Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Pakiautomaatide turul läheb rebimiseks
Uustulnuk loodab kliente meelitada väidetavalt soodsama hinna ja võimalusega panna automaati viie kilo võrra raskem pakk (kuni 30 kg), samas on kapi suurus turuliidri omast poole väiksem.
Kui jätta kõrvale uue tulija automaatide õues paiknemine, paistab esmapilgul, et uus teenus sarnaneb juba turul tegutseva SmartPOSTi teenusega. Seda tunnistas ka Itella SmartPOST OÜ tegevjuht Risto Eelmaa: "Teenused on oma põhiolemuselt sarnased - inimene saab automaadi juures iseseisvalt paki saatmise ja vastuvõtmisega hakkama."
Teenus sarnaneb olemasolevaga. ASi Eesti Post kommunikatsioonijuht Inge Suder ütles samuti, et ühesuguseid jooni on palju. "Paki saabumisest automaati teavitatakse klienti SMSi ja e-kirja teel, ukse avamiseks antakse kuuest numbrist koosnev kood ning lunaraha maksta ja isikut tuvastada saab automaadi juures. Paki saatmiseks saab klient automaadi juures ise selle ära vormistada ning tasuda teenuse eest pangakaardiga," sõnas ta.
"Teenuse hind oleneb sisestatud paki suurusest - S, M või L. Paki teekonda on võimalik veebist jälgida," lisas Suder.
Siiski on süsteemidel ka märgatavaid erinevusi. "Kõik meie pakiautomaadid asuvad välitingimustes ja on kasutatavad 24 tundi ööpäevas. Klient võib auto parkida kas või pakiautomaadi kõrvale, et oleks mugav raske pakk otse autosse tõsta. Pakiautomaate täidetakse ja tühjendatakse kaks korda päevas. Olulise lisavõimalusena saab Post24 pakiautomaadist saata pakke nii teise automaati, sobivasse postkontorise kui ka kulleriga koju või kontorisse inimesele kätte. See teeb ühtekokku 428 väljastuskanalit, millele lisandub kulleriga kohaletoimetamise võimalus," ütles Eesti Posti esindaja.
Läbilaskevõime erineb. Eelmaa jätkas: "Suurim erinevus seisneb selles, et SmartPOSTi automaadid asuvad kaubanduskeskuste ja toidukaupluste sisepindadel. Automaate täidetakse-tühjendatakse seitsmel päeval nädalas. Erineb ka saadetava paki maksimaalne võimalik suurus. Keskmisel SmartPOSTi automaadil on 135 ust, Post24 automaadil aga 80. Seega on SmartPOSTi automaadivõrgu läbilaskevõime vähemalt kaks korda suurem, mis suurte e-kaupmeeste ja kataloogikaubamajade jaoks tähendab, et pakid jõuavad klientideni õigel ajal ka pakisaatmise kõrghooajal."
Ta lisas: "SmartPOSTi automaadid asuvad aasta ringi üsna ühesugustes tingimustes, mis ei kahjusta saadetava paki sisu. Post24 automaadid võivad aga sõltuvalt aastaajast saadetiste sisule (kosmeetika, elektroonika, maiustused jms) kehvasti mõjuda."
Et konkurent mures on, näitab, et teeme õiget asja. Meie eesmärk on edastada sel aastal pakiautomaatide võrgu kaudu üle 100 000 saadetise, 2012. aastal ligi 20% kogu pakimahust. Eelmisel aastal oli Eesti Posti pakimaht ligi 1,5 miljonit. Meie plaan on kindlustada oma positsioon turuliidrina pakiäris.
On tõenäoline, et Eesti Posti ostetud pakiautomaadid saavad sel aastal füüsiliselt paika. Küll aga ei tundu tõenäoline äriprotsess koos tarkvaraga tänavu kvaliteetselt tööle saada, et saaks öelda, et teenus on päriselt olemas. Ülimalt keeruline on Eesti Postil lähiaastatel oluline turuosa pakiautomaatidega saada. See ei tulene mitte inimestest, vaid postiorganisatsioonide struktuuride olemusest ja eripäradest igal pool maailmas. Ükski riiklik postifirma pole suutnud pakiautomaatide teenust edukalt käivitada, kuigi katseid on tehtud. Praegu pole näha põhjuseid, miks peaks Eesti Post olema selles mõttes edukam kui näiteks Norra Post.
Pakiautomaat on mugav, selle kasutamisel ei pea inimesega suhtlema ega järjekorras seisma. See on kliendile taskukohane.
Oksjonikaubad, mis kappi mahuvad, saadan kliendile kõik sel viisil. Kasutan seda teenust paar korda nädalas.
SmartPOSTi tugev külg on, et neil on pakiautomaadid väikestes kohtades, nagu Vändra ja Tapa.
Eesti Post peab SmartPOSTist paremat teenust pakkuma, et klientides huvi äratada. Tal peab olema parem hind või mingid lisateenused, mida mina praegu ei tea, aga mida mul tulevikus vaja läheb.
Eesti Post peaks panustama IT-lahendustele ja nende kasutamismugavusele. SmartPOSTi väline teenus töötab ja SMSid tulevad, aga ärikliendina näen, et nende infosüsteem on klikiaegne ja kasutajaliides ebamugav.
Suurte klientide süsteem võiks olla liidestatud ettevõtte infosüsteemiga ja sealt otse andmeid võtta, et klient ei peaks kuhugi sisse logima, käsitsi andmeid sisestama ja aadressikaarte trükkima. Minu kui ettevõtja jaoks on pakki teele saata natuke ebamugav. Eesti Post peaks selle mugavamaks tegema.
Kindlasti tahame tulevikus keskkonda haamer.net lisada ka Eesti Posti pakiautomaaditeenuse, et klient saaks valida endale sobiva kättetoimetamisviisi.
Logistikauudised.ee lugejad kommenteerivad uudist Eesti Posti pakiautomaatide rajamise plaani kohta.
- Tahaks loota, et meie kõigi maksude eest ülal peetavad visionäärid ei põleta Eesti Posti mahamüüdud kinnisvarast saadud vahendeid väga kiiresti läbi - millalgi oli ju kuulda plaane liikuda oma teenustega Lätti-Leetu.
- Eesti Post võiks selle äri kasumlikkuse siduda võtmetöötajate palgaga - kui toimub jälle räige pealemaksmine, ei käiks see ainult maksumaksja tasku varal, vaid tuntav osa tuleks ideedegeneraatorite endi taskust.