Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Simmermann: Eesti Raudtee kaotab poolitamisest

    Riik otsustas 14. juulil jagada Eesti Raudtee kaheks - infrastruktuurihaldajaks ja kaubavedudega tegelevaks firmaks. Viimase võib riik ka müüa. Ettevõtte jagunemine viiakse läbi aasta jooksul, 2012. aasta teiseks pooleks.
    Kas on hea mõte jagada ettevõte kaheks? Ettevõtte seisukohalt see ei ole hea. Kogu see raudteede jagunemine, mis Euroopas toimub, on seotud sellega, et Euroopa Liit tahab arendada konkurentsi raudteel ning lõhkuda ära suured monopoolsed raudteed. Lasta tekitada rohkem operaatoreid ning lasta operaatoritel omavahel konkureerida, et kliendil oleks võimalus valida erinevate kaubavedajate ja reisivedajate vahel.
    Euroopas on nii, et pooled ELi riigid on jaganud oma raudteed, pooled on kontsernis nagu Eesti Raudtee. Eestis ei ole see jagunemine vajalik - meil on neli reisivedajat ning kaks kaubaettevõtet. See näitab, et meil Eestis on konkurentsi küsimus lahendatud.
    Teistes riikides ei ole konkurentsi küsimus nii hästi lahendatud kui meil. Paljudes riikides on infrastruktuuriettevõtte ning kauba- ja reisivedude vahel olnud tüli üleval, kui nad on lahku läinud, siis igaühel on omad eesmärgid.
    Tunnete ebavõrdust Eesti ja suurte riikide vahel? Meil ei ole reaalselt vajadust eraldamiseks. Euroopa suured raudteed ei ole end ära jaganud. Kõik, kes on ära jaganud, on just väiksemad raudteed. Suured hoiavad kokku ning võitlevad kohtus ELi vastu. Näiteks Leedu on peatanud oma jagunemise, kuni selgub, milline on kohtuotsus Saksamaa vs Euroopa Komisjon. Samuti ei ole Läti jagunemist teinud.
    Ühe variandina võib riik müüa kaubavedude poole. Kas peate seda õigeks? Kindlasti oleks Eesti Raudteele meeldivam, kui oleks ise saanud selle osa müüa - see oleks meile vahendeid toonud. See on riigi otsus, kas müüa ja kellele müüa. Praegu väga suuri tahtjaid, kellele oleks müüa, ei ole silmapiiril. Meie kõige suurem strateegiline partner on Venemaa. Teised riigid mingit suurt lisaväärtust meile tuua ei saa. Ainuke, mis meid huvitaks, on lisa kaubavedu ja mahud.
    Seega oleks hea, kui ostja oleks Venemaalt, Ukrainast või Valgevenest? Ma ei oska öelda, kui hea see oleks.Ei tohiks juhtuda see, et näiteks Venemaa ettevõte ostab Eesti Raudtee ära ja lõpuks otsustab selle kinni panna, et arendada oma sadamaid.
    Kui suur on praegu kaubavedude tegeleva firma väärtus? 25-50 miljoni euro vahel.
    Me ei ole otsustanud kaubavedude müügi osa. Võib arutada, et kui läheb müügiks, tuleb mõelda, kes on need potentsiaalsed ostjad ja mida see annab kaubaveole. Praegu mingisugust nägemust ei ole, kas seda peaks müüma. See ei ole kuum kartul, mida peaks kohe otsustama. Konkurents on riigile kasulik. Võib filosofeerida teemal, kui palju EVR Cargo raudteevaldkonnas konkurentsi tekib või mitte. Elu on näidanud, et meil on olnud vedajaid, praegu on kaks vedajat. Ei välista, et kunagi tuleb neid juurde. Iga vedaja võib tuua juurde uut kaupa ja uusi võimalusi. Seega selle reegli rakendamine on Eesti riigile kasulik.
    Eesti raudteeseadus ei luba praegu valitsusel omada samades kätes nii infrastruktuurihaldajat kui ka kaubavedu, see on olnud keelatud juba aastast 2004. Euroopa Komisjon on mitu aastat tagasi alustanud menetlust seoses selle küsimusega, tulemuseks võib olla väga suur trahv.
    Müügist võidavad tarbijad, terminalid, sadamad, inimesed saavad tööd. Kui kaubavedu müüakse maha, tekib konkurents - hinnad langevad ning tekivad uued veod. Praegu näeme, et Venemaal saab eravedaja teenida kaubavedamisel nii palju, kui on võimalik, EVR Cargoga ei suudeta Venemaa poole pealt läbi rääkida ja kaupa ei liigu. Kui on tegu eraettevõttega, on võimalik vedude mahtu suurendada.
    Millised on riskid juhul kui ostja on väljaspool Eestit? Mitte mingisugused.
    Kas see oleks hea mõte, ei oska ma öelda. Peab aru andma, et peaksid normaliseeruma suhted Venemaaga. Mitte ainult poliitilise poole pealt. Võimalusi tuua kaupa Eestisse on palju, aga ei ole võimalik kinnitada plaani otse Venemaaga. Võimalik, et müües vedude ja vedajate arv suureneb.
  • Hetkel kuum
Paul Künnap: Soome ja Rootsi võidujooks terase pärast annab Eestile õppetunde
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Balti aktsiad jätkasid tõusulainel
Neljapäeval sai sel nädalal alanud Balti aktsiate tõus jätku, kui Balti koondindeks Baltic Benchmark kerkis 0,36%.
Neljapäeval sai sel nädalal alanud Balti aktsiate tõus jätku, kui Balti koondindeks Baltic Benchmark kerkis 0,36%.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Teabevara on nagu ülikool
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Swedbank kaotas kasumit vähem kui SEB
Eesti kahe suurema panga tulemusi vaadates on näha, et Swedbanki kasum kahanes esimeses kvartalis vähem kui SEB-l.
Eesti kahe suurema panga tulemusi vaadates on näha, et Swedbanki kasum kahanes esimeses kvartalis vähem kui SEB-l.
Robotit arendav Eesti idufirma kaasas 1,5 miljonit eurot
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.