Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Ekspedeerijad: edu võti on tegevuse laiendamine
"Konkurents on tegelikult üsnagi suur ja valdkonniti erinev. Äri juurdevõitmise võimalusi näen pigem uute või lisateenustega tegelemises ja ka uutes turgudes," ütles ACE Logistics Estonia juhatuse liige Andres Matkur.
Ettevõtte käive kasvas mullu ligi 35%, mis Matkuri sõnul on osalt tingitud suhteliselt madalast võrdlusbaasist. "Mäletatavasti oli 2009. aastal suurem tagasiminek enamikus ettevõtetes, see ei jätnud ka meid puutumata," põhjendas Matkur. 2010. aastal taastus rahvusvahelist transporti vajav kaubamaht kiiresti, mis aitas kaasa ekspedeerimissektori kiirele tõusule.
Praegu on logistika- ja ekspedeerimisesektori olukord tema hinnangul positiivne.
Turunõudlus kasvas. CF&S Estonia ASi juhatuse liikme Ants Ratase sõnul oli eelmise aasta tõusul kaks põhjust. "Meil suurenes mullu vedude maht, aga põhiline oli mereveohindade tase, mis tõusis rohkem," märkis Ratas. "Kõige suurem mõjutaja on kindlasti turunõudluse kasv, töös olevate laevade arvu vähendamine, ajaliselt pikema teekonna valik Kaug-Ida reisidel ümber Aafrika, mis võimaldas Suessi kanali tasusid kokku hoida, aga vähendas laevade pakkumist turul, kütusehinna tõus," loetles ta. 2009. aastal maksis 40jalase konteineri vedu Shanghaist Muugale 1800-2200 USD, 2010. aastal tõusis hind aga juba suurusjärku 3600-4400 USA dollarit," meenutas Ratas. Ta lisas, et nemad oma äris käivet üldse ei vaata, kuigi kasvatasid seda eelmisel aastal peaaegu kaks korda.
Ratase sõnul on kogu ekspedeerimisäris nii, et majanduse tõustes kasvab veoäri mitu korda ning languse puhul kahaneb mitu korda. "Meie puhul on käibe tõus tulnud pigem väljastpoolt Eestit. Eestis on meil stabiilsem turuosa, kus on väiksem tõus," rääkis Ratas.
Pessimismiks pole põhjust. Matkur märkis, et 2011. aasta esimene pool on neil läinud tõusvas joones, käibe kasv on ületanud ootusi. "Kindlasti aasta teine pool selliseid kasvunumbreid enam ei näita, kuid pessimismiks ka põhjust ei ole," lausus Matkur.
Äripäeva edetabelitesse kolm aastat järjest jõudnud Wett Eesti suurendas selle aasta esimeses kvartalis vedude käivet aastatagusega võrreldes 35%. Samadele omanikele kuulub Soome firma Wett Finland OY, millele kuulub 100% ka Venemaal registreeritud OOO Wett Trans, mis asutati koos Wett Eestiga. Ettevõtte omanikud märkisid oma esindaja advokaadi Meelis Krautmanni vahendusel, et eelmise aasta edu tõi tööstuse vedude suurenemine ning teenuste laiendamine. Ettevõtte käive kasvas 2010. aastal peaaegu 40%.
Harjumaa ekspedeerimisfirmade eelmise aasta edetabelis neljandal kohal olev Ferroline Grupp kasvatas käivet eelmisel aastal ligi 39%. Ettevõtte tegevjuhi Jarno Kilmi sõnul läheb neil samamoodi nagu teistel, sest tegutsetakse samas majanduskeskkonnas. "Üldjuhul võib öelda - hästi. See aasta on parem kui eelmine, selle põhjuseks on üldine majanduse elavnemine," kommenteeris Kilmi.
DSV Transpordi 2010. aasta käive kasvas 33 protsenti, see oli ettevõtte hinnangul kriisist väljumise aasta.
2010. aastal taastus maanteetranspordis veomaht praktiliselt majanduslanguse-eelsele tasemele. Põhjuseks jõuline ekspordi kasv. Impordi kasv oli tagasihoidlikum. Logistika ja laotegevus oli 2010. aastal jätkuvalt madalseisus, mõningane mahu taastumine algas aasta lõpus.
Sel aastal on jätkunud veomahu mõningane kasv, kusjuures endiselt on ekspordi kasv ületanud impordi kasvu.
Möödunud aasta lõpust on märgata turu elavnemist ja huvi kasvu eelkõige kvaliteetse laopinna järele.