Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Omanikud pugesid peitu

    K&H on peatanud töö nii Valga, Tõrva kui ka Tamsalu veemajandusprojektide ehitusel. "Nad on absoluutselt kõigile ja kõikjal võlgu. Et firma juhtkond vaikib, siis me ei tea, mis seal toimub," ütleb Lõuna-Eestis kruusa ja liiva kaevandava PM Kaubandusgrupi omanik ja juht Märt Piir. Eelmisel nädalal esitas PM Kaubandusgrupp K&H-le pankrotihoiatuse. Võlanõue ulatub 50 000 euroni.
    "See number on meie jaoks hävitavalt suur. Pluss nende alltöövõtjad, kes on ka meie materjale kasutanud ja pole samuti K&H-lt raha saanud ning on ka meile võlgu," lisab Piir. PM Kaubandusgrupp oli K&H alltöövõtja Tõrva ja Valga veetorustike ehitusel. Kokku ulatub võlasumma Piiri sõnul ligi 90 000 euroni ehk ligi 1,4 miljoni kroonini.
    "Üks asi on liivamaterjal, kuid lisaks oleme tellinud transpordifirmad, kes materjalid kohale viivad, maksnud riigile kaevandamistasu, käibemaksu, samuti kütus, palgad, masinate remont," loetleb Piir.
    Tühjad lubadused. Omavalitsus- ja firmajuhid kinnitavad, et K&H kontorist kirjadele enam ei vastata. Firma omanikud Ilmar Kokk ja Toomas Heinloo hoiavad varju, ainus kõneisik on ehitusdirektor Margus Vares. "18. aprillil õnnestus mul kontorisse pääseda ja Varesega rääkida. Ta vabandas ja tunnistas, et firma on tõepoolest raskustes," räägib Piir. Vares lubanud Piirile, et paari nädala jooksul võetakse ühendust kõikide firmadega, kellele nad võlgu on, ja lepitakse kokku edasine tegevuskava, ent siiani pole midagi sellist tehtud.
    Pahatahtlik käitumine. Vares olevat ka Piirile pakkunud, et varasemad arved tuleks unustada, uued hanked olevat aga kasumlikud ning selle aasta sees esitatud arved maksvat K&H ära.
    "Nende loogika on selline, et halbade hangete aeg on läbi, uued hanked on kasumlikud. Seega püütakse vanad asjad korstnasse kirjutada, lükates võlad alltöövõtjate kaela, ja ise tahetakse hakata kasumit teenima. Kui ma küsisin, et kui keegi sellega nõus pole ja annab sisse pankrotiavalduse, siis öeldi: siis ongi pankrot! Rohkem ta ühendust pole võtnud ega kirjadele vastanud," räägib Piir.
    Piir kahtlustab, et K&H sätib vaikselt paika skeemi, et võlad alltöövõtjate kraesse sokutada, ise aga puhtalt pääseda ning uue nime all edasi tegutseda. "Kõik on väga kurjad, kuni selleni välja, et neile ärimeestele tuleks ärikeeld peale panna. Üks on kindel - tegu on pahatahtliku käitumisega," usub Piir.
    8. aprillil teatas K&H, et omanikud on teinud firma jagunemiskava, mille järgi osa varast läheb üle uuele äriühingule. "Advokaadid arvavad, et tõenäoliselt teeb K&H nagu Merko. Firma lüüakse kaheks - mõlemal säilivad referentsid. Ühte firmasse jäetakse halvad asjad, teine jätkab riigihangetel osalemist. Räägitakse, et K&H osanikud on teinud varjatud osalusega juba uue firma," väidab Piir.
    K&H-lt ei õnnestunud toimuvale selgitust saada ka Äripäeval - Kokk ei vastanud telefonikõnedele ega e-kirjadele.
    K&H jäi 21 000 eurot võlgu ka Valga veevärgi ehitusel töötanud ettevõttele Valga Teed. "Suhtlemisest on asi suhteliselt kaugel. Juhtkonna tasandil pole viimasel ajal kontakti saanud," ütleb Valga Teede juht ja üks omanik Tarmo Mõttus. Ta lisab, et edasise tegutsemise otsustab Valga Teed lähiajal.
    RST Valga juht Tõnu Saarmann ütleb, et nemad andsid K&H vastu esitatud võlanõude - 35 000 eurot - inkassofirmale. Saarmanni sõnul on K&H jäänud võlgu kõikidele alltöövõtjatele, kes Valga veevärgi ehitusel tegutsesid. "Aprilli lõpuks lubasid nad võlgnevuse tasuda, kuid see oli puhtalt hämamine. Võitsid lihtsalt aega. Kogu aeg on üks ilus ümmargune jutt: kohe-kohe, pole probleemi, saame, teeme, tuleb, ära muretse," räägib Saarmann.
    Äripäeva andmetel on K&H võlgu ka Tamsalu veevärgi ehituse alltöövõtjale Arco Ehitusele. Viimane ei soovi aga teemat kommenteerida.
    Riik peaks appi tulema. Merko Ehituse juhatuse esimees Tiit Roben ütles eile Bloombergis ilmunud intervjuus, et valitsus peaks rahahädas ehitusfirmadele appi tulema, võttes riigihankeobjektidel osa toorme kontrollimatust hinnatõusust johtuvatest lisakulutusest enda kanda. Ehitusfirmasid pitsitavad tema sõnul enim naftatoodete ja metalli kallinemine. Kui võimud jätavad hinnatõusu kõik riskid ehitaja kanda ja piirduvad küünilise kõrvaltvaataja rolliga, jäävad paljud tähtsad objektid valmimata, hoiatab Merko juht.
