Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Infotehnoloogia teeb transpordivahendi intelligentseks ja võtab üle inimese rolli

    Et süveneda infotehnoloogia rolli tulevikus kasutusele tulevates transpordivahendites, peame kõigepealt defineerima transpordivahendi. Praegu ja lähemas tulevikus jääme kaupade liigutamiseks kasutama füüsilisi transpordivahendeid, mis vajavad liikumiseks planeedi materiaalseid keskkondi - maad, õhku ja vett ning õhuta lähikosmost. Kaugemas tulevikus ehk sadade aastate pärast vajadus selliste transpordivahendite järele järk-järgult kaob.
    Välja on arendatud teleportatsioon. Kõiki kaupu võib tarbijate vahel jaotada nii nagu elektronkirjale lisatud manuseid. Saadetav kaup dematerialiseeritakse ühes otsas ja rematerialiseeritakse teises.
    Kõik ettevõtted, kodud, isiklikud sõiduvahendid ja miks mitte ka kallimate riiete taskud on varustatud de- ja rematerialiseerimisseadmega. Nendesse saab sobiva mahu ja kaaluga saadetisi adresseerida ning sealt vajadusel saadetisi ka teele läkitada.
    Aga kuna enne sellise transpordiliigi väljaarendamist jõuab veel palju bitte info-ookeanisse voolata, siis keskendume seekord transpordivahendite arengule lähitulevikus.
    Üks kindel trend, mis hakkab juba välja joonistuma, on see, et tulevikukaupade liigutamiseks mõeldud transpordivahendeid ei hakka juhtima nendes istuvad inimesed.
    Paljud juba praegu toodetavad liiklusvahendid suudavad osaliselt tunnetada enda ümbrust, kasutades radareid, optilise signaali töötlust ja mitmesuguste andurite abisignaale, ning langetada vajalikke juhtimisotsuseid.
    Näiteks on nad võimelised iseseisvalt pidurdama, kui eesolev auto seda peaks tegema ja juht piisavalt kiiresti otsasõidu vältimiseks ei reageeri.
    Tehisintellekti kiire areng võimaldab inimjuhist üsna kiiresti täielikult loobuda. Tõenäoliselt suureneb seeläbi märgatavalt liiklusohutus ning kaupu vedavate transpordivahendite liikumist on võimalik märkimisväärselt optimeerida.
    Esiteks võib transpordivahendite liikumine toimuda 24/7, ilma et juht väsiks ja muutuks ohtlikuks teistele liiklejatele. Teiseks on võimalik välja arvutada ja nüanssideni selgeks määrata, kuidas on tööülesannet optimaalne täita. See planeering sisaldab ülesande täitmiseks lühima aja, väikseima kütusekulu ja parima marsruudi leidmist ning muid ülesande täitmisega seotud nüansse.
    Telekommunikatsioonivahendite kiire areng võimaldab lairibaühenduse pidamist kõigi transpordivahenditega. Näiteks on võimalik jälgida 3D-kvaliteediga pilti kõigist masinatest ning tagada inimese kiire sekkumine kohe, kui selleks vajadus tekkib.
    Samuti võib selle abil keegi väline osapool soovi korral transpordivahendi juhi või omanikuga suhelda. Lisaks suhtlevad omavahel kõik töös olevad transpordivahendid, edastades reaalajas informatsiooni keskkonnaolude kohta.
    Targemaks ei muutu mitte ainult transpordivahendid ise, vaid ka kaubad. Kõik kaubasaadetised on võimelised ümbritseva keskkonnaga suhestuma, omades erinevaid keskkonnast autonoomselt energiat ammutavaid sensoreid ning sidevahendeid.
    Iga kaup oskab nii sõltumatult kui ka transpordivahendi süsteemide kaudu suhelda kesksete logistikasüsteemidega, andes infot oma asukoha, keskkonnatingimuste ning selle kohta, millal ta edukalt sihtkohta jõudis.
    Kaup moodustab teda transportiva sõidukiga intelligentse terviku, kus vajalikke juhtimisotsuseid on võimalik vastu võtta eriolukordade tekkimisel. Näiteks kui transporditav toidupakk avastab, et temas olev toiduaine ilmutab enneaegse riknemise tunnuseid, siis on vaja pakkide transpordi ajalisi prioriteete kiiresti muuta ning esimesena just riski all olev kaup kohale toimetada.
    Kõik kirjeldatu saab võimalikuks eeskätt tänu infotehnoloogia arengule. Transpordivahendite sensoritelt saadav informatsioon töödeldakse reaalajas juhtimisotsusteks, mis on kindlasti adekvaatsemad ja kiiremad kui inimjuhi otsused.
    Kombineerides transpordivahendi ja kaubasaadetiste võimed neid reaalajas jälgiva logistilise kesksüsteemiga, kujuneb kauba transportimine tulevikus praegusest palju kiiremaks, odavamaks, ohutumaks ja keskkonnasõbralikumaks.
