Tee ise varude analüüsi kalkulaator

Jaana Pikalev 07. juuni 2011, 00:00

Väikeste jaemüüjate jaoks on nende kõige suurem vara ettevõtte bilansis olev kaubavaru, ilma selle hoolika planeerimiseta seistakse tihti silmitsi asjaoluga, et üleliigsetest varudest vabanemiseks tuleb teha suuri allahindlusi ning see võib viia rahavoo probleemideni. Teisisõnu tekivad likviidsusraskused. Sellise olukorra vältimiseks tuleb varude kuhjumist vältida ning toodete ja kaupade sisseostu paremini planeerida. Planeerimiseks ja prognoosimiseks võib soetada mõne asjaliku ja kalli tarkvara, kuid vahendite puudumisel saab kerge vaeva ja Exceli-tabeliga esialgse ja lihtsa analüüsi ise ära teha. Esialgne analüüs on samuti oluliseks sisendiks varude juhtimisel.

Analüüsi sisendiks tuleks koostada müügiaruanne, mille aluseks võib võtta nii kauba lõpp- kui ka omamaksumuse. Analüüsimiseks tuleb valida kindel periood, näiteks aasta. Pärast aastase müügiaruande koostamist tehakse tooteartiklite ABC-analüüs, mis paneb kaubaartiklid pingeritta vastavalt sellele, milline on nende müügikäibe osakaal kogu müügi väärtusest.

ABC-analüüs on üks tuntumatest ja lihtsamatest logistika instrumentidest. Paljud ettevõtted kasutavad seda efektiivse viisina käibekapitali vähendamisel.

Analüüsi tulemus näitab väga lihtsalt ja kiiresti, milline on ettevõtte toodete kasumlikkuse struktuur ning millised kaubad on tooteportfellis üleliigsed. Selline esmane analüüs toob välja tooteartiklid, mille osakaal müügikäibest on kõige suurem.

Kuna ABC-analüüs ei arvesta toodete nõudluse stabiilsuse tunnuseid, tuleb teha ka toodete teisene analüüs ehk XYZ-analüüs. XYZ-klassifitseerimise tulemusel eristatakse kaubaartiklid, millel on regulaarne või pidev nõudlus artiklitest, millel on ebaregulaarne, ebastabiilne või haruldane ja kordumatu nõudlus.

XYZ-analüüsis on vaja jagada periood alamperioodideks, näites kvartaliteks. Kõikidele tooteartiklitele tuleb leida kvartali keskmine müüginõudlus, variatsioonikordaja, standardhälve ning seejärel järjestatakse artiklid vastavalt variatsioonikordaja kasvamisele väiksemast suuremani.

Pärast esmast ja teisesest analüüsi moodustatakse tulemustest omakorda maatriks, kus tooted jagatakse AX-, AY-, AZ-; BX-, BY-, BZ- ja CX-, CY-, CZ-rühmadesse. Maatriksisse jaotatud tulemuste põhjal võib teha järeldusi, milliseid varude juhtimise meetodeid tuleks konkreetsete tooteartiklite puhul hankimisel rakendada.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
24. November 2011, 18:54
Otsi:

Ava täpsem otsing