Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Eestlaste abiga kasahhide kaup maailma

    Kasahstan on merepiirita riik, mis piirneb Venemaa, Türkmenistani, Usbekistani, Kõrgõzstani ja Hiinaga. Kasahstanist läände jääb küll Kaspia meri, kuid otsest väljapääsu maailmamerele see neile ei anna. Mereäärse riigina on Eestil kasahhidele pakkuda nii mõndagi - Euroopa kõige idapoolsem meresadam asub Sillamäel, kõigest 25 kilomeetrit Venemaa ja Euroopa Liidu vahelisest piirist, Eestis asuvad ka Läänemere kõige sügavamad sadamad.
    Kasahhide pakutavad kaubakogused on suured. Nad on huvitatud keskmiselt 100 000tonniste laevapartiide müümisest, mis eeldab just sügavate sadamate olemasolu.
    Eesti suudaks võrreldes teiste transpordikoridoridega pakkuda Kasahstani ettevõtetele madalamat logistikakulu transporditava kauba iga tonni kohta. Veebruaris toimus Astanas Eesti-Kasahstani Ärifoorum, kus majandus- ja kommunikatsiooniminister Juhan Parts ütles, et Eesti võiks kujuneda Kasahstanile oluliseks mereväravaks nii Euroopa Liitu kui ka kogu maailma. Eestil on selleks arvestatavad eelised tänu süvasadamatele.
    Kasahstan soovib arendada ka maismaaühendust. Koos Hiina ja Venemaaga taaselustatakse ajaloolist siiditeed, mille ots ulatuks Kasahstani transpordiministri Abelgazy Kussainovi kinnitusel Eestini. Hiinlased on oma kuuerajalise ja 3000 kilomeetrit pika kiirteega juba lõppjärgus.
    Kasahstan ja Venemaa on alles alguses, kuid loodavad lähema paari-kolme aastaga oma osa teest valmis ehitada. Kiirtee põhjapoolseim punkt on planeeritud Peterburi. Euroopa Liitu siseneks kiirtee põhjapoolses otsas ja kasahhide sõnul just Eesti kaudu.
    Eesti sobib Kasahstani kaupade jaotuskeskuseks. Kasahstani, Venemaa ja Valgevene Tolliliit tähendab, et Kasahstani jaoks on sõlmitud soodsad Venemaa kaubaveo tariifid ja kaubavahetuse mõttes on Kasahstanil ühine piir Läänega.
    Juba praegu liiguvad mitmed Kasahstani kaubad Eesti kaudu ning Kasahstani Ekspediitorite Assotsiatsioon ja Eesti Logistikaklaster on kokku leppinud, et hakkavad regulaarselt vahetama informatsiooni potentsiaalsete kaubavoogude osas.
    Arvestades ühiseid huve, võiks Eesti olla koht Kasahstani ettevõtetele ka kaubaterminalide ja jaotuskeskuste loomiseks ning oma kaupadele lisandväärtuse andmiseks.
    Eesti ja Kasahstani valitsustevaheline komisjon tuli esmakordselt kokku alles eelmisel aastal. Sellest alates on eestlaste ja kasahhide vahel kokku lepitud tihe suhtlus.
    Valitsustevahelise komisjoni teine istung toimus tänavu veebruaris Astanas. Suuremates valdkondades - transpordi ja transiidi, energeetika ning infotehnoloogia alal - on koostöö arendamiseks loodud eraldi töögrupid. Eesti osaleb Kasahstani korraldataval Ärifoorumil Pekingis. See annab meile võimaluse pikendada kaubaliiklust raudteel Eestist kuni Hiinani.
    Sillamäe sadamal on Kasahstaniga toimiv koostöö. Nende kõige suurem naftakompanii Gazmonaigaz ekspordib oma naftatooteid meie sadama kaudu. Ligikaudu miljon tonni naftakaupa Kasahstanist liikus Sillamäe sadama kaudu eelkõige Ameerika Ühendriikidesse ja Lääne-Euroopa riikidesse.
    Loodame kaupade mahtu veelgi kasvatada. Lisanduda võiksid kivisüsi, vili, väetised, vedelkeemia ja metallid. Ka muldmetallide toorainet võiks tuua Kasahstanist. Huvi meie vastu on tundnud ka üks Kasahstani teraviljafirma ja uurinud teraviljaterminali ehitamise võimalusi.
    Sellel kuul sõlmisime Nordeconiga ehituslepingu, mille käigus ehitatakse uus kailiin kogupikkusega üle 800 meetri. Kasutamiseks valmistatakse ette ligikaudu 40 hektarit konteiner- ja üldkaupade terminali territooriumit ja paigaldatakse vajalik taristu konteinerkraanade tööks. Uue terminali ehituse plaanime lõpetada 2012. aasta lõpuks. Terminali operaatorina näeksime hea meelega just mõnda Kasahstani operaatorit. Suured lootused on meil seoses sügisel Astanas toimuva messi ja ärifoorumiga TransitKazakhstan.
