Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Elektriautod kui suurepärane ärivõimalus Eestile

    Elektriautod on Eestile suurepärane ärivõimalus. Peagi Eesti teedel CO2-kvoodi müügi arvel vurama hakkavad elektriautod ning ehitatavad "voolutanklad" on meedias juba ette palju elevust tekitanud. Kuid prooviks autodest kaugemale vaadata, sest elektromobiilsus ja sellest Eesti majandusele tekkida võiv kasu hõlmab palju enamat.
    10-15 aasta pärast on erinevatel hinnangutel Euroopas müüdavatest sõidukitest umbes
    10-12% ehedad elektriautod, sinna lisanduvad veel hübriidid. Pole niivõrd oluline, kas Eestis just selline osakaal tuleb - pigem on tähtis näha ja teadvustada ärivõimalusi sellel üleilmselt kasvaval turul.
    Riigipoolset elektriauto-initsiatiivi ei tohiks vaadata mitte pelgalt kui rohelise transpordi arendamise programmi, vaid ka kui võimalust Eesti ettevõtetele sellel veel kujunemisjärgus oleval turul uuenduslike toodete-teenustega oma koht leida.
    Enamik kasumist tuleb väljastpoolt autode tootmist. Elektriautode ja neid ümbritsevate toodete-teenuste turg on alles kujunemas ning asjaolu, et Eestil on traditsioonilise autotootmisega varem vähe pistmist olnud, ei ole takistuseks. Kasumlikumad võimalused nn elektromobiilses ökosüsteemis ongi just väljaspool autode tootmist - kaks kolmandikku väärtusahelas loodud kasumist teenitakse nende tegevustega, mis on seotud autode opereerimise ja lisateenustega pärast müüki. Seetõttu saavad uude väärtusahelasse edukalt siseneda ka ettevõtted, kel on varem autodega vähe kokkupuudet olnud - kas või elektrimüüjad ja laadimisseadmete tootjad.
    Uus turg, uued võimalused. Eeskätt on eelnev julgustus ettevõtjatele - mõelda läbi ja leida üles võimalused, mida elektromobiilsus ja elektritransport pakub. Selleks saab kasutada ära juba olemasolevaid võimekusi ja eeldusi, et omale sobivas nišis koht välja mängida. Näiteks võiks Eesti ettevõtetel olla äri- ja ekspordišanssi sellistel aladel nagu taristuga seotud IT- ja makselahendused, asukohapõhised teenused, akude taaskasutamine või kasutatud akude ümbertöötlemine, laadimispunktide äri, ühisautode renditeenused, laadimise ja elektrikasutuse optimeerimine, erinevad info- ja lisateenused elektriauto kasutajale, jne. Innustav näide küpseb juba Arengufondi investeerimisportfellis - Eesti ettevõte NOW!Innovations on USAs Kalifronias esimesena turule toonud elektriautode laadimise mobiilimakse lahenduse.
    Suur ekspordipotentsiaal. Omaette tooteks võiks saada näiteks Eestis praegu kavandamisel olev elektriautode infrastruktuuri lahendus, kogu e-mobiilsuse ökosüsteemi nn selgroog. Näiteks Portugalis, kus praegu eksisteerib selles vallas üks maailmas edumeelsemaid avatud platvormil põhinevaid lahendusi, alustati mõned aastad tagasi elektriautode taristu arendamist silmas pidades just selle äritegevust ergutavat mõju ja ekspordipotentsiaali teistesse riikidesse. Selline ettevaatav ja terviklik lähenemine pakub Eestile, kes teeb praegu taristu asjus olulisi tulevikku puudutavaid otsuseid, kindlasti mõtlemisainet.
    1000 autot on alles algus. Selle aasta aprillis sõitis Eesti teedel kaheksa elektriautot. Saastekvootide tehing viib selle arvu mõne aastaga üle 1000 - see on oluline algus, kuid ei saa kindlasti olla lõppeesmärk. Kuni elektriautode turg, nagu ka muud rohelised teenused ja tooted, on veel suuresti sõltuvad motivatsiooniskeemidest ning erinevatest soodustustest, siis ei saa ka riik niipea omaltpoolt "juhet seinast välja tõmmata". Samas hõlmab selle valdkonna toetamine ka mitterahalisi meetmeid näiteks transpordi- ja liikluskorralduses ning see toob riigi kõrvale ka kohalikud omavalitsused, eeskätt muidugi Tallinna.