    "Iga kuu toob juurde kurbi näiteid ehitusfirmade pankrotistumisest," nendib Roben, nimetades ASi Koger ja Partnerid ning Water Ser Lõuna-Eestit. 2011. aasta tuleb Baltimaade kõigile ehitusfirmadele läbi aegade raskeim, väidab Roben.
    Valgas, Tõrvas ja Tamsalus valitseb K&H ehitustandritel vaikus. Valga linnatänavad on üles kaevatud ning linlaste kannatus viidud viimse piirini. "Töö kestis kuni 4. aprillini, kui K&H viis mehed objektilt ära. Seejärel lahkusid ka alltöövõtjad, sest peatöövõtja pidavat neile võlgu olema," lausub Valga Vesi juhatuse liige Arvo Vaab. Tema sõnul lubanud K&H ehitusdirektor Margus Vares ka neile, et aprilli lõpuks leitakse lahendus, kuid hiljem polevat nad Varesega enam jutule saanud.
    "Olukord on murettekitav. Kui neist tegijat pole, tuleb töövõtuleping lõpetada, tehakse inventuur ja korraldatakse uus hange. Kõik see võtab muidugi aega. Esiteks ei lõpe ükski riigihange tänapäeval vaidlusteta, teiseks läheb hange ilmselt tunduvalt kallimaks. Igal juhul on väga halb seis," möönab Vaab.
    Pipelife viis materjali ära. Vaabi sõnul viis vee- ja kanalisatsioonitorude tootja Pipelife koguni oma torud objektilt ära, lubades töö jätkumisel need oma kulu ja kirjadega kolme tööpäeva jooksul tagasi tuua.
    Pipelife'i tegevjuht Toomas Koobas ei taha juhtunut kommenteerida, öeldes, et kõiki kliendisuhteid lahendavad nad kliendiga omavahel.
    Tõrva linnapea Agu Kabritsa sõnul seisab ka tolle linna veevärgi ehitus. "K&H põhjendas töö seiskumist maapinna külmumise ja liigveega, kuid aknast välja vaadates peaks töö ammu käima. Need pole tõsiselt võetavad põhjused," ütleb Kabrits.
    Tõrva veehaarde ja kanalisatsiooni ning puhastusseadmete rajamise kogumaksumus ulatub 100 miljoni kroonini, mille lisandub omaosalus 20 miljonit. K&H osa sellest on 32 miljonit. Kabritsa väitel on kogu tööst tehtud kõigest 40%.
    "Ega me kõiki telgitaguseid tea. Fakt on see, et praegu on see asi rahaliste raskuste taga," ütleb Kabrits ja lisab, et lähiajal tuleb otsustada, kuidas ehitusega edasi minna.
    Tamsalu Vee projektijuht Arvi Põldäär ütleb, et töö seisab ja peatsel koosolekul peaks selguma, mis edasi saab. "Nad on huvitatud jätkamisest, kuid see sõltub sellest, kuidas K&H ning alltöövõtja Arco Ehitus omavahel kokkuleppele jõuavad," ütleb Põldäär.
    K&H ütles lepingu üles. Mullu septembris võitis K&H ka Kehra ja selle lähiümbruse veevärgi ning kanalisatsiooni ehitushanke. Anija vallale kuuluv Velko AV sõlmis K&Hga septembris ka lepingu, kuid neli kuud hiljem ehitaja taganes sellest.
    "Leping on lõpetatud. Vaidlused selle üle, kumb osapool on lepingut rikkunud, käivad advokaatide tasandil," ütleb Anija abivallavanem Urmo Sitsi. Vald korraldas hiljuti uue hanke, pakkumused avati teisipäeval. Sitsi möönab, et hankele oli firmasid raske leida.
    "Vaadates maksehäireregistrit ja firmade tausta, siis olukord on nutune - polegi väga valida. Ilmselt on ehitusturul lõplik puhastumine. Samas on märgid, et uus ehitusmull hakkab tekkima, sest hinnad on väga kõrgeks läinud," nendib Sitsi.
  • Hetkel kuum
Raivo Hein: sotsid valetavad alati, aga jõudu neile Tallinnas! Vene- ja Savisaare-aegsetel lahendustel olgu lõpp
Kuulates linnaelanike, ettevõtjate ja asjatundjate häält, on nüüd võimalik kujundada Tallinnast kaasaegsem ja elamisväärsem linn võrreldes senise bütsantslikkusega, kirjutab ettevõtja ja investor Raivo Hein vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Kuulates linnaelanike, ettevõtjate ja asjatundjate häält, on nüüd võimalik kujundada Tallinnast kaasaegsem ja elamisväärsem linn võrreldes senise bütsantslikkusega, kirjutab ettevõtja ja investor Raivo Hein vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Balti aktsiad jätkasid tõusulainel
Neljapäeval sai sel nädalal alanud Balti aktsiate tõus jätku, kui Balti koondindeks Baltic Benchmark kerkis 0,36%.
Neljapäeval sai sel nädalal alanud Balti aktsiate tõus jätku, kui Balti koondindeks Baltic Benchmark kerkis 0,36%.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Teabevara on nagu ülikool
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Swedbank kaotas kasumit vähem kui SEB
Eesti kahe suurema panga tulemusi vaadates on näha, et Swedbanki kasum kahanes esimeses kvartalis vähem kui SEB-l.
Eesti kahe suurema panga tulemusi vaadates on näha, et Swedbanki kasum kahanes esimeses kvartalis vähem kui SEB-l.
Bolti lobi ei läinud Euroopas läbi, uus direktiiv sai rohelise tule
Euroopa Parlament andis lõpliku heakskiidu uutele reeglitele, mis parandavad platvormide heaks töötavate inimeste töötingimusi.
Euroopa Parlament andis lõpliku heakskiidu uutele reeglitele, mis parandavad platvormide heaks töötavate inimeste töötingimusi.