Närviline aeg Saabi kodulinnas

Kadri Bank 17. juuni 2011, 00:00

Kui Äripäev üle-eelmisel nädalal Trollhättanit külastas, oli linnake vaikne, sest rootslased tähistasid riigipühaga Kristuse taevasseminemise päeva. Selles linnas oli aga tähistamiseks muidki põhjusi: suuruselt teine tööandja, Saabi autotehas, oli kuu aega seisnud tootmise taas käivitanud ning äsja külastasid tehast hiinlased, kes lubasid osta järgnevate aastate jooksul paar tuhat autot.

Pärast seda on sündmused arenenud kiirelt. Tootmine on taas seisma pandud, kuid pärast meeleheitlikku investoriteotsingut teatati sel nädalal, et Saab on leidnud strateegilised investorid, kelleks saavad Hiina firmad Pang Da ning Zhejiang Youngman Lotus Automobile.

Esialgu on küll alla kirjutatud vaid ühiste kavatsuste leping ja Saabi lähiminevik näitab, et kindlana tunduvad plaanid võivad vastu taevast lennata. Kui kõik plaanitult läheb, saab Youngman 136 miljonit eurot investeerides 29,9% ja Pang Da 109 miljoni eurose investeeringuga 24% Saabist ja autotootja on jälle kord üle noatera pääsenud.

Saabi raskustest on räägitud juba tükk aega, kuid selle saaga järjekordne peatükk algas aprilli lõpus, kui ettevõte oli sunnitud tootmise peatama, sest mõned allhankijad tehase võlgade tõttu enam detaile ei tarninud. 2. mail teatas Saab, et likviidsuse taastamiseks laenatakse lühiajaliselt 30 miljonit eurot Bahamal registreeritud Gemini investeerimisfondilt ja umbes sama palju Euroopa Investeerimispangalt (EIB).

Abi otsitakse Hiinast. Samal ajal tuli ka teade, et Saab on sõlminud koostööleppe Hiina Hawtai Motor Groupiga, mille järgi pidi Hawtai investeerima 120 miljonit eurot, saades ligi kolmandiku omanikfirmas Spykeris, ja pakkuma 30 miljoni eurost vahetuslaenu Saabile. Hawtaist pidi saama Saabi strateegiline partner. Kuid 12. mail jäi tehing katki, kuna Hawtai ei saa heakskiitu Hiina võimudelt.

Spykeri president, Saabi juht Victor Muller sõitis seejärel Hiinasse, et teiste investoritega läbi rääkida. Mõne päeva jooksul märgiti Rootsi meedias Saabi võimalike päästjatena erinevaid nimesid, siis teatas Saab, et ühiste kavatsuste leping kirjutatakse alla Pang Da Automobile'iga. Ettevõte lubas lähiaastail osta 30 miljoni euro eest 1300 Saabi.

27. mail külastas Pang Da delegatsioon Saabi tehast ja ettevõtte juhile Pang Qinghuale avaldas nähtu muljet. Pärast külaskäiku otsustas Pang Da veel 630 autot tellida. Ja kuigi alguses ei pidanud Pang Dast saama otsest investorit, siis sel nädalal teatas Saab, et Hiina tegevuses saab Pang Da siiski osaluse. Samuti võetakse mängu Youngman Lotus Automobile.

Eelmisel nädalal katkestas vahepeal töö taastanud autotehas taas tegevuse. Nii et kestev turbulents, mille eest Muller juba kord vabandas, ei lase jutul Saabi lõpust vaibuda.

Trollhättan jääks kiratsema. Hinnangud Saabi võimaliku pankroti tagajärgedele on erinevad. Nordea panga analüüsi järgi suurendaks see küll lühiajaliselt töötust, kuid pikemas perspektiivis Rootsi majandusele suurt mõju ei avaldaks. Tehase sulgemine tähendaks panga arvutuste järgi kogu Rootsi tööstustoodangu vähenemist 1% võrra, mis võrdub 0,2% SKPst. Töö kaotaks 3350 Saabi töötajat ja umbes 5000 inimest, kes on seotud Saabi edasimüümise ja allhankega.

