Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Arvestada tuleb kriisi jätkumise võimalusega
Tänane Äripäev püüab vastust leida suurele küsimusele: kas majandussurutis on taandumas, läbi või hoopis uueks rünnakuks jõudu kogumas? Nädalavahetusel pühendas välispress üleilmsele majanduskriisile mitu artiklit. Ühes ennustas Saksa majandusminister Wolfgang Schäuble, et karmide säästumeetmete tõttu on paljudel riikidel ees seitse rasket aastat. Teises hoiatas IMFi tegevjuht Christine Lagarde, et majanduslanguse risk on suur, kutsudes poliitikuid kohestele tegudele.
Niisiis, kas me ekspordipartnereid (ja sedaviisi meid endidki) ja Euroopa panku tabab uus kriis? Kui jah, siis millal?
Õiget ja ühest vastust aga lihtsalt pole. Sellele ei oska vastust anda ei nostradamuse-uurijad ega ennustaja-edgarid. Siiski on Äripäeva arvates selgemast selgem, et me ettevõtjad ja tippjuhid, kes praegu mõtlevad järgmise aasta eelarvele, peaks kriisi jätkumise võimalusega arvestama. Ehk et endiselt tuleb kulud kontrolli all hoida, endiselt tuleb uusi turge ja nišše otsida. Sest isegi, kui majandus otseselt langema ei hakka, on tarbijad nii meil kui ka mujal maailmas taas hirmul.
Nii näitab konjunktuuriinstituudi värske, augustikuine küsitlus, et Eesti tarbijate kindlustunne on võrreldes juuliga mõõdukalt langenud, kõik neli indikaatori komponenti on halvenenud. Kõige enam langesid tarbijate ootused riigi majandusolukorrale 12 kuu pärast. Ja samasisulisi uudiseid laekub mujaltki maailmast.
Kindlat seisukohta ei tihka võtta analüütikudki. "Meie majandus sõltub tõesti meie suurimatest ekspordipartneritest. Praegu on nende majanduste väljavaated suhteliselt ebaselged - ehk siis igasugune prognoosimine meenutab liiga palju multifilmi "Siil udus", nentis näiteks eile SEB privaatpanganduse strateeg Peeter Koppel.
Suurettevõtjad Jüri Käo ja Jaan Puusaag on samuti ettevaatlikud - nende meelest küll paanikaks põhjust pole, kuid ettevõtja peaks plaanid ja eelarved praegu väga tagasihoidlikud tegema ning niipalju kui võimalik määramatusega arvestama. Samal ajal euro pärast hinge kinni ning eksporditurgudel pilku peal hoides.
Seega, kindel on vaid üks - tänapäeva majandus on sisuliselt prognoosimatu. Keegi meist ei oska öelda, mis saab kuue kuu pärast. Ning just seepärast peab edukas ettevõtja olema võrselt valmis nii laastavaks kriisiks kui ka tempokaks buumiks.
Autor: ÄP