    Kui ei proovi, ei saa ka õnnestuda. Ennekõike peavad aga kõik asjasse puutuvad osapooled erasektoris, valitsuse tasandil ja kohalikes omavalitsustes selgeks mõtlema, milliselt e-mobiilsus pärast riigi tehtud avangut Eestis edasi areneb ning millised on võimalused kasvavast turust kasu saada. Kas ja kuidas riigi initsiatiiv aitab Eestis elektriautodega seotud äritegevust käima tõmmata, ei saa me ette teada - aga läbi mõtlemata ja proovimata ei saakski teada.
    Autor: Lauri Matsulevitsh
  • Hetkel kuum
Tarmo Virki: õpetajad, palun streikige varsti jälle
Kui talvel õpetajad streikima asusid, siis loodi hetkeks suurepärane võimalus praegust haridussüsteemi lammutama asuda. Sest olgem ausad, selleks on viimane aeg, kirjutab ettevõtja ja Äripäeva iduettevõtete teemaveebi FoundME.io juht Tarmo Virki.
Kui talvel õpetajad streikima asusid, siis loodi hetkeks suurepärane võimalus praegust haridussüsteemi lammutama asuda. Sest olgem ausad, selleks on viimane aeg, kirjutab ettevõtja ja Äripäeva iduettevõtete teemaveebi FoundME.io juht Tarmo Virki.
USA riigivõlakirjade tootlus tõusis viie kuu kõrgeimale tasemele
USA kümneaastaste riigivõlakirjade tootlus tõusis teisipäeval viie kuu rekordtasemele, kuna turud hindasid ümber võimalusi, kui kiiresti võib Föderaalreserv sel aastal intressimäärasid langetada, kui võtta arvesse maailmamajanduse tugevnemise märke.
USA kümneaastaste riigivõlakirjade tootlus tõusis teisipäeval viie kuu rekordtasemele, kuna turud hindasid ümber võimalusi, kui kiiresti võib Föderaalreserv sel aastal intressimäärasid langetada, kui võtta arvesse maailmamajanduse tugevnemise märke.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Graafikud: võrdle, kuidas sinu maakonnas ärid hakkama saavad
Kogu Eesti tundis 2023. aastal, kuidas majanduslikult keeruline aeg tegi oma töö. Ettevõtete koondamiste ja pankrottide tagajärjel vähenes töökohtade arv ja suurenes töötute hulk. Kuigi palgakasv jätkus, oli see hulga väiksem kui aasta varem. Vaatluse alla võtsime sel korral kaks maakonda, mis jäävad Harjumaalt ja Tallinnast vaadates Eesti teise otsa: Valgamaa ja Võrumaa. Need naabermaakonnad külgnevad Läti­ piiriga, mis võiks anda vähemalt geograafilise eelise ekspordiks.
Kogu Eesti tundis 2023. aastal, kuidas majanduslikult keeruline aeg tegi oma töö. Ettevõtete koondamiste ja pankrottide tagajärjel vähenes töökohtade arv ja suurenes töötute hulk. Kuigi palgakasv jätkus, oli see hulga väiksem kui aasta varem. Vaatluse alla võtsime sel korral kaks maakonda, mis jäävad Harjumaalt ja Tallinnast vaadates Eesti teise otsa: Valgamaa ja Võrumaa. Need naabermaakonnad külgnevad Läti­ piiriga, mis võiks anda vähemalt geograafilise eelise ekspordiks.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Finora Pank värbas Tallinna Sadama tippjuhi
Eesti ettevõtjatele kuuluv Finora Pank värbas panga operatiivjuhiks ja juhatuse liikmeks Hanno Hussari.
Eesti ettevõtjatele kuuluv Finora Pank värbas panga operatiivjuhiks ja juhatuse liikmeks Hanno Hussari.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Volkswagen Golf 50: kuidas Põrnika järeltulijast kujunes hea auto mõõdupuu
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
FT: Venemaal miljardeid teeniv Austria pank reklaamis laienemisplaane
Raiffeisen Bank International, mis teenib poole grupi kasumist Venemaal ja Valgevenes, reklaamis end Venemaal suurte kasvuplaanidega.
Raiffeisen Bank International, mis teenib poole grupi kasumist Venemaal ja Valgevenes, reklaamis end Venemaal suurte kasvuplaanidega.
Raadiohommikus: 5MIINUSE börsirämmarist ja kinnisvarast nii meil kui Hispaanias Uus võimalus: jäta küsimusi hommikuprogrammi külalistele
Teisipäevane hommikuprogramm võtab fookusesse Äripäeva lugejate ja kuulajate kaks meelisteemat – investeerimise ja kinnisvara.
Teisipäevane hommikuprogramm võtab fookusesse Äripäeva lugejate ja kuulajate kaks meelisteemat – investeerimise ja kinnisvara.