Saage tuttavaks, Groupon

Raivo Sormunen 04. aprill 2011, 00:00

Tõenäoliselt on paljud lugejad kursis Eestis tegutsevate päevapakkumiste saitidega, nagu Cherry.ee, Deal24.ee või Niihea.ee, kus võib osta umbes 50protsendise allahindlusega restoranide, majutuskohtade, ilusalongide jne sooduskuponge. Mäletatavasti tekitas Eestis eelmise aasta detsembris palju poleemikat Estonian Air, mis peatas Cherry.ee keskkonnas ootamatult oma kinkekaartide müügi, kuna 40% soodustusega kohale jooksnud kliendid ületasid lennufirma optimistlikumadki prognoosid.

Selliseid saite on maailmas hinnanguliselt tuhandeid. Kõige kuulsaim neist on kaheldamatult 2008. aasta novembris Chicagos tegutsema hakanud Groupon, mille kasv on olnud enam kui peadpööritav ning mis võib oma meeletu populaarsuse harjal juba selle aasta lõpuks börsile jõuda. 2010. aasta aprillis ehk vaid seitseteist kuud pärast firma loomist investeerisid Vene riskikapitalistid Digital Sky Technology firmasse 135 miljonit dollarit ja tõstsid sellega firma turuväärtuse 1,35 miljardi dollarini. Investeering on tasunud praeguseks ära enam kui kuhjaga. Nimelt pakkus otsingumootor Google eelmise aasta detsembris e-kommertssaidi eest juba 6 miljardit dollarit. Diil jäi aga tegemata. Seevastu aga kirjutas juba märtsi keskpaigas uudisteagentuur Bloomberg, et Groupon peab pankuritega läbirääkimisi, et ettevõte juba selle aasta lõpus börsile tuua. Ja firma turuväärtuseks võiks olla koguni 25 miljardit dollarit.

See oleks vaid kaks ja pool aastat tegutsenud firma kohta kolossaalne summa, arvestades, et otsingumootor Google maksis börsiletulekul "kõigest" 23 miljardit dollarit või et juba 1995. aastal loodud online-oksjonide korraldaja Ebay maksab praegu börsil "vaid" 40 miljardit dollarit.

Grouponi ees võiks kahvatuda koguni Facebook. Ehkki sotsiaalvõrgustiku kõige ulmelisemaks läbi meedia jooksnud väärtuseks on loetud 82,9 miljardit dollarit, tuleb arvestada sellega, et Facebook on juba "vana" firma. Loodud 2004. aasta veebruaris ehk ligi viis aastat enne Grouponi.

Kaheaastaselt juba korralik rahamasin. Grouponi turuväärtust lennutavad ülikiired kasvunumbrid. Ettevõtte käive kasvas 2010. aastal 33 miljonilt 760 miljonile dollarile ning sel aastal oodatakse BusinessWeeki andmeil juba 3-4 miljardi dollarini küündivaid müüginumbreid.

Kasuminumbritest täpsemalt ei räägita. Küll aga on teada, et kasumlikuks muutus Groupon juba seitse kuud pärast tegevuse käivitamist.

Hüperkasvu toetab plahvatuslik kommertsveebi külastavate inimeste kasv. Kui aasta eest sai Grouponi pakkumisi endale e-postile 3 miljonit, siis nüüd juba 70 miljonit inimest. Ka firma heaks töötavate inimeste arv on lennanud aastaga kahesajalt koguni 6500-le.

Veidi enam kui kahe aasta pikkuse tegutsemisajaloo jooksul 200 USA linna ja 45 riiki vallutanud päevapakkumiste vahendaja jõudis mullu mais otsapidi ka meie naabrite juurde Soome ja Rootsi, ostes ära peamiselt Euroopa turul tegutseva sooduspakkumiste saidi CityDeali.

Ehkki firma kasv on meeletult kiire, seisab äri püsti siiski mitte väga kindlatel jalgadel. Suur probleem on konkurendid. Kuna veebsaidi võib püsti panna kas või paarisaja euro (dollari) eest, siis on Grouponil tekkinud tuhandeid rivaale. Nii näiteks on ka väikeses Eestis selliseid saite püsti vähemalt neliteist.

Lisaks pole turuliidritel oma konkurentide ees väga suurt eelist, sest tarbija ajab taga enda jaoks sobivat soodusdiili ning teda ei huvita, milline sait seda pakub. Tõsi, suuremate saitide eeliseks saab pidada seda, et nende vahendatavad sooduspakkumised jõuavad tõenäoliselt märksa suurema hulga inimesteni. Samuti toob Groupon oma eelisena välja üliolulise oskusteabe, mida nad on tegutsevatel turgudel erinevalt oma konkurentidest saanud.

"Praegu, kui Groupon ennast üles ehitab, on kohutaval hulgal olemasolevat ja tulevast konkurentsi. Arvestades astmelise kasvuga, mida ettevõte on näidanud, on ilma küsimuseta tegemist äärmiselt suure riskiga," märkis uudisteagentuurile FoxNews Standard & Poor'si tehnoloogiaaktsiate analüütik Scott Kessler.

"Kui asjad liiguvad nii kiiresti kui praegu, siis tihtipeale pole need tehtud põhjalikult ning see tõstatab küsimusi, kuidas see kõik tundmatute tulevikujõudude juures vastu peab," arutleb Endpoint Technologiesi president Roger Kay.

On, kuidas on, seni jätkab Groupon ülikiiret lendu ja ootab oma börsileminekut.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
24. November 2011, 18:50
Otsi:

Ava täpsem otsing