Elektriauto ost tähendab investeeringut tulevikku

Teet Randma 31. august 2011, 00:00

Tasuta lõunaid ja elektriautosid ei ole tõesti olemas, aga säästa on võimalik küll - nii keskkonda kui ka raha.

On väärarusaam, et elektriauto saastab sama palju või rohkem kui bensiiniauto. Oletame, et sõidate säästliku autoga, mis võtab 100 km peale 4,5 l kütust ja on 103 g/km CO2 emissiooniga. Sellele tuleb liita nafta tootmise ja transpordi kulu, misjärel on säästliku bensiiniauto emissioon ligi 140 g/km.

Elektriautoga on keerulisem, kuna seda laetakse öösiti, kui on elektri ületootmine, mis sisuliselt tähendab, et elektriauto laadimiseks ei ole vaja elektrit juurde toota. Elektri tootmisel on mitu tehnoloogiat. Ka Eestis on võimalik osta Eesti Energialt nn rohelist elektrit, mis on eeltingimuseks elektriautode ostutoetusel.

Võtame aluseks ELi keskmise CO2 emissiooniga kWh kohta, mis on 504 g/kWh. Elektriauto tarbib alla 0,12 kWh/km, seega emissioon on 60 g/km. Tuuleenergeetikaga on see veel 6-7 korda väiksem. Elektriauto on keskkonnasäästlikum bensiini- ja diiselautost.

Teine väärarusaam on, et elektriauto on kallis. Ei, elektriauto ei ole kallis - vedelkütusega sõitmine on kallis ning üha kallimaks läheb. Oletame, et me sõidame ülal toodud ülisäästliku bensiiniautoga 50 kilomeetrit päevas. Bensiini kulu on 85, kasutusrendimakse 120, kindlustus ja hooldus 39 eurot. Parkimine Tallinna kesklinnas 30 eurot kuus. Kokku kuu kulud 274 eurot.

Elektriautol on põhiline kulude allikas liisingumakse - elektri kulu samadel tingimustel on 13 eurot ning parkimine on tasuta. Samadel tingimustel rentides leiame, et kulupõhiselt on kasulikum elektriauto, mis maksab kuni 5000 eurot.

Arvestades Eesti elektriautode ostutoetust, võime siis korrutada selle kahega (50% autost maksab kinni riik). Kuid see on arvestades hetkehindu - auto ost on investeering tulevikku.

Seniseid tendentse järgides kallineb üldenergia hind kuskil 15% aastas. Viieaastase perioodi keskmine kütusekulu on bensiiniautol 85 asemel 115 eurot, elektriautol aga 13 asemel 18 eurot. See tähendab, et elektriautode ostutoetuse raames on majanduslikult säästlikum soetada päevas 50 kilomeetri sõitmiseks pigem kuni 34 000 eurot maksev elektriauto kui 9000 eurot maksev säästlik bensiiniauto.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
24. November 2011, 18:59
Otsi:

Ava täpsem otsing