    Juulis külastasid Muuga sadamat Eesti-Kasahstani valitsustevahelise komisjoni transpordi- ja transiidi alakomisjoni liikmed.
    Tegime Kasahstani äridelegatsioonile pakkumised käidelda praegustes terminalides Kasahstani kaupu - näiteks naftat, naftasaaduseid, kivisütti, metalle ja tulevikus ka vedelgaase (LNG/LPG). Muugale kavandatava LPG terminali põhiliseks tegevuseks on planeeritud Venemaa ja Kasahstani vedelgaasi transiit ning Baltimaade, Poola, Soome, Rootsi, Taani, Saksamaa, Hollandi ja Prantsusmaa turgude varustamine LPGga.
    Ruumi veel miljonitele kaubatonnidele. Kasahstan on suur viljatootja. Seda arvestades pakkusime kasahhidele ühe koostööprojektina võimalust kasutada Muuga sadamas asuvat viljaterminali. See terminal on oma 300 000 tonni mahutavate hoidlatega suurim viljaterminal Läänemere piirkonnas ja üks suurematest kogu maailmas.
    Arvestades Tallinna Sadama terminalide võimsust ja kaubamahte, võimaldavad olemasolevad terminalid probleemideta läbi vedada aastas täiendavalt 10 miljonit tonni Kasahstani päritolu vedelkaupasid. Terminali saaks rajada ja opereerida Kasahstani investorite loodud ettevõte.
    Tallinna Sadamas tegutseb kolm kivisöe laadimisega tegelevat terminali, mille kaudu on võimalik laadida täiendavalt vähemalt kaks miljonit tonni Kasahstani päritolu kivisütt.
    Muuga sadamas asuval üldkaupade terminalil on pikaajalised kogemused Venemaa ja Kesk-Aasia riikide metallide laadimisel ja hoiustamisel. Terminal on samaaegselt tunnustatud börsiladu, mis võimaldab lihtsa protseduuriga hoiustamise ajal anda üle metalli omandiõigust. Terminal võimaldaks täiendavalt ladustada ligikaudu miljon tonni Kasahstani päritolu metalle.
    Muuga tööstuspark oleks ideaalne koht. Tallinna Sadam on alustanud Muuga sadama idaosa laiendamist, mis võimaldab edasi arendada kaasaegseid süvaveekaidega terminale. Uutes terminalides saaks käidelda kõiki võimalikke Kasahstani eksportkaupu, sealhulgas metalle ja kivisütt. Terminali operaatorid saaksid olla Kasahstani ettevõtjate asutatud operaatorfirmad.
    Tallinna Sadam on ette valmistanud tööstuspargi ala koos vajalike juurdepääsude ja kommunikatsioonidega Muuga sadama idaosas. Tänu heale juurdepääsule kõigile Muuga sadamas asuvatele terminalidele, on tööstuspark ideaalne asukoht kaupade jaotuskeskustele ja sadama infrastruktuuri lähedust vajavatele tootmistele, sealhulgas Kasahstanist saabuvate ja sinna suunduvate kaupade ladustamiseks ja ümbertöötlemiseks.
    Koostöös Kasahstani raudteega oleme just käivitamas uut konteinerrongi Baltica-Transit 2. See hakkab kaupa vedama Eestist Kasahstani idaosasse. Ühisprojek hõlmab Eesti, Läti, Leedu ja Kasahstani raudtee-ettevõtteid.
    Teises etapis on plaan pikendada marsruuti Loode-Hiinani. Aasia-suunaliste raudteevedude edukuse võti on marsruutrongid, mille vagunigruppe teel ei lahutata, ja graafikust tulenevad kindlad tähtajad. Baltica-Transit 2 marsruudil sõidab kaks rongi kuus. Planeeritav kaubamaht on plaanis kasvatada kahe aastaga 10 000 TEUni.
    Autor: Andres Valgerist
  • Hetkel kuum
TalTechi professor: miks Eesti lennundus tähendab raha tuulde loopimist
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
Balti turul kaubeldi enim tugevast kvartalist teatanud LHV aktsiatega
Kuna LHV teatas täna, et panga esimese kvartali tulude taga olid laenuportfelli ja intressitulude kasv, siis pakkus aktsia investoritele huvi ning vahetas omanikku 442 468 euro eest ning kallines +0,73%.
Kuna LHV teatas täna, et panga esimese kvartali tulude taga olid laenuportfelli ja intressitulude kasv, siis pakkus aktsia investoritele huvi ning vahetas omanikku 442 468 euro eest ning kallines +0,73%.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Narva tööstusinkubaator hakkab ettevõtteid Ida-Virumaale meelitama
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Möödunud sügisel lõhutud Eesti-Soome gaasitoru pandi uuesti tööle
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.