Tee-ehitajad paremat tulevikku ei oota

Mariliis Pinn 10. oktoober 2011, 00:00

Pärnumaa Teed on üks 17 ettevõttest, mille käive mullu suurenes. Tööd tegi firma 4,7 miljoni euro eest. "Kui käive poleks suurenenud ja tööd olnud, ei oleks numbrid nii ilusad. Raske on, tööd vähe ja hinnad on, nagu on," ütles esimest kord TOPi ja kohe kuuendale kohale tõusnud ettevõtte tegevjuht Uno Kask.

Lemminkäinen Eesti ASi tegevjuht Sven Pertens kommenteeris: "Ütleme nii, oli läbi ajaloo kõige kehvem aasta, ootasime suuremat kasvu. Käive käibeks, aga finantstulemus oli üle aastate nõrgim," ei olnud 35 miljoni euroga tee-ehitusettevõtete käibe TOPi teise koha omanik numbritega rahul. "Täielik põhi. Üldine turg kuivas kokku 2008. aastal, mil langus oli 25-30 protsenti, 2010. aastal oli langus veel 10 protsenti."

Polarwerk OÜ tegevjuhi ja ühe omaniku Margo Jägeri sõnul oli ettevõte 22protsendiline rentaablus mullu hea, kuigi käive kukkus. "Eelmisel aasta igal pool hinnad tõusid, kuid ehituses hinnad langesid. Konkurents hoiab hinnad all," ei olnud ta turuga rahul.

TOPis kolmandale kohale maandunud Moreen OÜ tegevjuht Juss Maurer ütles, et eelmine aasta hakkas juba natuke paremini minema. "2009. aasta oli üks kehvemad," selgitas ta, lisades et ettevõte siiski miinusesse ei ole läinud.

Hangete saatuse otsustab mõnisada eurot. "Juhuse läbi õnnestus saada keerulisemaid töid, et midagi teenida. Lihtsamate tööde marginaal on vaid mõni protsent. Sel aastal jätkub sama teema," rääkis raudtee-ehitaja Jäger. "Suure tööjõumahuga töödel on keeruline ka hankeid võita," selgitas Jäger. Konkurents on tihe ja ettevõtted mängivad piiri peal, näiteks tõi ta 450 000eurose hanke, mille kaotas konkurendile, kes tegi 450 eurot odavama pakkumise.

"Selle aasta suur probleem on hangete venimine ja otsustamatus. Hanke hinnad avalikustatakse ja siis ei tea kuude kaupa, mis juhtub. Päris mitu korda on juhtunud, et objekt läheb liiga kalliks ja siis jäetakse see tegemata. Tühja tööd on hästi palju, kuna ettevõtted teevad pakkumised, aga hange tühistatakse või tehakse väiksemas mahus," lisas Pertens.

Turu tõusu näeb vaid Lemminkäinen. Pertens näeb, et asjad paranevad: "Ütleme, et see aasta nii hull pole kui eelmine aasta, nõrgemad on välja surnud - pankrotti läinud, tegevuse lõpetanud või ära ostetud. Tugevamad on järel. Selle tulemusena on natuke olukord rahunenud, aga heaks ei saa veel nimetada, kuna valel ajal vale hinnaga sisse võetud projekte on nii meil kui teistel veel portfellis piisavalt." Lemminkäinen maadleb koos partneritega näiteks Viitna ümbersõidu ehitamisega.

"Turg on natukene kasvanud, seda on praegu veel raske hinnata. Sisetunde järgi ütlen, et 5-10 protsenti mullusest suurem. Tellija on mõnevõrra paremini raha kasutama hakanud. Arvan, et järgmine aasta tuleb tänavusega sarnane. Ettevõtted on ettevaatlikud, piisavalt on kahjumit sisse võetud ja olukord rahuneb. Saadakse aru, et lõputult ei jaksa tööle peale maksa," oli Pertens optimistlik.

Teised head ei oota. "Arengut näen vähe, pigem on oodata langust või stabiilsust," oli Post negatiivne. Ka Kask lisas: "Käibed kindlasti ei kasva, väiksemaks jäävad."

"Pole head tunnet, et kõik läheks lahti. Riigihangete hinnad on veel viletsad, hinnatõus on napp tulema, kellel oma materjali pole, sel on raske konkureerida, suurt endale kätte ei jää," ei olnud Moreen OÜ juht tuleviku suhtes positiivselt meelestatud. "Ehk ikka midagi pudeneb ja käivet teeb."

Järgmisest aastast tee-ehitusettevõtted midagi head ei oota, kuna ASi Eesti Teed teke põhjustab juhtides ebakindlust. "Paremat mullusest oodata pole," ütles Üle OÜ tegevjuht Priit Post, "sest meil plaanitakse sotsialismi. Riik plaanib oma ettevõtte, ASi Eesti Teed loomist. See sööb konkurentsi teatud sektoris välja. Riik plaanib esimese etapina võtta 1/3 hooldeturust ja tööd regioonides ehk vabaturul. See lööb turu segamini. Ei oska öelda, mis järgmine aasta saab. Selgem on ilmselt kevadel, kuid kergemaks ilmselt siiski ei lähe."

Eraettevõtted kardavad ebaausat konkurentsi. "Leian, et siin on väga suur ebaausa konkurentsi oht. See oleks pahasti, kui nii läheb," lisas Lemminkäinen Eesti tegevjuht Sven Pertens.

Pärnumaa Teede ASi tegevjuht Uno Kask ei olnud tuleviku suhtes optimistlik ega osanud öelda, mis järgmine aasta saab. "Ei ole minu otsustada, mis saab ja miks. Aga teetöödes konkureerime erategijatega praegu igatahes võrdsetel alustel," ei näinud Kask riiklikel ja erafirmadel vahet.

Viis riigifirmat ühinevad. Riigi äriühinguks AS Eesti Teed ühinevad AS Tartumaa Teed, AS Virumaa Teed, AS Võrumaa Teed, AS Saaremaa Teed ja AS Pärnumaa Teed.

Uus ettevõte tegutseks de jure alates 01.01.2012. Senised hooldelepingud pikendatakse kuni märtsi lõpuni, järgnev leping tehakse juba RHSi mõistes sisetehinguna. Praegu otsitakse ettevõttele uut juhti, CV sooviavaldusega ettevõtte juhiks saada saatis 11 inimest.

Raadio ettevõtlikule inimesele

Äripäeva raadio 92.4

Hetkel eetris

Kava

    Vaata kogu kava
    Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
    25. November 2011, 11:13
    Otsi:

    Ava täpsem otsing