Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Nokia pole ainus langev täht
Kunagi nutitelefonide turule BlackBerry nutifonidega hoo sisse puhunud Kanada tehnoloogiafirma Research In Motion on hätta sattunud.
Neljapäeva õhtul pärast börsi sulgemiskella tuli Kanada nutitelefonide tootja lagedale enda esimese kvartali tulemustega, mis olid kõike muud kui rõõmustavad või isegi ootustele vastavad. Firma kaotab üha enam turgu konkurentidele nagu Apple ja teised firmad, kes kasutavad Google’i Android operatsioonisüsteemi.
Hädad aga ei ole firma sõnul veel otsas, sest need peaksid jätkuma veel terve teise kvartali, mis lõppeb augustis. Firma ei suuda õigel ajal tuua turule värskeid BlackBerry mudeleid, magades maha olulise nn tagasi kooli müügiperioodi.
Sel kevadel tõi RIM turule iPadi konkurendi BlackBerry PlayBooki, kuid mitmete tarkvara vigade ja funktsioonide puudumiste tõttu ei ole see oluliselt tahvelarvutite turgu mõjutatud. Kui PlayBooke müüdi esimese kvartaliga pärast turule tulekut 500 000 eksemplari, siis iPadil oli vastav näitaja 3,27 miljonit. Näiteks ei ole Playbookil 3G ühendust, töö e-kirju ei saa näha ilma BlackBerry telefoni ühenduseta ning rakenduste hulk on kordades väiksem kui Apple’il ja Androidil.
Juba teist korda sel aastal alandas RIM enda fiskaalaasta prognoose. Varem prognoositud kasuminäitaja 7,5 dollarit aktsia kohta alandati 5,25 kuni 6 dollarini. Käesoleva kvartali käibeprognoosi kärbiti 0,6 miljardi dollari võrra, 4,2 miljardini. Raha on jätkuvalt firmasse sisse voolamas, kuid seda varasemast aeglasemas tempos.
Esimeses kvartalis teeniti 695 miljonit dollarit puhaskasumit, mida on 9,6% vähem kui aasta tagasi. Käive kasvas firmas 16%, 4,9 miljardi dollarini, mis jäi RIMi enda prognoositud 5,2 miljardile selgelt alla. Firma prognoosidele jäi alla ka müüdud telefonide hulk, mis küündis 13,2 miljoni BlackBerryni, samas kui eelmises kvartalis müüdi 14,9 miljonit nutitelefoni. Tegu on esimese kvartaalse BlackBerryde müügilangusega pärast 2005. aastat. Kõik need tulemused, välja arvatud müüdud PlayBookide kogus, jäid analüütikute prognoosidele alla.
Olukorra muutmiseks on juhtkonnal kavandatud mitmeid olulisi muudatusi. RIM, mis mõned aastad tagasi kasvas nii kiiresti, et neil ei olnud kuhugi uusi töötajaid mahutada, kavatseb nüüd töökohti koondada, kuid ei täpsustanud, milliseid ja kui palju. Lisaks suunatakse ressursse enam kasumlikele projektidele. Esialgu paistavad need lihtsalt uhkete sõnadena, mille sisu ei näe ja seetõttu ei saa hinnata.
Uurides RIMi olukorda, tuleb tõdeda, et väga palju on sarnasusi endise hiiglase Nokiaga, kelle allakäigule sarnast saatust ennustatakse ka Kanada firmale. Olukorda puhtalt pealiskaudselt vaadates on ühiseid tegureid neil palju: mõlemat firmat võib pidada pioneeriks omal alal; mõlemad firmad kasutavad vana ja populaarsust kaotavat operatsioonisüsteemi; müügi- ja käibeprognoose on oluliselt langetatud; firma juhid väidavad, et august tullakse välja, kuid see võtab aega; firmade aktsia on tambitud aastate tagusele tasemele; samad tugevad konkurendid – Apple ja Google.
RIMi puhul on hetkel üks suurimaid probleeme, et esiteks kasutavad nad enda operatsioonisüsteemi (OS) ning teiseks on see süsteem aegunud. Uus OS loodi küll PlayBookile, kuid kiiruga tehtuna tuli see vigane ja ühelegi telefonile ei ole RIM veel seda paigaldanud. Samuti pole firma uusi mudeleid arendanud, sest viimane mudel toodi välja kuus kuud tagasi, mis nii karmi konkurentsiga turul on valgusaasta pikkune aeg.
Endiselt ei mõista mina, miks ei ole firmad valmis kasutama Androidi, mis Motorola, Samsungi või HTC näitel on vägagi edukas. Tegu on hetkel turuliidriga ning ainuke tõsiseltvõetav konkurent Apple’i enda operatsioonisüsteemile. Samuti luuakse Androidile juba praegu rohkem rakendusi kui Apple’ile, just üks RIMi nõrku kohti. Sama võib öelda Nokia kohta.
RIMi aktsionärid aga võivad täiesti murtud olla. Aasta algusest on firma väärtpaberi hind kukkunud 48% (sama näitaja Nokial 54%) ning 18. veebruaril saavutatud tipust lausa 57%. Kuna firma teenib jätkuvalt kasumit ning aktsia hind on kolinal alla tulnud, siis see on aktsia kasumi-hinna suhtelt väga odavaks teinud – ettevaatav P/E on kõigest 5,7. Markantse juhtumina tasub veel välja tuua, et juuni alguses soovitas investeerimispank Goldman Sachs enda klientidel osta 40 dollarini kukkunud aktsiat enne neljapäevast aruannet. Aruande järel kukkus aktsia 30 dollarini.
Aktsia toetamiseks teatas firma, et ostab kuni 5% kõikidest aktsiatest tagasi, mis praeguse hinnataseme juures tähendaks ligi 800 miljoni dollarilist väljaminekut. Vabu rahalisi vahendeid on firmal hetkeseisuga veidi üle 2 miljardi dollari.
Ühe positiivse asjana võib välja tuua, et kuigi RIM kaotab Põhja-Ameerikas turgu, siis välisturgudel on aset leidmas tugev kasv. Firma andmetel tõusis välisturgude käive esimeses kvartalis koguni 67%, samas müüb firma neil turgudel paraku odavama otsa BlackBerrysid, mille marginaalid on olulised väiksemad. Seda näitas ka kasvanud käive ja vähenenud kasum.
Autor: Fredy-Edwin Esse, California