Pühapäev 11. detsember 2016

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

Disain teenib tootearenduse eesmärki

Ain Alvela 14. aprill 2011, 00:00

Tööstusettevõtete huvi disaineri palkamise ja oma toodete senisest ulatuslikuma disainimise vastu ehk küll suureneb, paraku tunnistas Eesti Disainerite Liidu esimees Ilona Gurjanova, et reaalsete viljakate suheteni, kus rakendatakse erinevaid disainivaldkonnast punguvaid võimalusi, jõutakse harva.

Eesti Kunstiakadeemia tootedisaini osakonna juhtaja professor Martin Pärn on aga seisukohal, et ka meil leidub siiski ettevõtteid, kes on disaini pikaajaliselt ja teadlikult kasutanud ning sidunud selle nii oma identiteedi kui ka tooteloome kultuuriga.

Üks tõukejõud sel alal on ilmselt tugev konkurents, näiteks paari Aquator ja Balteco vahel. Valdkondade kaupa võttes on disaini kasutamisele lähemal ettevõtted, kes pakuvad tarbe- ja sisustuskaupu, kuid avastamisvaru on ka nii elektroonika- kui ka masinatööstuses.

Disain kui osa tootearendusest. ASi Balteco peadirektori Lars Sumbergi sõnul on nii hästi kui ka halvasti disainitud toote valmistamisel tootmise otsekulud samasugused.

"Kõik hästi müüv ja tarbija silmis väärtuslik nn tavakraam on kindlasti ka kellegi disainitud," ütles ta. "Kestvustoodete müügiedu aluseks on hea funktsionaalsus ja disain."

Ta lisab, et toote hind on oluline ja peaks jääma üldistesse hinnapiiridesse, kuigi tegelikult on hind kestvustoodetel alati teisejärguline - räägitakse ju ikka pigem heast hinna-kvaliteedi suhtest ja eksklusiivsusest kui lihtsalt hinnast.

Sumberg kinnitas, et Balteco panustab tootedisaini teadlikult. "Kasutame disainijuhtimise printsiipi ning uute vannide väljatöötamisel teeme koostööd Eesti tippdisaineritega," selgitas ta. "Lisaks vanni väliskuju disainimisele töötame välja tehnilisi lahendusi ja kujundame kõiki detaile."

Sumbergi sõnul on sellises mahus tehniliste- ja disainilahenduste loomine ressursimahukas, kuid tänu sellele eristub Balteco Euroopa konkurentidest. "Konkurentsieelise annab innovaatilisuse kõrgem tase - töötame välja ka vannide juhtimissüsteemid ja elektroonika," ütles ta. "Eksportimisel on oluline massaaživannide disain, funktsionaalsus ning töökindlus."

Sumberg on veendunud, et hästi disainitud ja edukalt müüvate toodete puhul pole disaini rõhutav siltide kleepimine a la "disaintoode" tegelikult üldse vajalik ega ka levinud.

"Sellist viisi grupeerimine on kentsakas," arutles ta. "Kas siis teised tooted polegi disainitud? Ostuotsuseid selliste väljendite kasutamine olulisel määral ei mõjuta, sest ostja vaatab ja analüüsib toodet laiemalt kui see, mida talle ette söödetakse."

Sumberg räägib, et uudse disainilahenduse kaitsmine euroliidus on võimalik disainilahenduse registreerimise kaudu, otsese kopeerimise vastu aitab see kindlasti.

"Hiinas kopeeritakse Euroopa tooteid massiliselt. Toodetele, millel on juba Euroopas disainikaitse, kehtestatakse ka ELi sisseveo keelde," märkis ta. "Näiteks viimasel sanitaartehnika messil Frankfurtis konfiskeeriti Hiina tootjate stendidest pidevalt koopiatooteid."

"Saame seda võtta seda kui komplimenti hästi tehtud disainitöö eest," ütles ta. "Tavaliselt pole koopia nii hea, et konkureerida originaaliga."

Ta lisas, et kui jätta kõrvale otsene kopeerimine, siis on erinevates toodetes väga tihti tuntavaid sarnasusi, ideid n-ö laenatakse iga päev. "Keegi ei tee disaini ju üksikul saarel," märkis Sumberg. "Tahes tahtmata kohandatakse ja muudetakse juba varem nähtut, seda nii teadlikult kui alateadlikult."

Ostja ei kipu disainitoodet eelistama. ASi Jalax tegevjuht Laur Lubja leiab, et kui tegu on disainitud tootega, saab selle eest ka märksa kõrgemat hinda küsida. "Meiegi tootsime varem oma kaubamärgi all disainmööblit, praegugi pakume tootmiseks vajalikku nõustamist ehk siis tootmistehnoloogilisi lahendusi, mida ju võiks võrrelda tavatoote disainiga," selgitas Lubja. "Kliendid on nõus nutikamate ja paremate lahenduste eest rohkem tasuma."

