Kes on teie jaoks turundusguru Eestis ja mujal maailmas?

ÄP 26. september 2011, 00:00

Arvan, et turundusjuhtide tööd on eemalt väga raske hinnata. Küsimus pole ju selles, kes kõige suurema meediaeelarvega ägeda loovlahenduse suudab töösse rakendada, vaid selles, kes ettevõtte ärilisi eesmärke aitab saavutada. Sageli kiputakse turundusjuhtide tööd hindama just kampaania meediamahtude ja reklaamplakatite, mitte turundustegevuse tulemuslikkuse põhjal. Tulemuste hindamise teeb keeruliseks veel tõik, et kuigi turundusjuht vastutab brändi eest, eeldab tugeva kaubamärgi loomine terve ettevõtte panust, alates tippjuhtkonnast ja lõpetades kõige tavalisemate töötegijatega. Seega on tõesti väga raske öelda, kes Eestis tegelikult turundusguru on.

Kui aga siiski tuua esile inimesi, kellega oleksin iga ajal valmis turundusteemasid lahkama, siis liiguksin pigem agentuuride poole. Tooksin välja meie praegused strateegilised partnerid, kelleks on Brand Manual ja Mediacom. Margus Klaar ja Dan Mikkin Brand Manualist on vaieldamatult Eesti tipptase. Teistest agentuuridest oskaksin välja tuua veel Joel Volkovi, kelle lähenemised on äärmiselt läbimõeldud.

Infot turunduse kohta ammutan praegu ülikoolist. Nimelt omandan magistrikraadi maailma parimate majanduskoolide hulka kuuluvas Rotterdam School of Managementis. Sealsete õppematerjalide hulgas on väga palju inspireerivat infot maailma tuntumate kaubamärkide kohta.

Guru on ehk liiga pretensioonikas sõna, aga erinevaid asjatundjaid, kellega nõu pidada, on Eestis palju. Siiski ei oska ma ühtegi sellist laia profiiliga turunduseksperti eraldi välja tuua. Valdkonniti on aga kindlad arvamusliidrid täitsa olemas. Kui meenutada, kellega olen ise viimasel ajal nõu pidanud, siis digitaalturunduse vallast meenuvad Priit Kallas, Erki Peinar ja Kaupo Kalda. Kui mul oleks vaja abi reklaamikampaania elluviimisel, siis pöörduksin Rein Iida või Joel Volkovi poole.

Nende ettevõtetest, kes on Eestis stabiilselt ja silmapaistvalt turundusega tegelenud, tõstaksin esile EMT ja A. Le Coqi. Ilmselt saaks nende ettevõtete turundusinimestelt ja neid abistavatelt agentuuridelt hüva nõu.

Välismaa gurudest pean enim lugu Seth Godinist, Chris Andersonist ja Malcolm Gladwellist.

Jälgin oma töös väga paljusid veebilehti, blogisid ja loen ka raamatuid. Vaieldamatult kõige parem ajakiri, mida kõigile soovitaksin, on Fast Company.

Organisatsioonide puhul ei näe ma praeguses sotsiaalmeedia- ja imagoühiskonnas muud teed oma eesmärkide saavutamiseks kui avalikkuse ehk siis tegutsemiskeskkonna erinevate huvigruppide toetuses.

See tähendab, et kogu organisatsiooni kommunikatsioon, alates tippjuhi kõnemaneerist ja lõpetades reklaamiga, peab tugevdama organisatsiooni soovitud kuvandit. Seepärast praktiseerin kommunikatsioonijuhtimist, kus rõhk on sõnal "juhtimine". See on efektiivne suhtekorraldus, mis hõlmab nii töötajasuhteid, heategevust kui ka turundust. Nii jälgin ma pigem tippjuhte.

Tuntud konverentsidel esinejaid ja motivatsioonikõnelejaid jälgin ka, aga kui meelelahutust. On tegijad ja populariseerijad. Tegijatel pole kuigi palju aega lobiseda ja populariseerijatel ise tegutseda, katsetada ja eksida.

