Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Laak laevaliinist: kaks maailma, kaks arusaama

    Praktilisi küsimusi lahendati Stockholmis ja Eesti kontoris tuli tegeleda sellega, et sadamavõimud ja Nõukogude piirivalve laevaliini käivitamist millegagi ei kahjustaks, meenutas Estline Eesti ASi tollane tegevdirektor Tõnu Laak.

    Täna 21 aastat tagasi lõpetas Estline reisilaev Nord Estonia oma esimese reisi marsruudil Stockholm-Tallinn-Stockholm. 17. juunil 1990. aastal alustasid Stockholmist pidulikult reisi kutsutud külalised, kes kõik ühel või teisel moel olid andnud panuse Tallinna-Stockholmi laevaliini avamisse. Silmapaistvam reisija oli tollane Rootsi välisminister Carl Bildt. Järgmisel päeval oli laeva pidulik vastuvõtt Tallinnas.
    „Estline'i käimalükkamisel oli kindlasti kõige keerukam kahest erinevast maailmast pärinevate vaadete ja arusaamade ühitamine,“ nentis Laak ning võrdles olukorda umbes veerandsada aastat varem Nõukogude majandusreformi meetodi iseloomustamisel käibel olnud anekdoodiga, mis viitas samuti „Rootsi kogemuse“ ärakasutamisele meie majanduse ümberkorraldamiseks.
    Nimelt võeti eeskuju sellest, kuidas Rootsis omal ajal vasakpoolselt maanteeliikluselt parempoolsele üle mindi: algul pandi vaid osa autosid paremkäelisele teesuunale liikuma, et vaadata, kas niisugune ümberkorraldus võiks end õigustada. Ja alles hiljem otsustati, kas viia kogu maanteetransport parempoolsele liikumissuunale üle.
    „Nii rakendati omal ajal Nõukogude majandusreforme ja seda ilma naljata,“ kinnitas Laak ning lisas, et Estline'ile sai samuti saatuslikuks selle anekdoodi sõna-sõnalt tõe pähe võtmine ehk puudulik huumorimeel.
    Roheline tee laevaliini avamiseks Tallinna ja Stocholmi vahel anti 28. augustil 1989. aastal, kui Eesti riik sõlmis lepingu, millega anti Rootsi firmale Nordström & Thulin kümneks aastak Stockholmi laevaliinil monopoolne seisund. Laevaliikluse projekt Estline kaubamärgi all põhines ASi Estline Eesti ja Rootsi firma N & T Estline AB koostöölepingul (Pool Agreement). Estline Eesti suuremad aktsionärid olid Tallinna Autobussikoondis, Eesti Maanteed, Veoautode Liit, Valga Autobaas jt.
    Nordström & Thulin paigutas laevandusprojekti 270 miljonit Rootsi krooni (502,2 miljonit Eesti krooni), millest 158,1 miljonit Eesti krooni läks sadamaterminalide ja muu infrastruktuuri väljaehitamiseks.
    „Nordström & Thulini omanikud maksid kõik kulud laeva hankimiseks, mehitamiseks ning Estline'i värvidesse seadmiseks, samuti liini mõlemasse otsa terminali ehitamiseks,“ rääkis Laak. „Tallinna Estline'i terminali ehitamiseks tuli tollast sadamadirektorit paar korda Silja Line'i ja Wiking Line'iga Läänemerele ringreisile viia, mille käigus kõik Eestist olenevad küsimused otsustatud said.“
    Laak ei varja oma iroonilist suhtumist Estline Eesti aktsionäridesse. „Üsna kummastav oli kuulda nende suust juba paari esimese laevareisi järel kärsituid küsimusi stiilis kui kaua meil veel neid rootslasi Estline'is vaja läheb ja kas me juba ilma nendeta hakkama ei saa,“ rääkis Laak. „Nad ei tulnud millegipärast selle peale, et just nende küsimustega väljendasid nad kõige ilmekamalt soovi katsetada ühistegevuse ruumis – Pool Agreement! – eri osalistele samaaegselt nii parempoolse- kui ka vasakpoolse liiklemise vabadust, kuigi oma igapäevatöös oleksid nad seda kindlasti absurdseks pidanud.“
    Kuna juhatuse ja tegevjuhtkonna vahel ei tekkinud konstruktiivset koostööd, lasti Tõnu Laak 1990. aasta lõpus lahti.
    „Minu vallandamise põhjuseks oli ühekordne raske töödistsipliini rikkumine, mis seisnes aktsionäridele meelepärase eelarve mitteesitamises 1991. aastaks,“ selgitas Laak. „Lõppkokkuvõttes aktsionäridele meelepärast eelarvet – mitte segi ajada illusiooniga! – ei sündinud ka järgmise kümne aasta jooksul ning lõpuks tuli "samaaegselt vasakpoolse- kui ka parempoolse bussiliikluse eksperiment Läänemerel" ebaõnnestunuks kuulutada ning firma E-Liini nime all pankrotistunuks kuulutada.“
     