    Autor: Tõnu Grünberg
  • Hetkel kuum
Kairit Kall: kvantiteedimajandusest kvaliteedimajanduseks
Eesti võiks muutuda kvaliteetsete toodete ja teenuste keskuseks, kuhu tullakse õppima, kuidas paremini teha, kirjutab Kairit Kall arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis.
Eesti võiks muutuda kvaliteetsete toodete ja teenuste keskuseks, kuhu tullakse õppima, kuidas paremini teha, kirjutab Kairit Kall arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis.
Vaikne börsipäev viis S&P 500 indeksi uue rekordini
Suurele reedele eelnev kvartali viimane börsipäev kergitas S&P 500 indeksi vaikselt tänavu juba 22. rekordini.
Suurele reedele eelnev kvartali viimane börsipäev kergitas S&P 500 indeksi vaikselt tänavu juba 22. rekordini.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: viie milli eest vaba aega, palun! “Ükskõik kui pees vahepeal asjad on, kõik läheb mööda.“
Suure Mi toitlustusäri tänavuse hooaja kalender on koos, retseptid on koos, kaarik on stardi- ja mina laskevalmis, kirjutab Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Üllar „Myrakas“ Priks, kes seekordses postituses pajatab ajast, rahast ja elutööst.
Suure Mi toitlustusäri tänavuse hooaja kalender on koos, retseptid on koos, kaarik on stardi- ja mina laskevalmis, kirjutab Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Üllar „Myrakas“ Priks, kes seekordses postituses pajatab ajast, rahast ja elutööst.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Genka ettevõtlusest: valin vähem raha ja rohkem vabadust
Henry Kõrvitsa ehk artistinimega Genka sõnul pole raha tema jaoks kõige olulisem. Tähtsam on oma aeg ja võimalus seda meelepäraselt veeta.
Henry Kõrvitsa ehk artistinimega Genka sõnul pole raha tema jaoks kõige olulisem. Tähtsam on oma aeg ja võimalus seda meelepäraselt veeta.
Tippjuhi nipid: mida teha, kui töötaja tuleb palka juurde küsima, aga …
Kui töötaja, kes pole teistega võrreldes olnud nii silmapaistev, tuleb palka juurde küsima, siis oled sa juhina juba õige hetke probleemidest rääkimiseks mööda lasknud, rääkis Prisma Peremarketi Eesti maajuht Teemu Kilpiä.
Kui töötaja, kes pole teistega võrreldes olnud nii silmapaistev, tuleb palka juurde küsima, siis oled sa juhina juba õige hetke probleemidest rääkimiseks mööda lasknud, rääkis Prisma Peremarketi Eesti maajuht Teemu Kilpiä.
Jaanika Altraja: rohepöördes õnnestumiseks tuleb vähendada ebavõrdsust
Ühetaoline tulumaks ja madalad varamaksud mõjuvad tänapäeval dogmaatiliste jäänukitena, mis suurendavad ebavõrdsust ja pidurdavad rohepööret, kirjutab Jaanika Altraja arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis
Ühetaoline tulumaks ja madalad varamaksud mõjuvad tänapäeval dogmaatiliste jäänukitena, mis suurendavad ebavõrdsust ja pidurdavad rohepööret, kirjutab Jaanika Altraja arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis
Ameerika RAM – üks auto kõikideks sõitudeks
Igapäevaselt tööle, naisega ostlema, pojaga trenni, nädalavahetusel sõpradega erinevaid hobisid harrastama, sekka suvilaehitusega seotud sõidud – kõik need saab edukalt tehtud aasta pikapi tiitliga pärjatud suure ja jõulise RAMiga USCAR – Ameerika Autost.
Igapäevaselt tööle, naisega ostlema, pojaga trenni, nädalavahetusel sõpradega erinevaid hobisid harrastama, sekka suvilaehitusega seotud sõidud – kõik need saab edukalt tehtud aasta pikapi tiitliga pärjatud suure ja jõulise RAMiga USCAR – Ameerika Autost.
Suur reede raadios: Jüri Ratas Keskerakonna võimust pealinnas
Tallinnas on toimunud revolutsioon: üle kahe kümnendi püsinud Keskerakonna võim on otsas. Aga kas uus võimuliit leiab neljakesi ka ühisosa?
Tallinnas on toimunud revolutsioon: üle kahe kümnendi püsinud Keskerakonna võim on otsas. Aga kas uus võimuliit leiab neljakesi ka ühisosa?
Eestlane tõusis suure Soome börsifirma ärijuhiks
Varem Kristiine ja Rocca al Mare kaubanduskeskuseid juhtinud Helen Metsvaht läks omanikfirma Cityconi juhatusse ärijuhiks.
Varem Kristiine ja Rocca al Mare kaubanduskeskuseid juhtinud Helen Metsvaht läks omanikfirma Cityconi juhatusse ärijuhiks.