Trollhättani omavalitsuspoliitiku Paul Åkerlundi hinnangul kuluks aga 15 aastat, et piirkond tehase sulgemisest toibuks. Omavalitsuse hinnangul kaotaks töö koguni 15 000 inimest.

Esmaspäevane teade hiinlastega strateegilise koostöö alustamisest tekitab küsimuse, kas ja milliseks võiks kujuneda Saabist pikalt huvitatud olnud Vene ärimehe Vladimir Antonovi roll.

Saabi esindaja seda küsimust Dagens Industrile kommenteerida ei soovinud. Antonov tahab Saabi investeerida vähemalt 50 miljonit eurot ja saada seeläbi ligi 30% ettevõtte omanikuks.

Antonovi sisenemisele on vetoõigus aga nii Rootsi valitsusel, riigi rahandusametil Riksgälden kui ka EIB-l.

Riksgälden on nõusoleku andnud, EIB pole otsust veel teinud.

Enne Saabi ostmist heitis Spyker oma suuraktsionärist Antonovi General Motorsi nõudmisel üle parda.

Spykeri väikeomanik, tänane Saabi juht Muller ostis ta ettevõttest välja, kuna GM ei olnud nõus, et Saabi omanikuks saab mees, kellel on väidetavalt seosed allilmaga.

Saab on hakanud võistlema teiste premiumautodega nagu BMW, Jaguar ja Mercedes, kuid väikese ettevõttena on seda teha peaaegu võimatu. Tuleks otsida endale nišš. Rääkisin juba 20 aastat tagasi nii Saabile kui ka Volvole, et tuleks arendama hakata elektri- ja hübriidmootoriga autosid. Nüüd on juba hilja, kui kõik teisedki seda teevad.

vastasid Trollhättani elanikud

Linus Lindman
Saabist räägitakse praegu Trollhättanis palju, sest sellega on seotud tuhanded inimesed. Kui tehas peaks kinni pandama, oleks see suur löök, mis mõjutaks paljusid asju, kas või kinnisvarahindu. Kahtlen, kas Saabil on Trollhättanis tulevikku. Täitsa võimalik, et kui hiinlased võtavad firma üle, viiakse tootmine Hiinasse.

Svante Stommando, sõidab Volvoga
Saabis töötab ju 3500 inimest. Kui nad peaksid kaotama töö, tekitaks see väga raske olukorra. Praegu paistab, et Saab on saanud hiinlastelt uusi tellimusi ja raha, nii et vähemalt lühiajalises perspektiivis on mul neisse usku. Järgmisena ostab meie pere aga Saabi, et toetada tehast.

Per Andersson, sõidab Saabiga
Kuuldavasti on Saabis kõik jälle normis. See on hea, sest seni on nende seis käinud üles-alla. Usun, et nüüd läheb neil paremini. Hiinlastel on ju palju raha. Mina otseselt Saabist ei sõltu, aga üks kuramuse hea auto on see küll.

Peter Karlsson, sõidab Saabiga
Paistab, et Saab on saanud hiinlastelt rohkem tellimusi ja et neil läheb nüüd paremini. Arvan, et nende tulevikku võib nüüd uskuda.

Bibby Ringsby
Tunnen paari Saabis töötavat inimest, nende jaoks on viimased kuud olnud kindlasti rasked. Raske on teadmatus, mis sinust saab. Kui Saab peaks pankrotti minema, tähendaks see palju töötuid. Samas on väga halb, et linn on niivõrd sõltuv ühest tööstusharust. Mina usun Saabi tulevikku küll, aga siis, kui nad kujundavad tootmise ümber ja hakkavad tootma säästlikumaid autosid.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
24. November 2011, 18:55
Otsi:

Ava täpsem otsing