Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Rail Baltica - otsustamise aeg!

    Eesti ühendamisest Euroopaga on räägitud palju, seda nii mere-, lennu-, maantee kui ka raudteetranspordi osas. Kuid kui Via Baltica arendus on kestnud aastakümneid, Tallinna Lennujaama senist laiendust ootab peagi järg ja meretranspordi osas võime olla uhked Läänemere liidri Tallinki üle, kes aasta-aastalt suurendab me sadamate käivet ja reisijate hulka, täidab raudtee ühendus endiselt peamiselt ida-lääne suunalise kaubavahetuse rolli.
    Rail Balticustki on viimasel ajal ilmunud mitmeid artikleid. Juuni lõpus märkis majandusminister Juhan Parts, et vastavalt Rail Balticu tasuvusuuringule on käsitletav projekt teostatav, ent samas on selleks vaja täita mitmed eeldused. Samal ajal väitis Tartu linnapea Urmas Kruuse, et uus raudtee peab hakkama ikka läbi Tartu, mitte Pärnu minema. Kui kõiki neid erinevaid artikleid vaadata, võib lugejale jääda selgusetuks, milline saab olema Rail Balticu tegelik marsruut ning sõidukiirus Eesti piires.
    Loodetavasti suudan tuua selgust, et mis ja kuidas toimuma hakkab, mis on tänaseks olemas ja mis tulemas. Esiteks, Rail Balticu puhul tuleb eristada kolme etappi:
    1) olemasolevate trasside renoveerimine nii, et need võimaldaks saavutada maksimaalse kiiruse 120 km/h, Eestis on selle etapi marsruudiks Tallinn-Tartu-Valga (selle lubaduse-kohustuse on Eesti põhimõtteliselt täitnud);
    2) olemasolevate trasside parendamine, et saavutada kiirus kuni 160 km/h (selle etapi puhul on Eestis sama Tallinna-Tartu-Valga trass);
    3) Euroopa rööpmelaiusega raudtee rajamine, mis võimaldaks sõita 200 km/h. Selle trassi osas ei ole otsust tehtud, kuid mais valminud tasuvusuuringu järgi on otstarbekaim Tallinna-Pärnu-Riia-Panevezysi-Kaunase trass kui kõige lühem ja kiirem põhja-lõuna-suunaline marsruut.
    Lühem on odavam. Uue ja kiirema raudtee rajamine on aga kallis, see on ka üks põhjuseid, miks eelistada lühemat marsruuti. Nii Kruuse kui ka mitmed teised Tartu poliitikud on leidnud, et ka uus raudtee peaks läbima Tartut, samas ei ole just kõige mõttekam rajada uus raudtee tänaseks juba renoveeritud trassi asemele või kõrvale.
    Kuigi tasuvusuuringus käsitleti nelja erinevat võimalikku marsruuti, kujunes kõige otstarbekamaks lühim ja kiireim variant pikkusega 700 km, mis võimaldab reisijail jõuda Tallinnast Poola piirini 4 tunni ja 13 minutiga. Kaubarongidel kuluks sama trassi läbimiseks 10 ja pool tundi. Trass läbi Tartu tuleks peaaegu 100 km pikem ja selle võrra ka kallim ja aeglasem.
    Parts toob oma artiklis välja kuus eeldust projekti elluviimiseks. Loodan siiralt, et Eesti valitsus eesotsas minister Partsiga võtab initsiatiivi ja hakkab Läti-Leedu kolleege motiveerima, et antud projekt kindlasti reaalsuseks saaks. Kahjuks on ministeeriumi ametnikud ja ka minister väljendanud seisukohta, et projektitaotlust ei jõuta järgmiseks ELi finantsperspektiivi perioodiks 2014-2020 valmis. Sellist viivitust ei tohi me riigina endale lubada. Minu jaoks tähendab see sellest raudtee ehitusest loobumist üldse.
