Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Logistikud meelitavad soomlasi Eestisse

    Soome tööstusettevõtete Eestisse meelitamise projekt algas veebruaris, kui logistikaklaster koos EASi ja Helsingi suursaatkonnaga korraldas Helsingis eelseminari. Välja saadeti üle 200 kutse. Kohale jõudis 42 ettevõtet. Logistikaklastri arendusjuhi Illimar Pauli sõnul on eesmärk 2012. aasta lõpuks aidata Eestisse laieneda vähemalt kümnel Soome tööstusettevõttel. Sealjuures peaksid need ettevõtted looma Eestisse vähemalt 1000 uut töökohta.
    Logistikaklaster on asunud asja ajama, kuna näeb selles klastri liikmete jaoks lihtsat tulude kasvatamise mehhanismi - Eestisse tegevust laiendavatele ettevõtetele saab pakkuda koostööd alates kinnisvaraga seonduvatest teenustest kuni terviklike tarneahelate juhtimisteenusteni. Lisaks kinnisvarale on ju iga tootmisettevõte sõltuv logistikast. Pauli väitel hakkaks tööstustele mõeldud tooraine Eestisse sisenema nii idast, läänest, põhjast kui ka lõunast. Valmistoodang liiguks aga valdavalt Põhjamaadesse ja Euroopa turgudele. Samuti Ameerikasse ja Aasiasse.
    Logistikud ootavad rasketööstust. Logistikaklastri huviorbiidis on eelkõige tööstusettevõtted, kes tegutsevad suure tonnaaži ja gabariitidega tegevusvaldkondades, mis vajavad sadamate lähedust, raudteeharusid väljaarendatud tööstusaladel ja -parkides. Sellisele profiilile vastavad ettevõtted toovad endaga kaasa arvestatavad tooraine ja valmistoodangu ladustamise- ning transpordimahud. Samas lisab Paul, et sõltumata tootmisüksuse lõplikust otsusest paiknemise kohta Eestis (kas logistikaklastri partneri kinnisvaral või mujal), avanevad klastri liikmetele nagunii uued võimalused veo- ja ladustamismahtude teenindamisel. Näitena toob ta aasta tagasi Eestisse laienenud elektroonikatehase, mis juba üksinda vajas 20 000 m2 laopindu. Kui mahtude kasv on piisavalt suur, loob see omakorda võimaluse klastripartneritele täiendavate töökohtade loomiseks.
    Töökoht tööstuses annab veel kaheksa lisatöökohta. EASi välisesindaja Helsingis Valdar Liive lisab, et ilmselt tuleb lähiaastatel Eestisse kümneid uusi investoreid ning annab edasi soomlastelt kuuldud teadmise, et arvutuste kohaselt loob üks uus töökoht tööstuses kuni kaheksa seotud töökohta allhanke- ja teenindussfääris.
    Paul kinnitab, et kõigi nende arvutuste juures oleks kohatu hakata mõtlema tööjõuprobleemist. Tema väitel ületab Eesti tegelik töötute arv praegu 100 000 tööealise inimese piiri. Erinevalt kõrgtehnoloogiavaldkondadest on aga mitmete logistikateenuste ning ka tootmise puhul võimalik suhteliselt lühikese ajaga teha inimeste ümberõpe ja kvalifitseerida neid tööks transpordis, ladustamisel ja tootmises.
    Lisaks tööjõuprobleemile peaks see vältima ka olukorda, et nõudlus logistikateenuste järele kasvab niivõrd, et ressursi puudusel ei suudeta nõudlust enam teenindada ja hinnad seetõttu meie logistikateenuste turul kiiresti tõusma hakkavad. "Meie tööjõu hinnatase jääb konkurentsivõimelistesse piiridesse, kuniks tööpuudus alaneb võrreldes praegusega vähemalt kolm korda," kinnitab Paul. Tema väitel puuduvad praegu takistused Soome tööstusettevõtete Eestisse laienemiseks. "Pigem pole vajadus seda teha olnud kunagi varem niivõrd suur ja Eesti pakutavad tingimused niivõrd ahvatlevad kui praegu," leiab ta.
    Buumi aeg on jätnud Eestile kalli riigi maine. Kuid eelarvamus Eesti hinnatasemest võibki olla see, mis Soome tööstuste invasiooni Eestisse on tagasi hoidnud. Margus Pauts üritab müüa pindu Trigon Capitalile kuuluvates tööstusparkides Tallinnas ja Pärnus. Selle käigus on ta viimase aasta jooksul rääkinud ligikaudu 150 Soome tööstusettevõttega.
