Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Intelligentsed veosed jagavad enda kohta infot

    Informatsioon ja saadetis ei pruugi liikuda korraga, tavapärased on olukorrad, kus kaup on jõudnud terminali või lattu, kuid info (või osa sellest) pole veel saabunud. Samas juhtub iga päev ka vastupidist - info kauba saabumisest on olemas, kaupa ennast aga mitte.
    Mõlemal juhul tekib segadus, millega kaasneb kaupade liikumise seiskumine või aeglustumine tarneahelas, logistikateenuse halvenenud kvaliteet ja lisakulud. Kannatab tarnevõime, teenusepakkujate suutlikkuses pettuvad kliendid, tarbijad aga on sunnitud peatuma tühja riiuli ees.
    Saadetise ja sellega seotud info ühendamine võimaldab muuta veo- ja tarneahelad kindlalt toimivateks, mis vähendab vigade arvu ja parandab tarnekindlust.
    Soome logistikateadlased tehnikauuringute keskusest (VTT Technical Research Centre of Finland) eesotsas professor Martin Ollusega loovad intelligentse veose kontseptsiooni. Järgnev tekst on kokkuvõte tema Peterburis tehtud ettekandest "Intelligentne veos ja jätkusuutlik logistika".
    Tehnoloogia areng võimaldab intelligentseid veoseid. Info- ja kommunikatsioonitehnoloogia kiire areng on teinud võimalikuks ülemineku kaubaveo tsentraliseeritud jälgimiselt detsentraliseeritud jälgimisele ja veoste liikumise juhtimisele, kasutades intelligentse veose kontseptsiooni.
    Intelligentne veos on suuteline ennast identifitseerima ehk olema teadlik oma olemasolust ja sellega seotud infost, tuvastama end tarneahelas ja veoprotsessis ning kirjeldama end avalikes kommunikatsioonivõrgustikes. Intelligentne veos võib olla nii täislastis veoühik kui ka osakoorem, nii väikesaadetis kui ka üksik veopakend.
    Iseenda tuvastamise all mõeldakse, et veos pakub oma asukohast, staatusest ja eesseisvatest logistikatoimingutest ise huvitatud kasutajatele ja süsteemidele aktiivselt infot.
    Veosed jälgitavad kõikjal. Intelligentne veos suhtleb interaktiivsete objektide (transponderiga varustatud veok või veoühik, logistikataristu objekt) ja sellega seotud infosüsteemidega (veograafikud, positsioneerimine jne). Integreerides intelligentse veose avalike arvutivõrkudega ja kaasates mobiilside ning veokite ja veoühikute positsioneerimisseadmed, tekib võimalus jälgida veoste liikumist kõikjal, kus on olemas mobiilside.
    Intelligentse veose kontseptsiooni laiaulatusliku kasutuselevõtuga tekib kasu logistikas ja tarneahela juhtimises: suureneb võime jälgida saadetiste liikumist ja käsitleda neid veoprotsessis nõutud tingimuste järgi, paraneb transpordivõrgustike efektiivsus, sest logistikateenuste pakkujate, operaatorite ja ametkondade vahelise koostöö sünkroonsus suureneb, ning logistikasüsteemide toimimine muutub jätkusuutlikumaks.
    Et toimuks massiline üleminek intelligentsetele saadetistele, tuleb eelnevalt muuta infokanalid saadetisekeskseteks. Olemasolevatel tehnoloogiatel ja standarditel baseeruv saadetisekeskne infoahel pakub tarneahela liikmetele automaatselt infot saadetise asukohast: saadab veose staatuse kohta infot kogu kauba liikumise kestel ning võimaldab veosel veoahela osaliste ja ümbritseva keskkonnaga interaktiivselt suhelda. Kõik see nõuab saadetisekesksete infosüsteemide olemasolu ja osalemist andmevahetuses.
    Veoste tsentraliseeritud jälgimise kontseptsiooni võimalik asendumine detsentraliseeritud jälgimise ja liikumise juhtimise kontseptsiooniga võib tähendada logistikas ja tarneahela juhtimises paradigma vahetumist.
    Selleks et veoste tsentraliseeritud jälgimise kontseptsioon vahetuks tulevikus detsentraliseeritud jälgimise ja liikumise juhtimise kontseptsiooni vastu, peab saadetis omandama uuel tasemel võimekused: otsuste autonoomne vastuvõtmine (intelligentne veoagent), veotoimingute iseseisev algatamine (sõltumatu käitumine), oma staatuse iseseisev monitoorimine ja registreerimine, autonoomne ligipääs logistikateenustele, samuti ETA (estimated time of arrival) prognoosimine, saadetise andmete kirjutamine ja lugemine ning oma asukoha tuvastamine veoahelas.
    Autor: Ain Tulvi
  • Hetkel kuum
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Hoolimata Boeingu äparduste jadast jäävad investorid lennukitootjale truuks
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Eesti üks paremaid juhte: uhke tunnistada, et olen palju vigu teinud “Juhi juttude” värskes saates Annika Arras
"Olen elus nii palju vigu teinud, seda on uhke tunnistada," ütleb saates selle aasta parima juhi konkursi üks finaliste, Miltton New Nordicsi juht Annika Arras. "Mingites asjades läbipõrumine on hädavajalik."
"Olen elus nii palju vigu teinud, seda on uhke tunnistada," ütleb saates selle aasta parima juhi konkursi üks finaliste, Miltton New Nordicsi juht Annika Arras. "Mingites asjades läbipõrumine on hädavajalik."
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
SEB kolme kuu kasum kahanes 31 miljoni euroni
SEB Pank teenis tänavu esimeses kvartalis kasumit 31,4 miljonit eurot, samas kui mullu samal ajal ulatus näitaja 50,9 miljonini.
SEB Pank teenis tänavu esimeses kvartalis kasumit 31,4 miljonit eurot, samas kui mullu samal ajal ulatus näitaja 50,9 miljonini.
Saksamaa kubiseb Vene ja Hiina spioonidest Värske Globaalne briifing
Berliini “kolmanda tee” tõetund. Lisaks: grusiinid ja ungarlased võitlevad putinistide vastu, maailm võidurelvastub ja TikTok saab päitsed pähe.
Berliini “kolmanda tee” tõetund. Lisaks: grusiinid ja ungarlased võitlevad putinistide vastu, maailm võidurelvastub ja TikTok saab päitsed pähe.