Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Veskimägi: Euroopa lahendus Vene elekter?

    Palju on kirjutatud Jaapani tuumakatastroofi mõjust Euroopa tuumaenergeetikale ja inimeste vastuseisu süvenemisele tuumaenergia kasutamisele. Sündmuse mõju on aga oluliselt laiem, kirjutab Eleringi juht Taavi Veskimägi oma blogis.

    Üks tahk on Veskimägi sõnul näiteks EL-Venemaa elektrimajanduse alased suhted. Elame energianäljases maailmas, majanduskasv vajab energiat isegi kui SKP energiasisaldus väheneb Euroopas ja kuskilt peab vajalik energia tulema. Kui tuumast seda toota ei saa ja kehtivad kliimapoliitika põhimõtted jäävad püsima siis kolib elektritootmine piiri taha. Seoses sellega tõstis Veskimägi esile ühte uudist eelmisest esmaspäevast.
    Nimelt kiitis Saksa energiakontsernile E.ON kuuluva Vene tütarfirma E.ON Rossija nõukogu heaks E.ON Energy Trading SE-ga sõlmitava lepingu, mis lubab müüa elektrit viimase vahendusel Balti riikidesse. See leping võimaldab E.ON Rossijal, juhul kui ta saab vastava loa, alustada energia eksportimist ja importimist. Praegu on elektri eksportimise monopoolne õigus Inter RAO UES-il. E.ON Rossija plaanib järgmisel aastal eksportida sõlmitava lepingu raames 2600 gigavatt-tundi elektrit. Eksport on kavas Eestisse suunduvate elektriliinide kaudu.
    "Antud uudis sobib kenasti kirjeldama tasapisi maad võtvat trendi – elektritootmine kolib EL-st välja kolmandatesse riikidesse, kust madalamate keskkonna ja ohutusnõuete põhiselt toodetud „odav ja räpane“ elekter eksporditakse Euroopa Liitu. Sellist hiilivat trendi on võimalik täheldada nii avalike dokumentide, ametlike seisukohtade kui kasutatava retoorika järgi," rääkis Veskimägi.
    Nii on Euroopas Veskimägi väitel vaikselt maad võtmas valmisolek kasutada tarbimise katmiseks vene elektrit. "Ma ei räägi Lätist-Leedust, kus vene elektril on heroiline eristaatus. Mis mõttemudel suurepäraselt tuli esile EPLi selle suve ühtede parimate intervjuude läbi lembergsite-škeledega. Ja seda hoolimata sellest, et me kõik teame vene gaasi mõju Euroopa energeetikale. Peale teise strateegilise energiaülevaate esitamist 2008. aastal tundus Euroopa soovivat seista vastu vene elektri mõju suurenemisele Euroopas, et hoida ära gaasisõltuvuse sarnase olukorra tekkimist. Nüüd paistab aga olevat toimumas muutus mõlemal poolel ja Vene elektri impordis nähakse lahendust Euroopa energiadefitsiidile," rääkis Eleringi juht.
    Loomulikult mõistab Venemaa selle võimaluse majanduslikku atraktiivsust ja on valmis ennast näiliselt viima Euroopa jaoks sobivasse vormi. See tähendab ekspordimonopoli kaotamist (mida seni on omanud InterRao ja mis on ka selle eelnevalt viidatud uudise sõnumiks), Euroopa jaoks mõistetava elektrituru struktuuri loomist, vastukaubanduse võimaldamist Venemaale ja muid rohkem tehnilisemaid aspekte. "Võime saavutada näiliselt olukorra, kus kõik on korras. Ainult antud poliitika tagajärjeks on olukord, kus EL-i ja Vene piiril on igasugusesse elektritootmisesse investeerimine võimatu ilma subsiidiumideta. Ja subsiidiumi maksame kinni meie EL-i elektritarbijatena. Ja tähendaks see siis odavamat elektri meile? Ei, lihtsalt  antu pakkumised tehakse turgu jälgides, mitte tootmise muutuvkulude põhiselt ja kogu täiendav kasum pistetakse lihtsalt tasku," arutles Veskimägi.
    Eelneva trendi realiseerumine asetab Eesti Energia Narva jaamade investeeringud veelgi keerulisemasse olukorda, nentis Veskimägi. Ühelt poolt lisab see kindlasti julgeolekupoliitiliselt (ja mitte segi ajada varustuskindlusega) argumente langetatud otsuse õigsusesse. Majanduslikult muudab selle investeeringu aga EE jaoks veel nõrgemaks ja suurendab survet valitsuse toetuse järele. Ja muidugi EL ei kiirustata rakendama mingeid meetmeid ebaausa konkurentsi vältimiseks seoses kolmandate riikide „odava ja räpase“ elektriga. Ja ei ole üllatuslik, miks arutatakse tõsimeeli Kaliningradi tuumajaama ühendamist Euroopa võrku ja selleks vajaminevate investeeringute võtmist Euroopa kümne aasta võrgu arengukavasse. "Ka meil on elektrisüsteemi arengu planeerimisel üht-teist mõelda. Kas meie püüe siduda ennast lahti sünkroontööst Venemaa – Valgevenega ja liituda Kesk-Euroopaga omab selles valguses mõtet? Minu vastus on jätkuvalt jah. See annab meile oluliselt juurde nii varutuskindlust kui energiajulgeolekut, kuid liituda on võimalik alati kahepoolselt. Kesk-Euroopa peab soovima meie liitumist ja nägema nende miljardite eurode investeerimisel ka enda jaoks mõtet," sõnas Veskimägi.
  • Hetkel kuum
Seotud lood

TalTechi professor: miks Eesti lennundus tähendab raha tuulde loopimist
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
Suurpank langetas tehnoloogiahiiglaste hinnangut
Sel nädalal muutis Šveitsi investeerimispank UBS enda aktsiasoovituse kogu tehnoloogiakuuiku suhtes ostusoovituse asemel neutraalseks.
Sel nädalal muutis Šveitsi investeerimispank UBS enda aktsiasoovituse kogu tehnoloogiakuuiku suhtes ostusoovituse asemel neutraalseks.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Rahandusministeerium plaanib suurendada lähetuste päevaraha
Rahandusministeeriumi plaani järgi tuleks suurendada lähetuste maksuvaba päevaraha piirmäära ja autokompensatsiooni, kuid erisoodustustes järele anda ei soovita.
Rahandusministeeriumi plaani järgi tuleks suurendada lähetuste maksuvaba päevaraha piirmäära ja autokompensatsiooni, kuid erisoodustustes järele anda ei soovita.
Maailmas pole sõjale veel nõnda palju kulutatud
Kaitsekulutused on kasvanud kogu maailmas üheksa aastat järjest, teatas Stockholmi rahuinstituut SIPRI iga-aastases raportis.
Kaitsekulutused on kasvanud kogu maailmas üheksa aastat järjest, teatas Stockholmi rahuinstituut SIPRI iga-aastases raportis.