Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Komisjon keeras EASi rahakraanid kinni
Euroopa Kontrollikoda viis mullu novembris läbi auditi, mille käigus auditeeriti kaheksat EASi rahastatud projekti. Abikõlbmatuid kulusid ja EASi puudulikku kontrolli täheldati neist kolmes projektis. EAS peab nüüd kahe kuu jooksul lisaselgitusi andma.
EASi juhatuse esimees Ülari Alamets nimetas regionaalarengu fondi maksete katkestamist arusaadavaks ennetavaks abinõuks. "Toetusetaotlejate ja -saajate jaoks ei muutu midagi," kinnitas ta.
Kuni regionaalarengu fondi maksed on külmutatud, rahastab EAS projekte eelarvesse plaanitud struktuurivahenditest ja sildfinantseerimisest.
Parts: EAS vastutagu oma tegude eest. Majandusminister Juhan Parts teadis enda sõnul, et Euroopa Kontrollikoda viis mullu novembris läbi auditi ning EAS peaks nüüd kolme puuduliku projekti eest vastutama.
"Ma ei teadnud, et seal esineb puudusi. EAS peaks need probleemid nüüd ära lahendama. See on nende vastustus," kommenteeris Parts.
Parts ütles, et praegu on raske hinnata, mida maksete katkestamine Euroopa Komisjoni poolt tegelikult tähendab. "EAS peaks seda kommenteerima ja niimoodi tegutsema, et ettevõtete tegevust, kellega nad koostööd teevad, ei kahjustataks," lausus ta.
Parts märkis, et kulude võimalik mitteabikõlblikkus või kõlblikkus ei ole suur probleem.
"Tuleb anda audiitoritele piisavalt selgitusi ning tegeleda selle küsimusega, sest see (kontrollimine ja selgitamine - toim) on nende kohustus," sõnas Parts.
Milliste projektide juures leiti puudusi? Kuna tähelepanekud on alles esialgsed ning audit ei ole kinnitatud, on konkreetseid projekte puudutav info konfidentsiaalne.
Kes nende projektide abikõlblikkuse eest vastutas? EAS rahastab tuhandeid projekte, mis sisaldavad mitmeid kümneid tuhandeid erinevaid kuluridasid, nt reisiarved, taksotšekid, tööajatabelid jne jne.
EAS on rakendanud põhjalikke kontrollisüsteeme, mida sageli on nimetatud bürokraatlikeks nagu "mitme silma printsiip", automaatsed kontrollid infosüsteemis jne, kuid veamäära viimine nullini on ülimalt kallis ja ilmselt ka võimatu. Juhtimis- ja kontrollisüsteem on kompleksne struktuur, kuhu kuuluvad menetlejad, raamatupidajad, järelevalvespetsialistid, audiitorid. Kuniks kontrolli teostavad inimesed, on loomulik, et vahel lipsab sisse ka mõni viga, mida ka topeltkontrollisüsteemid kinni ei võta.
Mis neist inimestest edasi saab (kes vastutasid - toim), kas nad jätkavad oma tööd, viiakse üle teisele tööle või peavad lahkuma? Kulude lõplik abi- või mitteabikõlblikkus selgub alles auditi lõpparuande kinnitamise järel. Seega on kontrollisüsteemi toimimisele ja sealhulgas inimeste töösoorituse kvaliteedile vara hinnanguid anda.