Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Haiglajuht keelas ankeedile vastata
Küsitlus tekitas haiglas paraja segaduse, sellele vastamine keelati Lääne-Tallinna Keskhaigla (LTKH) juhi Boris Kirdi korraldusel kiiresti ära ja pääs küsitluslehele suleti. Vastamine liikus edasi põranda alla, sest osale meedikutest õnnestus küsitlus saata erameiliaadressile.
Uuringuks näis olevat põhjust. Viimane näide töötajate rahulolematusest oli arstide liidu usaldusarsti Lembi Augi kriitiline sõnavõtt Meditsiiniuudistes. Selle peale tegi Kirt Augile hoiatuse, mis hiljem töövaidluskomisjonis põhjendamatuks tunnistati.
Märtsis pöördusid Eesti Arstide Liidu juhid Tallinna linnajuhtide poole ettepanekuga kaaluda Kirdi väljavahetamist. LTKH kliinikute juhid tegid aga juba varem nõukogule ettepaneku, et haigla eesotsas võiks olla ravijuht - sellegi taga on viide Kirdi inseneridiplomile.
Ankeedi saatmine polnud lihtne. Küsitluse saatsime laiali 24. mai hommikul pärast mitut ebaõnnestunud katset, kuna haigla tulemüür on Meditsiiniuudiste aadressilt saabuvad kirjad blokeerinud. Lõpuks õnnestus küsitlus eraldi tehtud aadressilt saata sadakonna töötaja (sh kliinikute juhid) töömeilikasti.
Mõne hetke pärast helistas pahane Kirt: "Miks te segate töötajaid töö ajal? Nad peavad patsientidega tegelema." Tema sõnul on haigla arvutid mõeldud rangelt tööasjadeks. Selgituse peale, et arstid ja õed võivad küsimustikule vastata pärast tööd ning selleks ei kulu üle viie minuti, ütles Kirt, et see ei loe: vastamine vajab süvenemist. "Miks te korraldate selliseid asju üle meie pea?" küsis ta. "Oleksite võinud tulla ja rääkida, et soovite sellist uuringut teha."
Palvele pärast küsitluse tulemuse selgumist saada kommentaare vastas haigla juht, et ta ei anna neid.
Pääs ankeedile suleti mõne minutiga. Pärast telefonikõnet asus Kirt tegutsema. Vähem kui tunni jooksul suleti haigla kõikides tööarvutites ligipääs küsitluse veebilehele. Nende töötajate arvutitest, kes küsitlust polnud jõudnud avada, kustutati see lihtsalt ära. Praeguseks on takistatud igasuguste e-kirjade kohaletoimetamine Äripäeva ja Meditsiiniuudiste aadressilt. Näiteks ei ole võimalik saata arstiaja tühistust, mida haigla koduleht pakub.
Haigla 14 töötajal katkes pääsu sulgemise tõttu vastamine poole pealt. Inimesed kommenteerisid sulgemist anonüümsust paludes, kuna kartsid sanktsioone. "Oleksin kindlasti teie ankeedi täitnud, sest arvamus meie haigla sisekliima kohta on mul täiesti olemas, kuid uus ankeet minuni kahjuks ei jõudnud," kurtis üks arst.
Teine kirjutas: "Meie haigla arvutis see küsitlus IT tubli turvakontrolli tõttu paraku ei avane."
Kolmas: "Olen sellega harjunud, kuna meie IT-inimesed on saanud ka varem käske meie e-kirju kontrollida ja mõne ilmunud artikli kohta kommentaare saatnud isikuid tuvastada. /…/ Usun, et teie küsitlusele saabuvad "õiged" vastused, mille saadavad juhatuse määratud "õiged" inimesed."
Administratsioonist tuli tõesti kolm vastust, kuid nende tulemus hajus teiste sekka ja eraldi pole seda võimalik välja tuua.
