Eesti parimad start-up'id löövad laineid USAs

Katre Pilvinski 28. märts 2011, 00:00

Äripäev palus kaheksal start-up'ide eksperdil hinnata Eesti idufirmasid ehk siis käivitusfirmasid, nagu keeletoimetajad soovitavad start-up'e nimetada.

Esmajärjekorras tuuakse välja kaks nime: Erply ja GrabCAD, kes on kiirelt USAs laienemas ja suutnud juba investoritelt raha saada. Start-up'i peamine mõõdupuu ongi investoritelt raha saamine ehk "raha tõstmine". Londoni ja USA nimekatelt riskikapitalistidelt mullu kaks miljonit dollarit saanud Erply on korralikult "raha tõstnud".

"Oleme klubis vaadanud, et kes on suutnud rahvusvaheliselt raha tõsta, kes on kui palju suutnud käivet tekitada. Rahvusvaheliselt on käibe mõttes hästi tegutsenud ka Fortumo," kommenteeris Eesti Startupi Juhtide Klubi president Kristi Hakkaja.

Now!Innovationsi juht Üllar Jaaksoo rääkis, et start-up-firma võib luua meditsiini, biotehnoloogia, meedia, telekommunikatsiooni valdkonnas. "Kõige kiiremat tõuget kipuvad turul saama veebipõhised asjad, seal on kõige lihtsam turgu haarata - hea kõlapind on ühe kliki kaugusel," lausus ta.

"Kuumaks lähevad tavaliselt need, mis kiirelt tulevad ja kiirelt levivad - näiteks Cherry.ee on ennast nullist kuue kuuga reaalseks turuosaliseks ehitanud ja kui ta laienemist jätkab, on ta regionaalselt väga kuum toode," lisas Jaaksoo.

Oluliseks peeti, et start-up-firma tegutseb globaalselt ning pakub unikaalset. Just neil põhjustel andis Webmedia juhatuse esimees Priit Alamäe oma poolehoiu firmadele ZeroTurnaround, Fits.me, Now!Innovations. "Nad suudavad reaalselt liikuda ja neil on hea tiim," lisas Alamäe.

Spetsialistide poolt enim nimetatud Erply tegevjuhi Kristjan Hiiemaa sõnul on nende tarkvaratoote elulugu sisuliselt alanud aastal 2010.

"Investorid on öelnud, et Ameerikas oleks analoogse platvormi loomine tehniliselt liiga kallis," tõdes Hiiemaa. Toodet luues mõisteti kohe, et ainult Eestis seda pakkuda ei saa ja tuleb liikuda ka välisturgudele. "Eesti turg võib anda suhteliselt normaalset leiba, aga mitte eriti palju arengut," nentis Hiiemaa.

Hiiemaa põhjendas Erply edu sellega, et uue toote turuletulek USAs ajastati täpselt iPad2 versiooniga. "Oleme uute Apple'i klientide fookuses, kes vähegi ärivaldkonnaga tegelevad," sõnas ta ning lisas, et kui lotomängus on Eestis üks pilet, siis Ameerikas on neid võib-olla miljon - tõenäosus on palju suurem natukenegi raha tagasi saada.

Erplyl on Inglismaal, Saksamaal, Šveitsis, Hispaanias olemas oma inimesed. "Euroopa turgudest on kõige edukam Inglismaa, teised turud tammuvad järel, eks see sõltub, ka kuidas turud kriisist taastuvad," lausus Hiiemaa.

Praegu areneb kõige kiiremini firma New Yorgi kontor, kus lisandub paarsada klienti päevas.

Erply juht märkis, et kui arenguplaanidest rääkida, siis lähiajal on plaanis välja tuua spetsiaalne kassasüsteem restoranidele. "Praegu tegeleme peamiselt jaekaubanduses ning peagi oleme sisenemas restoraniturule, seal on tulemas vinged uuendused."

Hiiemaa tõdes, et seni on olnud võimsuse lisamine kõige raskem ülesanne. "Kümnelt kliendilt sajale hüpata on lihtne, aga kuidas tuhandelt 10 000-le hüpata, see on olnud raskem ülesanne."

Intervjuu GrabCADi asutaja Indrek Naruskiga.

