Mis saab siis, kui keelatakse eluks vajalik vesi?

Lola Annabel Kass 27. mai 2011, 00:00

Linateos paneb mõtlema elu väärtuste üle, kuni õnnelikud lõpustseenid selle kõik liialt läilaks muudavad.

Selles ei saa aga kedagi muud süüdistada kui stsenarist Paul Lavertyt ("The Wind That Shakes the Barley"), kellele pole tundmatu Hollywoodi roosamanna ja filmitegemine ajupesumeetodil.

See-eest tuleks kiita režissöör Ic?ar Bolla?ni tööd ning võrratut ja veenvat Juan Carlos Aduvirit (Daniel), kellele see suures mängufilmis debüütroll oli.

"Keelatud vihm" on Hispaania, Prantsusmaa ja Mehhiko koostöös valminud film, mis räägib lääne tarbimisest läbiimbunud enesekesksetest inimestest ning lihtsatest arengumaade kodanikest. Vastandatakse kultuure ja väärtusi. See kõlab kui naivistlik Rousseau tagasi-loodusesse-filosoofia, mida see film ei ole.

Lääne inimeste silmakirjalik käitumine. Filmi tegevus toimub Boliivias, kus Hispaania filmimeeskond üritab vändata eepilist linateost indiaanlaste anastamisest Christopher Kolumbuse ja tema kaaslaste poolt. Nende eesmärk on mõista hukka oma eellaste teguviis, imperialism ning kristluse hävitav mõju arengumaade kultuuridele.

Kahjuks, eneselegi aru andmata, käituvad meeskonna liikmed ise täpselt samamoodi. Võtteplatsi ülesehitamiseks kasutavad nad kohalikke, mitte kulukate professionaalide abi ning filmis osalevatele boliivlastele maksavad nad kõigest 2 dollarit päevas.

Seejuures tunnevad nad ülimat heameelt. Nii ütleb filmi tegelane produtsent Costa (Luis Tosar): "Anna neile 2 dollarit päevas ja nad on või sees."

Filmi puänt seisneb selles, et filmivõtted toimuvad Boliivia veesõja ajal, mis reaalselt leidis aset 2000. aastal, kui üks Ameerika veefirma Corachamba-nimelises linnas vee erastas ja makse 300% tõstis. Seejuures keelati kohalikel alternatiivina vihmavee kogumine, millest tuleneb filmi pealkiri "Keelatud vihm".

Tulemuseks on rahutused ja verised konfliktid elanike ja valitsuse vahel. Rahva hulgas on liidriks Daniel (Juan Carlos Aduviri), kes on ühtlasi oluline võtmefiguur Kolumbusest vändatavas filmis.

Tema sekeldused kohalike võimudega tekitavad aga igasuguseid probleeme filmi meeskonnale ja pinged muudkui kasvavad.

Boliivia inimeste võitlus vee pärast. Filmi režissöör Sebasti?n (Gael Garc?a Bernal) ja produtsent Costa ei suuda mõista, miks peaks keegi nende filmi tegemisele eelistama võitlust tühise vee pärast. Miks ei võiks Daniel loobuda protestist seniks, kuni film valmis on? Kas Daniel ei peagi esmatähtsaks filmist saadavat raha ja kuulsust? Miks ei mõista ta, et tema järel ootamine on liialt kulukas?

Muidugi ei tohi unustada iroonilist algusstseeni risti transportimisest helikopteriga Boliiviasse. Selle idee pärineb Itaalia filmi "Magus elu" (režissöör Federico Fellini) algusstseenist, kus Jeesus Kristuse skulptuur helikopteriga üle Itaalia lennutatakse.

Mitmetasandilisus - poliitilised rahutused, aktuaalne vee kadumise hirm ja rassism (siiani jätkuv valgete üleolev suhtumine teiste suhtes) - annab filmile oma võlu.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
25. November 2011, 10:14
Otsi:

Ava täpsem otsing