    Erinevatel kohtumistel on inimesed küsinud, kas, miks ning kui suurel määral peaks EL toetama Rail Balticu ehitamist. Rail Baltica kuulub üle-euroopaliste transpordivõrkude prioriteetsete projektide hulka ning kuigi neid projekte on kokku 30 ja eelarvevahendeid nende kõigi jaoks ei jagu, on Rail Balticul mitmeid eeliseid. Esiteks on Balti riigid tänaseni Euroopast raudtee mõttes eraldatud, teiseks on tegemist regionaalpoliitiliselt väga olulise objektiga, kolmandaks on antud objekti positiivne mõju keskkonnale (kaupade liikumine maanteedelt raudteele), neljandaks liiklusohutuse paranemine maanteedel ning viiendaks Helsingi, Soome ühendamine.
    Kokkuvõttes poleks see kallis. Kui tavaliselt on ELi toetuse määr 15-35%, siis piiriülestele ja suure regionaalse tähtsusega projektidele, mis kuuluvad ka prioriteetsete projektide hulka, on võimalik taotleda kuni 60-70% toetust. Nii mina kui ka minu kolleegid teistest Baltimaadest peame reaalseks, et Rail Balticu puhul on võimalik saada suurimat toetust. Kui projekti maksumus on 3,7 miljardit eurot, oleks EList võimalik saada kuni 2,4 miljardit eurot. Sel juhul jääks kolme riigi kanda vaid kolmandik kogu maksumusest ehk ligikaudu 440 miljonit eurot riigi kohta. Kuna see rahasumma tuleb välja käia 5-7 aasta jooksul, mil toimuvad reaalsed ehitustööd, julgen väita, et seda ei ole liiga palju, et sellega mitte edasi minna.
    Rail Baltica on piisavalt oluline, et selle rahastamiseks võiks Eesti isegi laenu võtta - see projekt on jätkusuutlik ja positiivse rahavooga. Lisaks tuleb arvestada, et see annab võimalusi ka meie ettevõtjatele nii ehituse kui ka opereerimise ajal, mistõttu pea kolmandik on teoreetiliselt võimalik saada tagasi meie oma majanduse elavdamiseks.
    Autor: Vilja Savisaar-Toomast
  • Hetkel kuum
Raivo Hein: sotsid valetavad alati, aga jõudu neile Tallinnas! Vene- ja Savisaare-aegsetel lahendustel olgu lõpp
Kuulates linnaelanike, ettevõtjate ja asjatundjate häält, on nüüd võimalik kujundada Tallinnast kaasaegsem ja elamisväärsem linn võrreldes senise bütsantslikkusega, kirjutab ettevõtja ja investor Raivo Hein vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Kuulates linnaelanike, ettevõtjate ja asjatundjate häält, on nüüd võimalik kujundada Tallinnast kaasaegsem ja elamisväärsem linn võrreldes senise bütsantslikkusega, kirjutab ettevõtja ja investor Raivo Hein vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
USA majanduskasvu pidurdumine kukutas aktsiaid
USA majanduse kasv esimeses kvartalis jäi märkimisväärselt alla nii eelmistele kvartalitele kui ka majandusanalüütikute prognoosidele, ehmatades langema ka aktsiaturud.
USA majanduse kasv esimeses kvartalis jäi märkimisväärselt alla nii eelmistele kvartalitele kui ka majandusanalüütikute prognoosidele, ehmatades langema ka aktsiaturud.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Teabevara on nagu ülikool
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Swedbank kaotas kasumit vähem kui SEB
Eesti kahe suurema panga tulemusi vaadates on näha, et Swedbanki kasum kahanes esimeses kvartalis vähem kui SEB-l.
Eesti kahe suurema panga tulemusi vaadates on näha, et Swedbanki kasum kahanes esimeses kvartalis vähem kui SEB-l.
Bolti lobi ei läinud Euroopas läbi, uus direktiiv sai rohelise tule
Euroopa Parlament andis lõpliku heakskiidu uutele reeglitele, mis parandavad platvormide heaks töötavate inimeste töötingimusi.
Euroopa Parlament andis lõpliku heakskiidu uutele reeglitele, mis parandavad platvormide heaks töötavate inimeste töötingimusi.