Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Millised on Eesti piimatootjate võimalused piiri taga läbi lüüa?

    Eesti piimatoodete üle on põhjust uhke olla maailmatasemel. Ma usun, et meil on tulevikuks väga head väljavaated.
    Toiduainete eksport on tõesti 2010. aasta algusest tõusnud ja 2009. aastaga võrreldes koguni 26 protsenti (jooke mitte arvestades). Kui kogu toiduainete eksport (jookideta) oli rahas kiirstatistika andmetel 2010. aastal 316 017 000 eurot, siis sellest piimatoodete osa moodustas 115 313 870 eurot, seega 36 protsenti. Sellest omakorda üle 50 protsendi moodustab juust.
    Piimatoodete grupp on väga ekspordivõimeline ja nende toodete järele on ka maailmas nõudlus.
    Hinnaga peibutamine muutub raskemaks. Eesti toodete eeliseks välisturgudel on aastakümneid olnud kõrge kvaliteet ja keskmine hind. See on olnud võimalik nii tooraine suhtelise odavuse kui ka madalate palkade arvel.
    Pärast seda, kui Eesti majandus kasvas jõudsalt, hakkasid kiiresti tõusma nii palgad kui ka tooraine hinnad. See tekitas omakorda ettevõtetele probleeme, sest järjest raskemaks läks konkureerimine nii sise- kui ka välisturgudel, kus suured kokkuostjad jälgivad pidevalt hindu. Päevakorda tuli tootlikkuse tõstmine, mis on võtmetegur tänaseni ja tulevikuski.
    Praegu on Eestis toorpiima hind ELi keskmisel tasemel, ka kõiki muid toote valmistamiseks vajalikke komponente ostetakse praktiliselt maailmaturu hindadega, nii ei jäägi omahinnas praktiliselt muud eelist kui tööjõukulud.
    Miks me siis peame rõhuma just kõrgele kvaliteedile ja samas suhteliselt keskmisele hinnale, seda ka välisturgudele müües!? Aga seetõttu, et Eestil puuduvad kahjuks maailmatasemel tuntud ja ülestöötatud juustubrändid! Meilt ostetakse tihti head ja sobilikku juustu tooraineks, mida ise edasi väärindatakse, pakendatakse konkreetse sihtmaa tarbijale meelepärasesse pakendisse ning müüakse oluliselt kõrgema hinnaga edasi. Nii Venemaal kui ka Soomes leiab Eesti juustu kaubamärke (Saaremaa, E-Piim, Estover), kuid siiski suur osa läheb piiri taha n-ö toorainena. Juustu ostjad jälgivad pidevalt turgu ja kohe, kui kuskilt saab odavamalt, vahetatakse tootja välja.
    Igale turule eraldi müügistrateegia. Eriti oluliseks muutuvad suhted partneritega, sihtturu tarbija ja tema maitse-eelistuste tundmine ning turundus. Turunduses on võtmesõna eristumine, sest meie ettevõtted ei suuda efektiivsuse ega tootmisvõimsuste poolest võistelda maailma vägevaimate tootjatega.
    Eesti tööstuste väiksus on probleemiks ka turunduses - nimelt nõuab kaubamärgi ehk brändi loomine välisturul suuri väljaminekuid, mida Eesti ettevõtetel pole võimalik teha. Praegu on küll riigi poolt EASi kaudu võimalik taotleda toetus- ja turundusraha välisturgudele minekuks, kuid tihti jääb takistuseks 50% omafinantseering, mis eriti praegu on liiga suur.
    Eestis on suuremad juustutootjad Võru Juust, E-Piim, Estover koos Põltsamaa Meierei Juustutööstusega, Saaremaa Piimatööstus. Kuid meil on tublisid ja eripärase toodanguga väikemaid tootjaid nagu Saidafarm mahetoodetega, Nopri Talumeierei, Vana-Vigala Juustutööstus, Saksa Juust, Tori-Selja Piimaühistu, kel head tooted ja ekspordipotentsiaali näen eelkõige lähiturgudele nišitoodetena.
    Raske on maailma vägevatega rinda pista. Teema, mille peale mõelda, on PDO (Protected Designation of Origin) staatusega juustud. On ilmselgelt ebaõiglane võrrelda Eesti ja Prantsusmaa juustukultuuri, aga siiski. Prantsusmaal on 245 juustusorti ja 46 neist on kaitstud nimetused (Itaalias 34). Toetusraha abil ja teadlastega koostöös peaks midagi erilist looma (sest kompetentsi meil ju on, selle ilmekaks näiteks on ME3 ja Tensia-bakter) ja toode ka ära kaitsta.
    Tooteinnovatsiooni piiravad praegu aga ettevõtete finantsressursside nappus, eelkõige turunduseks, prognoosimatu tarbija nõudlus ning rahva piiratud sissetulekud.
  • Hetkel kuum
Noored küsivad palka nii, et maa must? Väga hea!
Noorte kõrge palgasoov on normaalne ja viib edasi, pole siin iriseda midagi, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Noorte kõrge palgasoov on normaalne ja viib edasi, pole siin iriseda midagi, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Equinor maksab erakorralist dividendi ja ostab aktsiad tagasi
Norra energiaettevõte Equinor kinnitas tavapärase dividendimakse ning lisas sellele samas suuruses erakorralise dividendi, pakkudes aktsionäridele tulu kokku 0,70 dollarit aktsia kohta.
Norra energiaettevõte Equinor kinnitas tavapärase dividendimakse ning lisas sellele samas suuruses erakorralise dividendi, pakkudes aktsionäridele tulu kokku 0,70 dollarit aktsia kohta.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Kriis pani juhid liikuma. „Rahapakiga enam kedagi üle ei osta“
Viimaste aastate kriisid on muutunud erinevatel põhjustel juhtide vahetused tavapärasemaks, kuid ainult suurema palgaga üldjuhul enam tippjuhti konkurendi juurest üle ei meelita, rääkis värbamisagentuuri Fontese partner Eva Lelumees.
Viimaste aastate kriisid on muutunud erinevatel põhjustel juhtide vahetused tavapärasemaks, kuid ainult suurema palgaga üldjuhul enam tippjuhti konkurendi juurest üle ei meelita, rääkis värbamisagentuuri Fontese partner Eva Lelumees.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Bolti president: ametnikele valmis eelnõude saatmine on normaalne Bolt pelgab ärimudeli suurt muutust
Ametnike jaoks eelnõude valmis kirjutamises pole midagi erakordset, ametnikke tulebki aidata, ütleb intervjuus Bolti president Jevgeni Kabanov, kelle töö on muu hulgas lobistamine Eestis ja Euroopas.
Ametnike jaoks eelnõude valmis kirjutamises pole midagi erakordset, ametnikke tulebki aidata, ütleb intervjuus Bolti president Jevgeni Kabanov, kelle töö on muu hulgas lobistamine Eestis ja Euroopas.
Raskustes Saksamaa ärikliima paraneb
Saksamaa ettevõtete sentiment on muutunud helgemaks, näidates kolmandat kuud järjest suurenenud kindlustunnet.
Saksamaa ettevõtete sentiment on muutunud helgemaks, näidates kolmandat kuud järjest suurenenud kindlustunnet.