Eestis on kerge juhtuma, et muutud oma valdkonna vapiloomaks, kes hästi kõneleb. Alguses on see põnev, käid ühelt konverentsilt teisele, aga kuulajad on ju samuti Eesti väiksusest tulenevalt samad. Nii muutud tegijast, kelle kogemusi ja teadmisi on huvitav kuulata, meelelahutajaks-kõnelejaks, kelle juttu on ju muhe kuulata, aga midagi kasulikku sealt ei leia. Samas olen kindel, et meie enda kõnelemisgurud oleksid kogu maailmas läbilöögivõimelised. Eestis on palju häid tegijaid, keda ma kuulan. Vaatan ka seda, kuidas Facebookile mingeid vidinaid juurde pannakse. Directoris on vahel asju, mille üle annab pikalt järele mõelda. Selliseid praktilisi näpunäiteid otsin ja jälgin hoolega.

Ei ole olemas üht suurt õpetust, sest me hindame sõnumeid ennekõike lähtuvalt kõnelejast. Seega on igale organisatsioonile või persoonile oma sobilik komplekt, mis just tema kuvandiga kõige paremini töötab.

Jälgin alati Steve Jobsi, et mõista tema fenomeni. Richard Brandson ja Rein Kilk näiteks on väga huvitavad persoonibrändi loojad. Põnevad teadustulemused ja loetavad tekstid viiest suurest seadumusest ja nende seosest meie geenidega on Jüri Allikul ja Anu Realol. Nad väidavad, et üle poole kogu individuaalsest variatiivsusest saab ära seletada geneetiliste teguritega. Isiksusepsühholoogia raamat on mul alati lähedal. See võiks küll e-raamatuna iPadis olla.

Veel jälgin hoolega, mis toimub teaduses. Isegi kui ise mõnel huvitaval konverentsil ei osale, leiab esinejate kohta infot ja saab nendega ühendust võtta. Enamasti on inimesed valmis oma ettekandeid meiliga saatma. Rohkelt infot leidub ka nende kodulehtedel, Facebookis või blogides.

On veel üks lõppematu infoallikas. Jälgin põnevusega televiisorist reality show'sid. Vaatan neid nagu õppematerjali, püüdes mõista, miks inimesed seda teevad, mida nad järgmisena teevad ja milline tegevus on saatetegijate poolt manipulatiivselt esile kutsutud. Miks inimesed teevad seda, mida nad teevad, on miljoni euro küsimus.

Eestis on mitu väga tugevat turundusjuhti, kellel on potentsiaali saada turundusguruks. Arvestades meie kogemust klassikalise turumajanduse tingimuses, on sellise tiitli saamiseks vaja pikka edulugude seeriat.

Hindan eeskujuliku turundusjuhi puhul pikaajalist ja stabiilset head tulemust. Turundusprojektid võivad edukaks osutuda paljudel, kuid mina hindan just pikaajalist stabiilset tulemust. Guru staatuses turundusjuht peaks minu silmis omama kogemust ja edukat stabiilset tulemust mitmes erinevas sektoris, sest igas valdkonnas on teatud eripärad.

Enim hindan neid turundusjuhte, kes on liikunud Eestist välja ja tegutsevad edukalt rahvusvahelisel tasandil. Minnes kaugemale oma koduturu piiridest, muutub strateegiline turu tunnetamine ja faktidel baseeruv otsustamine edu aluseks, sest kõhutunde alusel otsustamine pole sellises keskkonnas enam võimalik. Seetõttu tooksin esile just rahvusvahelisel areenil tegutsevate Eestist pärit turundusjuhtide tublidust.

Oleks väga hea, kui meil oleks rohkem rahvusvaheliselt läbi löönud brände. Näen paljude põnevate start-up'ide puhul probleemina just meie turunduslikku kogenematust rahvusvahelisele turule sisenemisel.

Üldiselt on meie turundustöötajate tase siiski märgatavalt tugevamaks muutunud. Küll me veel kuuleme edulugudest.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
25. November 2011, 11:13
Otsi:

Ava täpsem otsing