Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Suvine korrastumine taastas kütusefirmade põhitegevuse
Juuni alguses kütusemüüjatele jõustunud muudatused vedelkütuseseaduses, rahvakeeles "tagatisraha", on kehtinud juba kolm kuud. Sellele eelnenud tulised vaidlused, kui suur peaks tagatisraha olema ning kellele ja kuidas seda rakendada, on vaibunud ja turg elab edasi oma igapäevaelu.
Kas uued seadusesätted on oma eesmärgi täitnud? Esmapilgul võib öelda, et tõepoolest on. Kütuseturul toimetanud segase taustaga firmad on turult efektiivselt välja tõrjutud. Hulgituru marginaalid on ühtlustunud ja taas on konkurentsieelis pidevate tarnete ja suurte müügimahtudega stabiilsete importööride käes. Maailmaturu vastu loteriid mängides on muidugi ka praegu võimalik, et mõnel firmal õnnestub sisse osta hea hinnaga kütusepartii, kuid turu üldpilti see ei mõjuta.
Muutunud on ka tarbijate käitumine. Kui veel aasta alguses nägime, kuidas mõned suuremad ärikliendid otsustasid üksteise järel üle minna kütuse hulgiostudele koos kohaletoimetamisega, sest leidus küllaga ühepäevafirmasid, kes soodsa hinnaga kütust pakkusid, siis suve jooksul on mitmed vanad tuttavad kliendid uuesti juurte juurde tagasi pöördunud.
Kütusefirmad tegelevad taas müügiga. Väiksemate turuosaliste arvamustest jääb mulje, et kütusemüüjatele tagatisraha määramisel on riik suutnud seekord olla paindlik. Kui veel maikuus tundus, et maksu- ja tolliametis puudub ettekujutus, kuidas tagatiste määramine välja peaks nägema, siis hiljem on kuulda olnud, et nii mõndagi staažikat tanklapidajat on tagatiste seadmisel leebemalt koheldud. On kohaldatud ka 0eurost tagatist. See annab lootust arvata, et riik suudab seekord vaadata formaaljuriidikast kaugemale ja käsitleda muudatusi mitte vormi, vaid tegeliku sisu alusel.
Lasse Lehis on öelnud, et kütusefirmade töö on kütuse müümine, mitte maksupettustega võitlemine või selle võitluse finantseerimine. Praeguse turupildi põhjal võib öelda, et maksuamet on kütuseturu reguleerimise taas enda kätte võtnud. Mis omakorda tähendab seda, et kütusefirmad saavad kampaaniate "aus, ausam, kõige ausam" asemel keskenduda uuesti enda põhitegevusele, milleks on kütuse läbi kogu tarneahela võimalikult efektiivselt lõpptarbijateni toimetamine.
Autor: Antti Moppel