Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
On õige aeg kolida garaaži!
Inimene on loomult pigem mugav, võiks öelda isegi, et laisk. Ta otsib alati lahendusi, kuidas oma igapäevaelu ratsionaalsemalt ära korraldada. See ongi ainukene põhjus, miks inimene otsib nutikaid lahendusi nii enda jaoks kui ka teistele edasimüümiseks.
Valdav osa iseenesestmõistetavaid asju on juba loodud. Restoranid, kauplused, farmid, teatrid. Süüa inimene tahab, riideid ja meelelahustust ka - selle peale tulemiseks ei ole vaja palju pead murda. Valdav osa maailma tippettevõtteid on väga vanad. Coca-Cola on asutatud 1886, IBM saab tänavu 100aastaseks.
Kuid see, et inimene vajab mobiiltelefoni, selgus alles seitsmekümnendate lõpuks (maailma esimene NMT kõne toimus 1978. aastal Soomes Tamperes), et Google'it, 1990ndate lõpus (ettevõte on asutatud 1996).
Uute maailmavallutuslike äride eeltingimus on vajaduse loomine, mitte lihtsalt selle rahuldamine. Kümme aastat tagasi ei taibanud keegi, et ta ei oska ilma Näoraamatuta elada. Täna aga on end sinna sisse kirjutanud üle 300 000 eestimaalase. Miks me ise selle peale ei tulnud?
Uute ideede sünd nõuab sobivat ja innustavat keskkonda. Inimesed, kes töötavad edukas ettevõttes, arenevad kiiremini. Inimesed, kellel on väärt mõtteid, kuid mõni vajalik "pusletükk" puudu, võivad teistega suheldes selle üles leida. Kaasaegsed ärid põhinevad sotsiaalvõrgustikel. Nad arendavad edasi juba olemasolevaid asju, mitte ei mõtle midagi välja täiesti nullist. Internet oli olemas enne Google'it ja Facebooki.
Teil on probleem? Lahendame ära! Eestis on teotahtelisi inimesi palju ja mõtteid liigub. Me vaatame avatult maailma ja püüame sealt üles leida need niidiotsad, mis just meid kuhugi edasi viivad. Alati ei olegi küsimus olulises majanduslikus läbimurdes, vaid tees, mis viib uute võimalusteni. Arvutimängu terminoloogiat kasutades - sisenemises järgmisele tasemele.
Ameerika garaažides on sündinud paljud tippfirmad, nii võiks sündida ka meil.
Nädalavahetusi haarava startup'ide leidmise ajurünnakuformaadi Garage48 puhul oleme näinud, et 48 tunni jooksul saab paremad mõtted läbi filtreerida. Muidugi kõlab väga ambitsioonikalt, et 48 tunniga sünniks uus innovaatiline rahamasin, mille tööd peatada pole võimalik, kuid suuri edasiminekuid oleme näinud küll. Kõik ei pea ega saagi muutuda rahaks, kuid üritusest saadud innustav emotsioon võib viia edasiste edukate projektideni. Majanduskriis on toonud paljud endised palgatöölised mõtte juurde, et tuleb pea tööle panna ja proovida. Lahendada ära mõni reaalses elus olev probleem.
Teatud mõttes on sellised ajurünnakud nagu matemaatikaeksamid, kus võrrandid on päris keerukad ja kõigile lahendusi ei leidugi, kuid nende lahendamine annab palju uusi teadmisi ja kontakte ning juhatab uute võrrandite lahendamiseni.
Eestis on palju inimesi, kellel on idee, aga puudub teostuseks meeskond. Samas on arendajaid, kellel pole piisavalt säravaid ideid, kuid tahaks midagi teha. Inimeste kokkuviimine tekitab märkimisväärse sünergia.
Nokia "saatuslik" viga. Analüütikute arvates taandus Nokia-maania just seetõttu, et Nokia jäi oma peakontoriga kõrghetkel (1996-2002) Soome, mitte ei liikunud edasi USAsse või Aasiasse, kuhu koonduvad kõik paremad ideed. Tihti ongi nii, et sul võib olla idee, millest sul endal palju kasu pole, aga kellelgi teisel on. Jälle see pusle-teooria.
Eestis on Ülemiste Cityisse koondunud näiteks ca 50 konkureerivat IT-firmat. Miks? Ideede inkubaator toidab kõiki. Koos - ka füüsiliselt koos - on palju lihtsam ja kiirem areneda ning kasvada ka suureks või väga suureks, millega nt Webmedia on hakkama saanud.
Ideest üksi muidugi ei piisa. Ka kapitali on vaja. Kapitali kaasamine on startup'ide peamine küsimus - et alustada ja käima minna. Kas kapital usub ideesse või mitte. Sest loomlikult on väga palju väärikaid ideid, mida esmapilgul võiks rahastada ja mis lõpuks kolinal läbi kukuvad ning vastupidi - kes oleks arvanud, et sellist kaupa on võimalik müüa või sellelt raha teenida!
Eestis on põhjendamatud hirmud - et ettevõtlusega alustamine on väga suur samm ja kohe alguses tekivad suured riskid. Samas on nt veebi- ja mobiilirakenduste valdkonnas võimalik väga väikese aja ja kuluga luua töötav prototüüp, mis võimaldab äriideed testida ning seejärel juba reaalsete kasutajate tagasiside põhjal otsustada, et kas ideel on jumet või mitte. Kui see konkreetne idee ei tööta, siis võib alati proovida mõnda järgmist ideed.
Me tahame inimesi julgustada mõtlema suurelt. Edu sünnib seal, kus inimesed teevad edu saavutamise nimel tööd. Pingutavad. Loomulikult ei sünni igast ideest maailmavallutusplaani, kuid kui sajast sünnib ükski, on ime sündinud.
Autor: Martin Villig