Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Eluaegse õli reklaami uskumine on põhjendamatu risk
Mootoriõli valimisel tuleb kindlasti jälgida tootja nõudeid sõiduki kasutusjuhendis. Seal on reeglina täpselt märgitud õli viskoossus ja kvaliteet. Näiteks väljastab enamus Saksa sõidukitootjaid sobivatele õlidele litsentsi. Sellisel juhul tulebki kasutada ainult sõidukitootja heaks kiidetud mootoriõlisid. Kui õlipakendil on näiteks kirjas täissünteetiline, siis peab ka selle sisu olema täissünteetiline.
Määratud vahetusintervallid kehtivad vaid testitud õlidele. Nad kehtivad sõltumata sellest, kas nad on sõidukitootjate ette antud jäikade intervallidena või määrab õlivahetused autoarvuti, lähtudes erinevatest käitusparameetritest. Soovituslik on neist intervallidest kinni pidada vähemalt garantii kehtivusaja vältel, vastasel juhul võib garantii katkeda.
Kui soovite keskkonna säästmise eesmärgil siiski rakendada pikemaid õlivahetusintervalle, peaksite õlivahetuseks ettenähtud ajahetkel laskma võtta õlist analüüsid. Analüüsitulemused näitavad selgelt, kas õli edasine kasutamine on õigustatud.
Saksamaa õlilabori Oelchecki kogemused on näidanud, et õlianalüüsidest lähtuva õli kasutusintervalli pikendamisega on võimalik tihti oluliselt pikendada ettenähtud või tavapärast õlivahetusintervalli. Samas ei saa mingil juhul teha ühe õli- või sõidukitüübi jaoks leitud pikema intervalli põhjal üldistusi.
Optimeeritud õlivahetusintervall ei sõltu mitte ainult õli kvaliteedist, vaid ka sõidukitüüp, kasutatud kütus, sõidutingimused, õli- ja õhufiltrite seisukord, süüte seadistus, keskkonna- ja õlitemperatuur ning paljud teised tegurid mõjutavad õli tööiga. Kõige sagedamini on võimalik rakendada tunduvalt pikemaid õlivahetusintervalle pikamaasõitude puhul, ehk optimaalsetes ekspluatatsioonitingimustes töötavates raskeveokites.
Kõik õlid vananevad, sealhulgas ka sünteetilised. Õlid oksüdeeruvad õlimolekulide reageerimisel hapnikuga. Protsessi kiirendavad kõrged õlitemperatuurid (juba üle 60Y C on kõrge), mustus, metallid ning õhu intensiivne juurdepääs. Põlemissaaduste tõttu suureneb ka mootoriõli happesus. Karterigaasid satuvad õliringlusse. Kütusest pärinev väävel saastab õli täiendavate happeliste produktidega. Happelisi ühendeid peavad neutraliseerima ja kahjutuks tegema õlis olevad spetsiaallisandid. Happeliste jääkproduktide neutraliseerimisel väheneb mootoriõli leelisreservi näitav leelisarv. Värskes õlis ei saa aga leelisarvu lõputult tõsta, kuna vastavad manused on metallorgaanilised ühendid ja võivad põhjustada tahkete sadestiste moodustumist ning põhjustada kulumist.
Autor: Jaanus Lember