Ta lisas, et kindlasti püütakse ka tootmistehnoloogilisi lahendusi näpata, et neid siis kuskil madalate tootmiskuludega maades juba masstootmises ellu rakendada.

Mööblidisainer ja OÜ Explorandes omanik Janno Roodi leiab, et Eesti mõistes ei maksa disain midagi. "Oma kogemusest ütlen, et disain maksab ainult siis, kui sellel on maineka disaineri nimi," leiab ta. "Eestis antakse disain n-ö kauba peale - näiteks kui ma kellelegi köögimööbli disainin, siis ma ei saa selle eest lisaraha küsida, vaid olen rõõmus, kui ta selle mööbli minu käest tellib."

Roodi räägib, et puidust kraanikausside ja päikeseprillide eest ei küsi ta kõrget hinda mitte disaini pärast, vaid sellepärast, et see on käsitöö.

"Disaini eest saaks ma raha küsida alles siis, kui mu nimi oleks sama tuntud kui Alvar Aalto," toob ta näite.

Roodi on puutunud kokku ka disaini vargusega. "Nimelt on mingi Hiina firma kopeerinud sõnasõnalt mu kodulehe sisu ja lisaks sellele on nad valmistanud ka praktiliselt samasuguse välimusega valamu," pahandas ta.

Disaini roll meie tööstusettevõtete innovatsiooniprotsessis pole veel väga märkimisväärne. Mõisteid disain ja innovatsioon käsitletakse ikka veel lahusolevatena.

Uudne on veel ettevõtjatele teadmine, et disain ei pea alati toode olema, disain on ka teenus. Skype'i peetakse meil valdavalt IT-alaseks saavutuseks. Välismaa kolleegid nimetavad seda teenuse disainiks, innovatsioon on see igal juhul.

EASi tehtud disainiaudit paistab firmade seas populaarne olevat, samas ei kujuta ette, mis nõu suudab audiitor anda toote disainiga vaevlevale ettevõttele, kui audiitorite seas ei ole disainispetsialiste. Meie riigis, kus puidu- ja tekstiilisektorist tuleb kõige suurem lisaväärtus, on kõige valutum innoveerida tootega ehk alustada strateegilist koostööd professionaalse disaineriga.

Aladel, kus konkurents on tugev (mood, mööbel, vannide tootmine, autotööstus, mobiilid jne), on justkui endastmõistetav, et disainer on tootearendusprotsessi lahutamatu osa, aga imestatakse, et arvuti sisse projekteeritavate osadega tegelevas Intelis töötab ligi 30 disainerit. Mida seal siis disainida on? Aga on, sealsed disainerid on saanud lähteülesande disainida seade, mida abivajavad vanureid hooldavad inimesed saavad kasutada vanuri juurde sõitmata. Seade näitab, kas abivajajaga on kõik korras.

Vannide disainimisel pöörab Balteco olulist tähelepanu ka maailmas kiiresti arenevatele uutele tehnoloogiatele ja uudsetele materjalidele.

Praeguses väga kiiresti muutuvas majanduskeskkonnas on oluline olla samm ees oma konkurentidest. Meie Xonyx-seeria kivivannid on hea näide uudse materjali väga edukast kasutuselevõtmisest - oleme juba praegu uue Xonyx kivivannide tooteseeriaga edu saavutanud ja seda just eksporditurgudel.

Olulise eelise tavapäraste akrüülvannide ees annavad lisaks suuremale vormivabadusele ka uue materjali omadused - kõrgem pinna tugevus, kulumiskindlus, jäikus ja massiivsus.

Standardis tegeleme järjekindlalt tootearendusega ja disaineri olemasolul ettevõttes on kahtlemata suur väärtus.

Disaineri majasisene tegutsemine võimaldab kõige paremini ära kasutada ettevõtte tootmis- ja turustusvõimalusi uute toodete loomisel ning juurutamisel. Koostöös disaineriga pannakse paika uue toote kontseptsioon. Kuna tootearendusprotsessis osalevad ettevõtte eri osapooled, siis on disaineril paratamatult tähtis roll hoidmaks silma peal, et seda kontseptsiooni järgitakse kõikides etappides.

Näiteks 1980ndatel oli Standard teaduslik mööblitootmiskoondis, kus suur grupp disainereid tegeles mööbli arengusuundade uurimise, uue mööbli disainimise ja konstrueerimisega kogu Eesti mööblitööstuse tarbeks.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
24. November 2011, 18:51
Otsi:

Ava täpsem otsing