     
  • Hetkel kuum
Seotud lood

Andrus Hiiepuu: kustkohast tulevad ja kuhu kaovad eesmärgid?
Ettevõtte üldiste sihtide seadmise kõrval kiputakse ära unustama, et absoluutselt iga inimese panus organisatsioonis peab olema samuti eesmärgistatud, kirjutab Elisa Eesti tegevjuht Andrus Hiiepuu.
Ettevõtte üldiste sihtide seadmise kõrval kiputakse ära unustama, et absoluutselt iga inimese panus organisatsioonis peab olema samuti eesmärgistatud, kirjutab Elisa Eesti tegevjuht Andrus Hiiepuu.
Google koondab teadmata osa töötajatest Protest Iisraeli vastu maksab töö veel kümnetele ettevõtte töötajatele
Lisaks Teslale andis uuest koondamislainest teada ka Alphabeti omanduses olev Google.
Lisaks Teslale andis uuest koondamislainest teada ka Alphabeti omanduses olev Google.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Graafikud: võrdle, kuidas sinu maakonnas ärid hakkama saavad
Kogu Eesti tundis 2023. aastal, kuidas majanduslikult keeruline aeg tegi oma töö. Ettevõtete koondamiste ja pankrottide tagajärjel vähenes töökohtade arv ja suurenes töötute hulk. Kuigi palgakasv jätkus, oli see hulga väiksem kui aasta varem. Vaatluse alla võtsime sel korral kaks maakonda, mis jäävad Harjumaalt ja Tallinnast vaadates Eesti teise otsa: Valgamaa ja Võrumaa. Need naabermaakonnad külgnevad Läti­ piiriga, mis võiks anda vähemalt geograafilise eelise ekspordiks.
Kogu Eesti tundis 2023. aastal, kuidas majanduslikult keeruline aeg tegi oma töö. Ettevõtete koondamiste ja pankrottide tagajärjel vähenes töökohtade arv ja suurenes töötute hulk. Kuigi palgakasv jätkus, oli see hulga väiksem kui aasta varem. Vaatluse alla võtsime sel korral kaks maakonda, mis jäävad Harjumaalt ja Tallinnast vaadates Eesti teise otsa: Valgamaa ja Võrumaa. Need naabermaakonnad külgnevad Läti­ piiriga, mis võiks anda vähemalt geograafilise eelise ekspordiks.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
LHV tippjuht lahkub ametist
LHV Groupi nõukogu kutsub ametist tagasi juhatuse liikme, riskijuhi Martti Singi. Ühtlasi lahkub Singi samas ajaraamis ka LHV Panga juhatuse liikme ja riskijuhi kohalt.
LHV Groupi nõukogu kutsub ametist tagasi juhatuse liikme, riskijuhi Martti Singi. Ühtlasi lahkub Singi samas ajaraamis ka LHV Panga juhatuse liikme ja riskijuhi kohalt.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Volkswagen Golf 50: kuidas Põrnika järeltulijast kujunes hea auto mõõdupuu
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Eelarvenõukogu: riigivõlg kasvab kiirelt
Eelarvepuudujääk ulatub järgmistel aastatel koguni 5%ni SKPst ja riigivõlg jätkab kiiret kasvu. Selline eelarvepoliitika seaks ohtu Eesti majanduse stabiilse arengu ega vastaks eelarvereeglitele, selgub pressiteatest.
Eelarvepuudujääk ulatub järgmistel aastatel koguni 5%ni SKPst ja riigivõlg jätkab kiiret kasvu. Selline eelarvepoliitika seaks ohtu Eesti majanduse stabiilse arengu ega vastaks eelarvereeglitele, selgub pressiteatest.
Prokuratuur saatis Wendre kriminaalasja kohtusse
Prokuratuur teatas, et on saatnud Pärnu maakohtusse kriminaalasja, milles süüdistatakse tekstiilitööstuse Wendre eksjuhte ja nende firmat Paragon Sleepi.
Prokuratuur teatas, et on saatnud Pärnu maakohtusse kriminaalasja, milles süüdistatakse tekstiilitööstuse Wendre eksjuhte ja nende firmat Paragon Sleepi.