Kuidas te tulite oma äriidee peale? Olles aastaid insenerina töötanud, tundsime puudu kohast, kus saaks teiste inseneridega mudeleid jagada. Olime kindlad, et keegi kusagil maailmas on juba sarnase toote valmis joonestanud, miks ei võiks mudeleid omavahel jagades kõigi aega kokku hoida ja üksteiselt õppida. Ühtlasi nägime ettevõtteid, kes vajavad oma inseneridele lisaressurssi. Samal ajal on maailmas kümneid tuhandeid insenere, kes tööd otsivad. Otsustasime need kaks poolt kokku viia.

Millistel turgudel te tegutsete? GrabCADi insenerid paiknevad kõikjal maailmas - USAs, Suurbritannias, Ukrainas, Indoneesias, Prantsusmaal, Eestis jne.

Kui suur on teie kliendibaas? Kliente on praegu kokku neljakümne ringis.

Kui raske on eestlastel rahvusvahelistel turgudel läbi lüüa? Lisaks heale ideele peab kõvasti tööd tegema, mõneks ajaks tuleb unustada, et töönädal kestab viis päeva ning tööpäev lõpeb kell 17. Meil on maailmaturul esimese tulija eelis, aga näeme juba saite, mis meie mudelit kopeerivad.

Müügis tuleb unustada eestlaslik tagasihoidlikkus ning marssida sinna, kus põhilised kliendigrupid, meie puhul siis USAsse.

Kas olete esimese tegevusaasta kasumi ja käibega rahul? Teenuste müüki alustasime alles jaanuaris, aga nagu ütlesin, esimesed rahulolevad kliendid ja põnevad case study'd, kuidas eri firmad meid enda äri edendamiseks kasutavad, on olemas.

Millised on teie eesmärgid ja plaanid? GrabCADi eesmärk on saada maailma suurimaks inseneriteenuste vahenduskeskkonnaks.

Ühel korral nimetasid eksperdid veel mitut firmat, kellest laiem avalikkus ilmselt suurt midagi ei tea.

"Defendecu, NATO idapiiri valvava "targa sensorvõrgu" arendaja tehnoloogia on kasutatav ka näiteks gaasi- ja naftatrasside turvamisel," rääkis Pärna. Ta lisas, et märkimist vääriv firma on ka GoliathWind. "Töökindlam ja hinnasõbralikum uue generatsiooni tuulegeneraator."

"Estelon on suurepärase disaini ja kvaliteediga tippkõlarite arendaja," rääkis Pärna.

Martinson tõi välja, et Fromdistance on samuti huvitav. "Firma on end pildist väljas hoidnud, aga teeb tublit tööd. Cherry Media liigub kursil, et lähiaastatel saada käibelt üheks suuremaks netifirmaks Baltimaades, võrreldav Delfi omaga," märkis riskikapitalist.

Ühe häälega firma on ka Kfpsalsa, mida nimetas Villig. "Eestis vähetuntud, kuid nišis kiiresti kasvav firma, mis aitab ettevõtete finantsjuhtidel valuutariskide maandada. Firma, mida tasub jälgida," soovitas ta.

Start-up'id oma ärifaasile iseloomulikult üldjuhul kasumit ei teeni. Kõik raha, sh asutajate ja esimeste ringide investorite rahasüstid, tulu esimestest müükidest jne, läheb ettevõtte arendamisse ning laiendamisse. Jooksvasse kasumisse jõuavad sellised ettevõtted 3-4 aasta pärast, investorite raha tagasiteenimiseks läheb aga märksa kauem (juhul kui vahepeal strateegilisele investorile maha ei müüda või börsile ei viida).

Maailmast paralleeli tuues, siis näiteks Youtube, mis asutati 2005, teenis kasumit alles eelmisel aastal ning nende omanikfirma Google nuputab siiani, kuidas selle ülipopulaarse videosaidi ärimudelit tulusamaks pöörata. Eeltoodu on ka põhjus, miks start-up'e tüüpilistest gaselliedetabelitest ei leia, nt Äripäeva gaselli definitsiooni järgi peab firmal olema käibe kasv ja kasum kolmel viimasel aastal.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
24. November 2011, 18:50
Otsi:

Ava täpsem otsing