Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Parimad autojuhid lahkusid
Millest koosneb autojuhi palk? Kas seda makstakse tunni- või kilomeetritasu alusel? Paraku on väga levinud palga maksmine kilomeetritasu alusel, kuigi rahvusvaheliste ohutusreeglite järgi seda teha ei tohiks. Edumeelsemad firmad on kasutusele võtnud süsteemi, kus üle poole palgast moodustab tunnitasu ning vaid preemia makstakse välja kilomeetri- ja laadimistasuna.
Kas veofirmad arvestavad töötasu hulka ka välissõitude eest makstavat päevaraha? Autojuhtidele meeldiks, kui veofirmad maksaksid raha võimalikult suures ulatuses töötasuna nii, et kättesaadav rahahulk sellest ei muutuks. Tööandjale lisanduksid sellega maksud, aga töötajale on see kasulikum näiteks krediidiasutustega suheldes, haigusraha maksmisel ja pensioni kogumise mõttes.
Kas välislähetuste päevaraha arvestamine autojuhi töötasu hulka on õiglane? Tuleb teha vahet palgal ja hüvitistel. Seadusandja pole kunagi mõelnud, et välislähetuse päevaraha ongi töötasu - see on ikka mõeldud kompenseerima erakorralisi kulusid, mis välismaal tekivad. Ametlikult peaks autojuht kätte saama vähemalt Eesti keskmise palga. Sellele lisandub päevaraha.
Kuivõrd on praegu autojuhil võimalik saada konkurentsivõimelist palka ehk kumb on praegu tugevamal positsioonil, kas autojuht, kes valib endale sobiva palgasüsteemiga tööandja, või tööandja, kes ei pea kartma, et autojuht kuhugi mujale läheb? Viimasel ajal on veoturg käitunud väga äkiliselt ja närviliselt. Nii töö kui ka tegijate nõudlus ja pakkumine on muutunud mõlemas suunas. Praegu näib olevat puudus pigem headest autojuhtidest, sest paljud neist on endale kriisi ajal heldemad tööandjad väljaspool Eestit leidnud. Kohalik tööandja mehi eriti hoida ei oska.
Teisalt ei saa mööda vaadata endiselt suurest tööpuudusest. Töötukassast tuleb igasuguseid üritajaid, kelle seas on ka tublisid mehi, aga kogemust üldiselt napib.
Tegelikult nägime sellist olukorda ette juba pea aasta tagasi, kui tellijad veohinnad alla lõid. Osa transpordiettevõtteid oli sunnitud palkasid kärpima ja töötajaid koondama. Teised püüdsid kokku hoida maksude ja ohutuse arvel.
Just heade autojuhtide soov oli siirduda tööle rahulikumasse keskkonda või lausa elukutset vahetada.
Kui palju on viimase poole aastaga autojuhtide töötasu ja ootused töötasu suhtes kasvanud? Töötasu ei ole viimase poole aasta jooksul eriti suurenenud.
Samas loodavad autojuhid, et palk tõuseb, kuna nõudlus veoteenuse järele kasvab ja tööpäevad venivad isegi pikemaks, kui seadusesilm näha tahaks.
Kas autojuhtide puuduse taga on lihtsalt see, et veofirmadele makstav veo hind peab tõusma, et oleks võimalik tagasi tuua välismaale läinud autojuhid, või polegi meil piisavalt kvalifitseeritud autojuhte? Veofirmadele makstav veo hind peab tõusma, samuti on töö eest saadav palk töötaja jaoks suur motivaator. Kuid probleem on siiski laiem.
Majanduse tippajal sai mis tahes tööandja omapoolseid puudusi ja tegematajätmisi kompenseerida palgasüstiga, kuid lõpuks eelistab töötaja ikkagi stabiilse, korrektse ja jätkusuutliku tööandja juures töötada.