Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Autoturu taastumist varjutavad tarnehädad
Siin ei saa rääkida ainult Jaapani autodest, sest viimase paari nädala jooksul esile kerkinud tarneraskused on tõsine probleem, kinnitas Autode Müügi- ja Teenindusettevõtete Liidu (AMTEL) juht Jaak Uudla. "Tarneraskused on esile kerkinud viimasel paaril nädalal ja kui kaua need kestavad, ei oska öelda. Paari-kolme kuu pärast tootmine Jaapani tehastes ehk laabub," arutles Uudla.
Amserv Grupi tegevjuhi Mart Mägi sõnul on mõne auto puhul tekkinud tõsised tarneraskused, näiteks Hyundai ix35 tarneaeg on veninud 10 kuu pikkuseks. "Konkreetsete mudelite saadavuses on probleeme, pikemad tarneajad ulatuvad 10-12 kuuni," rääkis Mägi. "Siis tuleb ostjal lihtsalt oodata või midagi teist valida."
Eesti autoturul müüdi märtsis üle 1400 auto. Mägi prognoosis, et nii aprillis kui ka mais müüakse uusi autosid 1500 tuuris, aga ka juuni müük kulgeb umbes samas tempos. Edasist võivad mõjutada tarneprobleemid, kuna autotehased on hädas allhankijatega.
Masuaastail tõmbus kogu autotööstus kokku ja kui ematehased praegu nõudluse kasvades ka toota jõuaksid, on mitmed allhankijad kadunud või pankrotistunud, selgitas Mägi. Teiseks, elektroonilised komponendid tulevad paljuski Jaapanist ja seetõttu võivad raskustesse sattuda isegi need autotootjad, mille valmistatavad sõidukid pole Jaapani omad, lisas ta.
Puudus ka kasutatud autodest. Kibe puudus on ka uuematest kasutatud sõidukitest, näiteks kolm aastat vanadest autodest, sest inimesed tavatsevad uue auto ostmise asemel liisingut pikendada. Seetõttu on automüüjad, kaasa arvatud Amserv, hakanud kasutatud sõidukeid sisse tooma.
Tarneraskuste tekkimist kartis ka Subaruid müüva Mariine Auto juht Toomas Saarelaid, kes sarnaselt Amserv Grupi tegevjuhiga tundis aasta alguse müügikasvust siirast rõõmu. "Suure tõuke andis see, et ilmaolud soosisid Subaru müüki kõvasti. Subaru on auto, millega sai lumes kinni istumise asemel sõita," kommenteeris Saarelaid neljarattaveoliste sõidukite populaarsuse kasvu.
Praegu on Jaapanist toodavate Subarute tarneaeg kaks-kolm nädalat. Ehkki autotehased jäid tugeva maavärina ja tsunami üle elanud riigis küll püsti, on tootmist piiratud energianappuse tõttu.
"Meieni Jaapani katastroofi mõju pole veel jõudnud, aga see võib tulla suvel," oletas Saarelaid. "Oma eelarved oleme teinud 10-15% tõusu peale. Kui tehase tasemel ekstreemsusi pole, suudame seda ka täita."
Pankuritel roosad prillid. Kui aasta alguses prognoosis AMTEL uute autode müügiks pisut üle 15%, siis eile ütles AMTELi juht Jaak Uudla, et tõenäoliselt kasvab müük mullusega võrreldes rohkem kui 20%.
Nordea Pank avaldas jaanuaris, et tänavu kasvab automüük 25-35% ja ostetakse 12 000 uut autot. Swedbank näeb aga 2011. aasta automüüki veelgi roosamalt: nende hinnangul kasvab uute autode müük mulluselt 8840 sõidukilt lausa 15 000-20 000 autole.
"Ma seda rohkem kui 30%-list kasvu küll ei usu, kuid liisingufirmade optimism annab ka meile rohkem lootust," kommenteeris Uudla. Tema sõnul on pangad üle pakkunud, kuid uute autode müüginumbrid sõltuvad paljuski liisingufirmadest.