autor: Tanel Raja