    "Ega teil seal enam nii väga odav ei olegi," toob Pauts Soome ettevõtete peamise arusaama Eestisse laienemise kohta. See väide võib Pautsi ütlusel olla tõsi, kui väitja on käinud turistina Raekoja platsil õlut joomas. Samuti võis see paar aastat tagasi buumi ajal kehtida ka tööjõukulude kohta. Kuid see aeg ei tule tema sõnul enam niipea tagasi. Kinnituseks toob ta rahandusministeeriumi prognoosid, mis ütlevad, et järgneva 3-4 aasta jooksul ületab tootlikkuse kasv Eestis palgakasvu.
    Pauts leiab, et see on reaalne, kui töötuse tase püsib Eestis 10% juures. Praegu on siin 3-5 korda odavam tööjõud, kuid see info ei ole Soome ja Rootsi pärale jõudnud, ütleb Pauts.
    Seda infot hakatakse põhjanaabriteni viima mai esimestel päevadel, kui logistikaklastri kutsel saabub Eestisse 25 siia laienemisest huvitatud Soome tööstusettevõtte esindajat. Nendega minnakse Paldiski, Muuga, Sillamäe ja Kunda sadamatesse ja nende ümbruses asuvatesse tööstusparkidesse. Vahepeal põigatakse sisse juba Eestis tegutsevasse Soome ettevõttesse, kus juhid räägivad, miks neil on Eestis hea.
    Eestisse tootmise laiendamisest huvitatud Soome tööstureid vastuvõtvad kohalikud ettevõtjad veel laskmata karunahka ei jaga ning ei pea seetõttu arvestust, mitu Soome tööstusettevõtet nad järgneva kahe aasta jooksul oma klientideks saavad.
    Vähegi konkreetsem nägemus on Kunda sadamal. Sadama direktor Aleksander Nikolajev ütleb, et nende visioon Soome tööstusettevõtetega on seotud 1-2 töötleva tööstuse investeeringuga. Kuid ta lisab, et need investeeringud on mõnevõrra pikema perspektiiviga. 2012. aasta lõpuks peaksid alles selguma koostöövõimalused logistika vallas, ehk liinilaevandus, uued terminalid ja laohooned kaupade käitlemiseks.
    Sillamäe sadamal ei ole visiooni, mitut logistiklastri kümnest Eestisse meelitatavast Soome tööstusettevõttest 2012. aasta lõpuks enda territooriumil loodetakse näha. Sadama turundusjuhi Andrei Birov üleb lihtsalt, et sadama territooriumile on teretulnud kõik ettevõtted, kelle tegevus on seotud suurte koguste kaupade veoga läbi sadama. Samuti saavad sadamateenuseid kasutada üldistel alustel ka kõik ettevõtted. Sillamäe sadama eelised teiste piirkondade ees on aga Birovil hästi paigas. Sadam asub vaid 25 kilomeetri kaugusel Euroopa Liidu Venemaa piirist. Sillamäe sadamani on kõige odavam raudteetariif Venemaalt Euroopa Liidu sadamani. Sadamas asub esimese kategooria vabatsoon, maad on 650 hektarit, on oma raudtee ja raudteejaam, omad vedurid ning energiakindlus oma soojuselektrijaama näol. Külje all asub Sillamäe linn 17 000 elaniku ja spetsialistide valikuga. Tulevikus avatav Sillamäe-Soome-Venemaa praamiühendus pakub ettevõtjatele häid logistikavõimalusi, mis Birovi ütlusel tekitab Eesti-Soome-Venemaa Euroopa osa kasvukolmnurga.
    Tulevikuplaane ei ole avaldada ka soomlasi võõrustaval riigiressursside keskusel.
  • Hetkel kuum
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Netflix sai miljoneid kliente juurde, kuid aktsia langes ikka
Voogedastusplatvorm Netflix üllatas Wall Streeti esimeses kvartalis miljonite uute klientidega, kuid aktsia taandus järelturul sellegipoolest.
Voogedastusplatvorm Netflix üllatas Wall Streeti esimeses kvartalis miljonite uute klientidega, kuid aktsia taandus järelturul sellegipoolest.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Amazoni rüpes edu nautiv Eesti ettevõtja: Jeff Bezose juhtimisprintsiibid sobivad meile hästi
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti sai Euroopa rahakotist 122 miljonit eurot
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Usaldamatus valitsuse majanduspoliitika suhtes on järsult kasvanud
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.