Metallitöö uuendused EMO-messil

Ain Alvela 15. juuni 2011, 00:00

Üle kahe aasta vaheldumisi Saksamaal Hannoveris ja Itaalias Milanos peetav EMO kujutab endast maailma esinduslikemat metallitööseadmete väljanäitust. Demonstreeritakse kõike sellesse tööstusvaldkonda puutuvat, alates tööpinkidest ja täppistööriistadest, lõpetades tööstuselektroonika uusimate lahendustega. Lisaks esitletakse uudseid tootmise tugiteenuseid ja jätkusuutlikke lahendusi.

Maikuus oma Baltimaade turnee raames ka Tallinnas käinud Saksa Tööpinkide Tehaste Liidu (VDW) poolne EMO korraldaja dr. Wilfried Schäfer iseloomustas EMO Hannover messi kui suure rahvusvahelisusega, ulatusliku pakkumise, innovaatilisuse ja eksponentide kõrge tasemega üritust.

Annab tervikliku pildi. "Metallitööstuse 2011. aasta foorum annab märku optimismist kogu tööstuses ning ergutab uutele investeeringutele," kinnitas Schäfer. "Mess näitab, et aastate 2009-2010 majanduskriis on ületatud. EMO-l kohtuvad innovaatiline pakkumine ja kõrgetasemeline nõudlus. Siin sõnastatakse tööstuse uusi trende."

Tema hinnangul saavad metallitööstusettevõtete otsustajad EMO-l käies tervikliku ülevaate kogu selles valdkonnas toimuvast, kohtuvad seal kõigi selle valdkonna maailma tunnustatud spetsialistidega, samuti konkurentidega.

Innovatsioon järjest olulisem. Mida aeg edasi, seda enam panustatakse ka EMO-l innovatsioonile, tootearendusele, disainile ja muul moel väljenduvale uuendusmeelsusele. Uuenduste eesmärk on näiteks ressursse säästvad ja ruumi kokkuhoidvad masinad, töötsükli kulude vähendamise võimalused, tootmise planeerimise toetamine intelligentse tarkvaraga, jpm. Juba käibetõeks hakkab muutuma tõsiasi, et konkurentsieelise saavad eelkõige täiendavaid teenuseid pakkuvad tootjad - näiteks masinatootjad, kes lisandväärtusena pakuvad projekteerimist, protsessijuhtimist, koolitust jne.

"Sellepärast toimub ka seekordne Hannover EMO moto all: "Tööpingid ja palju muud"," selgitas Schäfer. "Oleme väga põnevil, mida eksponendid selles osas pakuvad."

Konkurentsieelise annavad lisateenused. Samas lisab ta, et ainuüksi uutest tehnilistest lahendustest tänapäeval enam ei piisa, sest tööpinkide tehnilised parameetrid muutuvad üksteisele aina sarnasemaks. Konkurentidest eristumiseks ongi tööstusseadmete tootjad hakanud neid täiendama tööpingi tootmisülesannet puudutavate lisadega. Nõnda saab teenusest toode ja vastupidi. Ka Schäfer on seda meelt, et tootja jaoks tasub end ära loovuse rakendamine tööpingi toote ja protsessi juurde kuuluvate lisateenuste osas.

"Uuendusmeelsed tööpinkide tootjad eristuvad teistest ennetava ja internetil põhineva hoolduse pakkumisega, tehnoloogia- ja protsessinõustamisega, teleteenuste osutamisega, moderniseerimisega, koolituse pakkumisega ja komponentide automaatse programmeerimisega," selgitas ta. "Teenindusest saab toode, mis annab tööpinkidele lisateenuste kaudu lisaväärtust."

Mõeldud just tippspetsialistidele. Külastajatena saabuvad EMO-le peaasjalikult autotööstuse, lennunduse ja kosmonautika, aga ka masinate- ja tootmisseadmete ehituse, elektrotehnika, peenmehaanika ja optika, meditsiinitehnika ning teiste metalli töötlevate valdkondade tippspetsialistid.

Schäferi sõnul ongi EMO mõeldud tippspetsialistidele, kel oma ettevõttes otsustaja õigused, st õigus sõlmida investeerimisleppeid. Näiteks eelmise, 2007. aastal Hannoveris toimunud EMO-l tehti tellimusi tootmistehnika soetamiseks ühtekokku nelja miljardi euro väärtuses, kusjuures otsustajate osakaal messi külastajate hulgas oli toona 86%.

Deutsche Messe AG asepresident Martin Thiem märkis, et rahvusvahelises konkurentsis vastupidamiseks vajab ka Eesti tööstus kaasaegseid ja tootlikke tööpinke.

"Eestis rahvusvaheliselt tegutsevate tootmistehnika kasutajate, aga ka Eesti turule tootvate ettevõtete jaoks pakub EMO Hannover 2011 suurt potentsiaali. Eriti arvestades seda, et Eesti tööstus peab taas tugeva põhja alla saama, näitab EMO Eesti klientidele tootmistehnika suurimat mõeldavat valikut," rääkis Thiem. "Kõik Eestile olulised tarnijad on EMO-l kindlasti olemas. Muide, 2007. aastal osales EMO-l Eestist 300 spetsialistist külastajat."

Saksamaa ettevõtjad panustasid mullu 1/5 oma turunduskuludest messidel osalemiseks.

Eestlased leidsid tee EMO-le juba 8 aasta eest. Eesti Masinatööstuse Liidu arendusdirektor Aleksei Hõbemägi märkis, et Eesti töösturid on Hannoveri EMO messil käinud juba alates 1993. aastast. "Kuni 1980ndate lõpuni olid meie tootmisettevõtted varustatud peamiselt Nõukogude Liidus toodetud tööpinkidega ja kui siis näiteks Hamburgi tellija tuli ja vaatas üle ukse tsehhi, ütles ta viisakalt tänan - ja lahkus tellimust esitamata," rääkis Hõbemägi. "Nüüd on olukord muutunud, ettevõtetes on ajakohane tehnika ja Eesti toodangule leidub tellijaid kogu maailmas."

Hõbemägi on seda meelt, et moodsate tööpinkide olemasolu on parim reklaam meie masinatööstusele. Küll aga teeb tema sõnul muret meie tootlikkus, mis jääb Euroopa keskmisele veel tublisti alla. Uued tööpingid nõuavad ka uut spetsialistide generatsiooni, leiab Hõbemägi.

"Messide külastamine on vajalik uue tehnoloogiaga tutvumise seisukohalt, aga uute inseneride koolitamine on juba meie enda ülesanne," tõdes ta.

Eesti tööstusettevõtjad peaksid kindlasti külastama EMO messi Hannoveris, kuna see on vaieldamatult metallitöötlemise kõige tähtsam ja rahvusvahelisem mess. Ainult seal on tootmistehnika kasutajatel võimalik näha metalli protsessiahela kõiki tehnoloogiad. EMO-l on esindatud peaaegu kõik rahvusvahelised tootjad, kusjuures messil pakutakse kompetentseid lahendusi paljudele tootmisprobleemidele.

Enamikku tootmisele suunatud uuendustest tutvustatakse esmakordselt just EMO-l .

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
25. November 2011, 11:11
Otsi:

Ava täpsem otsing