Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Kas värvus näitab õli kvaliteeti?
Kas kiiresti tumenev mootoriõli on ebakvaliteetne või just kvaliteetne? Miks muutuvad mootoriõlid töö käigus tumedaks ja kas värvus näitab õli headust?
Algselt on õli hele. Üldjuhul on baasõlid väga heledad. Täissünteetilised mootoriõlid on enne manuste lisamist peaaegu täiesti värvitud.
Alles pärast õlis lahustuvate toimeainete lisamist muutuvad nad helekollaseks või meekarva. Kui kasutatakse tumepruune või musti manuseid, siis on ka lõpptoode tume.
Osa määrdeainete hulka segatakse tootmisel värvipigmente. Nii saavutatakse õlile iseloomulik punakas, rohekas või sinakas välimus.
Seejuures ei saa lähteaine värvainete tõttu kunagi heledamaks muutuda, vaid ainult veidi tumedamaks. Seega võib öelda, et värske õli värvus ei ütle midagi toote või selles sisalduvate baasõlide ja manuste kvaliteedi kohta.
Vananev õli muutub kiiresti tumedaks. Õlid muutuvad kasutamisel suhteliselt kiiresti algsest värvusest tumedamaks. Tume värvus tuleneb õli vananemisest.
Tähtis roll õli vananemise juures on temperatuuril, pikal kasutuseal, õlimanuste reaktsioonisaadustel ja saasteainetel.
See, et diiselmootoriõlid muutuvad mustaks, on tingitud diislikütuse põlemisel eralduvatest peentest tahmakübemetest.
Bensiinimootorites kasutatavad mootoriõlid ei muutu tavaliselt päris mustaks, vaid sügavpruuniks, kuna siin ei teki küttesegu süttimisel musta tahma nagu diiselmootori puhul.
Õli värvib tumedaks mustus. Mootoriõli tume värvus näitab ka seda, et tänu spetsiaalsetele manustele täidab õli oma ülesandeid.
Õli vananemisel ja mootoris toimuva põlemisprotsessi tagajärjel tekib mustus. Õlis sisalduvad detergendid (pesumanused) lahustavad mustuse ja saasteained väikesteks osakesteks. Nad kõrvaldavad eelkõige šlammi ja lakilaadseid setteid, mis on tekkinud tahmast, happelistest ühenditest, lämmastikoksiididest, põlemata kütusejääkidest ja veest.
Dispergaatorid esinevad alati koos detergentidega. Nad hoiavad lahustatud mustuse osakesed hõljuvas olekus ja hoolitsevad selle eest, et need osakesed ei saaks moodustada uusi setteid.
Nii hoiab õli mootori puhtana ja kaitseb seda kulumise eest, muutudes ise üha tumedamaks.
Autor: Martin Barkala