Ravijuht manitses alluvaid. Inimesi püüti mõjutada ka teisel viisil. LTKH ravijuht Imbi Moks saatis kliinikute juhtidele kiiresti ringkirja. "Loodan, et teil jätkub kainet mõistust küsimustikule mitte vastata ja ka oma alluvatele selgituste jagamisel," kirjutas ta. "Vastasel juhul anname ise Meditsiiniuudistele võimaluse tõelise skandaali korraldamiseks ja haigla maine kujundamiseks." Moks toonitas, et personaliküsitluse tulemused kuuluvad konfidentsiaalsete andmete hulka ja andmeid avalikustatakse hoolikalt kaalutud hulgas või üldse mitte. LTKH juhid jätsid siiski selgitamata, miks sellise rahulolu-uuringu andmete avalikuks saamine halb on ning miks oli vaja küsitlus sulgeda ja arstide-õdede eest otsustada, millist infot nad võivad saada ja kuidas nad peaksid käituma. Personaliosakond pani haigla siseveebi teate, et ka haiglal on plaanis rahulolu-uuring - see tuleb septembris. Viimati korraldati uuring 2008. aastal.
Haigla juhtkonnal on kodukorra järgi õigus töötajaid manitseda. Näiteks on töötajatel keelatud meediaga suhelda, samuti on reglementeeritud tööarvuti kasutamine.
Viimane katse saada Kirdilt intervjuu toimus nakkuskliiniku juubeliürituse eel Tallinnas Mustpeade maja fuajees. Kirt keeldus endiselt. Lahkelt aga selgitas seal olukorda haigla nõukogu esimees Merike Martinson, intervjuud mida saab vaadata ka portaalis mu.ee.
Meditsiiniuudiste küsitluses osales kujunenud olukorra tõttu 30 LTKH töötajat, kes on valdavalt rahul kolleegide ja töö endaga, kuid nurisevad haigla maine, töökoormuse ja -õhkkonna üle.
Tööga oli rahul 73% vastanutest ning ei kurdetud ka koostöö üle osakondade vahel ja otsese juhiga. Samas vaid 45% leidis, et tema tööd tunnustatakse ja märgatakse, 31% oli aga sootuks teist meelt. Rahul ei olda palga ja lisatasude süsteemiga. Töökoormus on viimasel kolme aastal suurenenud 77%-l vastanutest. Lisaks tunnistasid pea pooled, et on sageli sunnitud tegema ületunde.
Häirivate asjaolude seas nimetati mitu korda infopuudust. Mainiti ka töötajatega mittearvestamist ja tegutsemist nende seljataga, suurt koormust, palgataseme erinevust, perspektiivi ebamäärasust ning kurjuse ja pahatahtlikkuse soosimist. Leidus ka selliseid märkusi: "häirib tööandja suhtumine töötajatesse, loosungid ja ei midagi muud, motiveeritus puudub", "kiirustades tehtud "head otsused", mis aga osutuvad täiesti valeks"; "maksimumkoormus, mille eest makstakse miinimumpalka".
Boris Kirt on hästi hakkama saanud, sest haigla on nüüdseks arvestatav meditsiiniasutus, kus patsiendile pakutakse kvaliteetset teenust. Soovin, et ka haigla töötajad oleksid 100% rahul. LTKH oli enne Kirdi tulekut mahajäänud ja vajas tugeva käega majandusjuhti. Kirdi aeg on just praegu, kui majanduses on raske ja tuleb teha kitsendusi. Olles ise haigla juht olnud… Iga muudatuse puhul on neid, kes toetavad, ja neid, kes ei tule kaasa. Mõni töötab vahel ka vastu.
Eesti Arstide Liidu Kirdi-teemalisele pöördumisele on vastatud ja lubatud, et haigla nõukogu teeb kõik, et kitsaskohad saaksid lahendatud. See ongi nõukogu ülesanne. Kirdiga pole rahul vaid osa arste. Tahaksin nendele öelda, et vaadata võiks ka sissepoole - juhtide ülesanne ongi haiglat edasi viia, arendada ning töötajate ülesanne on oma tööd väga hästi teha, järgides arsti või õe eetikat. Ja loomulikult, kui on kitsaskohti, siis nendest tuleb rääkida.