Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Otsust peab põhjendama
Tunnistades hanketeates ja hankedokumentides kehtestatud tingimustele vastavaks pakkumuse, mis päris täpselt siiski tingimustele ei vasta, peab hankija olema suuteline oma otsust põhjendama. Hanketingimused tuleb hankijal määrata selleks, et saada vajalik toode või teenus. Kui pakkumus tingimustele ei vasta, peab hankija pakkumuse tagasi lükkama.
Liiga detailne hange. Vahel teadlikult, kuid vahel liigsest agarusest, läheb hankija pakkumusele nõuete kehtestamisega liialt detailseks. Hiljem võidakse avastada, et mõne pakkuja pakkumus ei ole küll nõuetele detailselt vastav, kuid tegelikult on ikkagi tegemist toote või teenusega, mida hankija soovis saada, ja sisuliselt on tegemist parima pakkumisega. Põhimõtteliselt on hankijal õigus tunnistada selline pakkumus siiski vastavaks, kui sisulisi kõrvalekaldeid tingimustest ei esine.
Samas võib esineda ka olukordi, kus hankija teadlikult püüab varjuda ülaltoodud võimaluse taha, tunnistades vastavaks (ja hiljem võitjaks) pakkumuse, mille edukust mingil mitteobjektiivsel põhjusel soositakse. Sageli unustatakse, et sellise pakkujate võrdse kohtlemise põhimõtte vastu eksiva käitumise takistamiseks on seadusandja kohustanud hankijat ka oma positiivseid otsuseid põhjendama.
Riigihangete vaidlustuskomisjon asus hiljutises lahendis seisukohale, et hankija põhjendusest peab olema võimalik kindlaks teha, millised kõrvalekalded hanketeates ja hankedokumentides esitatud tingimustest pakkumuses esinesid ning miks pidas hankija võimalikuks neid kõrvalekaldeid mittesisuliseks lugeda ning pakkumuse siiski vastavaks tunnistada.
Vaidlustamise võimalus. Hankijad, kes jätavad kirjeldatud põhjenduse oma otsuses esitamata, kuna kõrvalekalded pakkumuses ei tundu mainimist väärt, peavad arvestama võimalusega, et mõni teine pakkuja võib vaidlustada hankija otsuse. Sel juhul peab hankija oma otsuse põhjendused esitama igal juhul vaidlustuskomisjonile. Põhjendusi esitades ei piisa pelgast hankija üldsõnalisest hinnangust, et tegemist on samaväärse toote või teenusega. Hankija peab üksikasjalikult põhjendama, millistest asjaoludest lähtudes esitatud lõppjärelduseni jõuti. Jättes põhjendused esitamata, võib vaidlustuskomisjon lugeda vaidlustuse põhjendatuks ning tunnistada hankija otsuse kehtetuks.
Autor: Katrin Kõo