Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Keera kliendi sünnipäev rahaks. Ta ei pahanda.
Sain hiljuti vanemaks. Lisaks aastate lisandumisele paljastas see ka, mida ma tegelikult tähendan mind püsi- või isegi kuldkliendiks nimetavatele ettevõtetele.
Kliendiks saamisel küsib ettevõtja minult enamasti ka sünniaega ja nii teavad mind plastkaartidega enda külge kinnistavad ettevõtted lisaks mu kodule ka seda, millal seal pidu peetakse. Isegi intiimsem on suhe näiteks pangaga, kes teab mu elust oluliselt rohkem kui teised ettevõtted. Selle võrra suurem oli mu üllatus, et kuldkliendi staatus toob pangalt küll e-infokirju, tihti ka erinevaid müügipakkumisi, aga sel päeval ei ühtegi sõna. Muide, pangal pole siinkohal põhjust heituda, sest kõlavate nimedega kliente klassidesse jagavaist ettevõtteist ei paistnud sel korral silma keegi.
Või siis teine näide. Mobiilioperaator teatab hällipäeva hommikul entusiastlikult, et ainult sulle ja ainult täna kõned-SMSid poole hinnaga. Mu keskmine kuuarve jääb 15 euro kanti ehk jämedalt arvutades tegi operaator mulle umbes 25sendise ehk vanas vääringus neljakroonise kingituse. Nii palju on väärt 10 aastat lojaalsust. Ma ei peaks operaatori mainimist veidras kontekstis üldse kõneväärseks, kui ta midagi poleks teinud.
Arenguruumi on küllaga. Kuna kingitud hobuse suhu ei ole viisakas vaadata, siis hoopis mõned õppetunnid teistele ettevõtjatele, kuidas piinlikke hetki vältida.
E-posti küsimisel selle hiljem elektrooniliste pakkumistega täitmine on meil juba hästi käpas. Samas on õppida, mida ülejäänud kogutuga teha ehk, kui neid andmeid juba küsida, siis kasutatagu ka. Kui ei kasuta, ära ka küsi.
Kliendistaatusele särava tiitli (kuld, hõbe, guru jms) külgekleepimine vihjab kahepoolse suhtluse vajadusele ehk pidev raha ühe firma kätte viimine tuleb välja teenida. See ei ole jumalast antud.
Aga ära üle pinguta. Kliendi meelespidamine ei peagi olema meeletu allahindlus või kallis kingitus. Meelespidamine nii, et see totralt või naeruväärselt ei mõjuks. SMS või e-kiri õnnesooviga on hästi lihtsad, ent alati töötavad variandid. Kui ei ole kindel, kas plaanitud hüve töötab või tekitab hoopis võõristust ning soovimatu diskussiooni Facebookis, proovi kas või mõne töötaja peal.
Kliendi sünnipäeva saab rahaks teha küll. Ja enamasti pole tal midagi ka selle vastu. Küll jääb ebameeldiv kogemus meelde, kui seda tehakse "sest teised teevad ka ja turundusõpikud ütlevad, et peab" muljet jätval moel.