Hispaania rõivagigant teeb konkurentidele silmad ette

Fredy-Edwin Esse, California 15. juuni 2011, 16:29

Täna avalikustas oma esimese kvartali majandustulemused maailma suurim rõiva jaemüüja Inditex, kes vaatamata oma suurusele jätkab nii käibe, kasumi kui poodide arvu kasvatamist.

Industria de Diseno Textil teenis aprillis lõppenud kvartaliga 332 miljonit eurot puhaskasumit, mida on 10% rohkem, kui aasta tagasi. Tulemus oli oodatust parem, sest Bloombergi poolt küsitletud analüütikud ootasid keskmiselt 316 miljoni eurost puhaskasumit. Rõivafirma käive vastas aga täpipealt ootustele, sest kolme kuuga küündis käive 2,96 miljardi euro. Aastases võrdluses tähendas see 11% kasvu.

Hea kasvunumbri taga seisab firma agressiivne laienemisstrateegia, mille tulemusel ainuüksi kolme kuu jooksul avati 110 uut poodi üle maailma. Selle aja jooksul avati esimene Zara pood Austraalias ja esimene Bershka kauplus Jaapanis, pärast mida on Inditex tegev juba 78 riigis. Sellele lisaks plaanitakse selle aasta jooksul avada uued poed Lõuna-Aafrika Vabariigis, Taiwanis ning Peruus.

„Inditexi võime tulla välja kiiresti kasvavatel arenevatel ja lõunamaistel turgudel koos kindla mitme brändi strateegiaga vähendab oluliselt ettevõtte kasvueesmärkide täitmise riske võrreldes ühe brändi strateegiaga,“ kirjutas HSCB analüütik Paul Rossington, kes soovitab Inditexi aktsiaid osta.

Kuid firmal ei ole plaanis kasvada kasutades vaid uutele turgudele sisenemise taktikat, vaid sarnaselt Baltikale on sihikule võetud internetikasutajad. Septembris avati Zara e-pood, kustkaudu saab rõivaid osta juba 16 Euroopa riigis. Sellele lisaks plaanitakse 6. septembril veebi tuua veel kuue erineva brändi tooted. Samuti avatakse veebipood USA turul 7. septembril.

Nii mõneski mõttes on huvitav võrrelda Inditexi ja Baltikat, sest neil kattuvad paljud asjad, kuigi võrdlus on ikkagi sääse ja elevandi vahel. Mõlemad firmad on konkurendid nii Baltimaades kui Venemaal, omatakse mitmeid brände ning emafirmade nime brändina ei kasutata. Hetkel on firmade strateegia täiesti vastupidine – ajal mil Baltika vähendab kaupluste arvu ja tõmbab müügipinda koomale, laieneb Inditex hoogsalt edasi. Mõlemad firmad on sihikule võtnud ka internetimüügi, kuid see on veel liialt varajases staadiumis, et seda adekvaatselt hinnata. Rossingtoni hinnangul võiks veebimüügi osakaal tõusta kuni veerandini Inditexi kogukäibest.

Baltika puhul on raha firmast välja voolanud, sest esimese kvartali lõpus oli firmal 0,3 miljonit eurot pangakontol, samas kui Inditexi vabade rahaliste vahendite hulk on kasvanud 3013 miljoni euroni. Üllatavalt väike vahe on ka näiteks valuutakõikumistest tekkivas kasumis või kahjumis. Inditex teenis esimeses kvartalis ligi 3 miljardi euro suuruse käibe juures valuutakursi muutustest miljon eurot kasumit. Olgu võrdluseks toodud, et näiteks eelmise aasta kolmandas kvartalis kannatas Baltika 13,5 miljoni eurose käibe juures 0,6 miljonit eurot valuutakursi kahjumit.

Jätkuvalt on Hispaania rikkaimale mehele Amancio Ortegale kuuluva rõivafirma suurim trump Eestiski kahe poega esindatud Zara kaubamärk, mille kauplusi üle maailma on Inditexil 1745 ehk kolmandik kogu firma poodidest. Kokku kuulub gruppi 5154 poodi.

Eile avalikustas oma maikuu ja teise kvartali müüginumbrid Inditexi üks suurimaid konkurente Hennes & Mauritz, kelle aktsia hakkas pärast tulemuste avalikustamist vastupidiselt Inditexi omale kukkuma. Rootsi rõivatootja müük kasvas nii kvartali kui maikuuga kõigest 2% võrra.

22. juunil oma kvartaalsed tulemused avalikustava H&M-i aktsia on sel aastal kukkunud 3,2%, samas kui Inditexi aktsia on sel aastal tõusnud 10% ning viimase aasta jooksul 30%. Meile lähedasematest ettevõtetest on Baltika aktsia sel aastal kukkunud 24% ning Eestisse Inditexi tooteid sissevedav Apranga 16%.

Raadio ettevõtlikule inimesele

Äripäeva raadio 92.4

Hetkel eetris

Kava

    Vaata kogu kava
    Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
    17. June 2011, 22:56
    Otsi:

    Ava täpsem otsing