Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Euroopa kipub sigareti kaubamärkide kallale
Direktiivi olemus luubi all. Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi ja sotsiaalministeeriumi andmetel analüüsib Euroopa Komisjon praegu tubakatoodete direktiivi avaliku konsultatsiooni tulemusi. Sotsiaalministeeriumi rahvatervise osakonna peaspetsialist Aive Telling ütles, et tubakatoodete standardiseeritud pakendi kasutuselevõtmine esitati koos paljude teiste küsimustega uue tubakatoodete direktiivi avalikul konsultatsioonil arvamuse avaldamiseks. Avalik konsultatsioon lõppes eelmise aasta 17. detsembril ning Euroopa Komisjon analüüsib praegu avaliku konsultatsiooni tulemusi.
"Uue tubakatoodete direktiivi eelnõu esimene versioon peaks Euroopa Komisjoni praeguste plaanide kohaselt esitatama liikmesriikidele seisukohtade kujundamiseks alles selle aasta lõpuks või 2012 alguseks," täpsustas Telling, lisades, et kas tubakatoodete standardiseeritud pakendi 2nõue tuleb koostatavasse eelnõusse, ei ole praegu veel teada. Alles siis, kui eelnõu on juba valmis, saadetakse standardiseeritud pakendid liikmesriikidele arvamuse kujundamiseks.
Keeld võib jõuda ka teistesse valdkondadesse. Ometigi on Eesti patendivolinikud ja reklaamiagentuurid nn valge pakendi pärast tõsiselt mures, sest kardavad kaubamärgikeelu laienemist teistesse valdkondadesse, eeskätt alkoholile, ravimitele ja pangateenustele.
Reklaamiagentuuri Newton juht Rivo Räim ütles valge sigaretipakendi kohta: "See on pöörane mõte. Kui luuakse üks pretsedent, tulevad teised tootegrupid järele. Lisaks sigarettidele on tulnud hoiatused ravimitele, alkoholile ja pangateenustele. Eeldatakse, et inimene on imbetsill, kes üldse ei mõtle. Aga miks pole siis hoiatust piimapakil, sest ka piimast võib end lõhki juua?!"
Räim lisas, et reklaamiagentuure võidakse sigaretikaubamärkide kaitsmisel süüdistada omakasus, kuid nii see pole. Sigaretireklaam on juba aastaid keelatud. Räime hinnangul muutub kauba valimine pärast värvide ja märgiliste kaubamärkide keelamist tunduvalt keerulisemaks ja salasigarettide turustamine lihtsamaks.
"Minu teada pole seda (kaubamärkide keelamist - toim) kuskil uuritud," märkis Räim. "Loodan, et Eesti toetab vaba majandust."
Nii patendivolinike seltsi juhatuse liige Almar Sehver kui ka Räim soovitasid Euroopa Komisjonil enne sigaretikaubamärkide kallale minekut alternatiive kaaluda. Sellisteks alternatiivideks oleksid näiteks pilthoiatuste kohustuslikuks muutmine ja laialdasem selgitustöö suitsetamise kahjulikkusest. Ühtlasi vajaks tõhusamat salakaubakontrolli kogu ELi idapiir. Viimastel andmetel on salasigarettide turuosa Eestis 25-30% kogu turumahust. Lätis ja Leedus on salasigarettide osakaal Eesti omast suurem.
Standardiseeritud pakend oleks märkimisväärne muudatus, aga uuringuid ja tõestusi pole, et inimesed siis vähem suitsetaks. Sigaretikaubamärkide kasutamispiirangud ohustavad varem või hiljem ka teisi tervist mõjutavaid tooteid, nagu alkohol, ravimid ja hamburgerid.
Kui kõikidele sigaretikarpidele on tootenimed kirjutatud Times New Roman šriftis, muutub võltsimine lihtsamaks.