Laupäev 10. detsember 2016

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

Amet hoidis ära konkurentsi kadumise

Helena Saar 12. oktoober 2011, 00:00

Konkurentsiamet keelas kahe postifirma Eesti Posti ja Express Posti ühinemise, kuid klientidele tähendab see tulevikus kallimat teenusehinda mõlema firma poolt.

Koondumist mittelubav otsus on lõplik. Ka Eesti Post on sellega leppinud ning ettevõtte esindaja sõnul pole kavas otsust edasi kaevata. Küll on veel aga teadmata, milliseid argumente tõi amet sellise otsuse väljaandmise põhjendusteks, sest lõpliku raportiga on võimalik tutvuda alles oktoobri keskpaigas.

Praegu on suluseisus ka Express Posti omanikud. Ehkki postifirma ostmise vastu on huvi tundnud ka meie lähinaabri Soome postifirma Itella, ollakse praegu seisukohal, et ainuke, kellele Express Posti müüa oleks tahetud, oli siiski Eesti riigifirma. Uurides Express Posti omanikfirma Ekspress Grupi omaniku Gunnar Kobini käest, kas lähiajal otsitakse Eesti Postile mõni alternatiiv ostja näol, sõnas Kobin, et ainus ostja, kellele oleks loogiline seda firmat müüa, on Eesti Post. "Just seeläbi, et turg, kus ta tegutseb, vajab konsolideerumist selleks, et hinda tõstmata efektiivsust säilitada," lisas ta.

Viimane tähendabki, et esialgu on muutumas Eesti suurimate kirjasaatjate hinnatõusust hirm reaalsuseks. Kobini sõnul paberil edastavate kirjade hulk väheneb, sealjuures ka otseposti ja reklaami hulk. "Põhjuseks internet. Teisest otsast inflatsioon tõstab kulusid. Paneme need kaks komponenti trendiks ja mis me näeme? Ühel hetkel need trendid lõikuvad, mis tähendab, et ettevõte ei teeni enam kasumit," tähendas Kobin. Ettevõtte kirjade arvu ise kasvatada ei suuda, otseposti arvu ilmselt ka mitte, seega on ainus võimalus inflatsiooni kompenseerida hinna tõusuga. "Kui Express Post ja Eesti Post liituksid, siis tekiks kulude osas sääst, kuna ei ole vaja teha osa toiminguid topelt. Ja seetõttu oleks surve hinnatõusule selgelt vaiksem," selgitas Kobin.

Ühineda soovinute arvates oleks konkurentsiamet pidanud arvestama ka seda, et kirja- ja perioodikakannete maht on selgelt langevas trendis ning sellistes oludes ei ole otstarbekas kahte sarnast teenust osutavat võrku üleval hoida.

Eesti Posti juhatuse liikme Aavo Kärmase sõnul ollakse praegu sealmaal, kus kulude kärpimisel tuleb piir ette, mis tähendab, et hinda tõstmata peaksid postifirmad andma järele teenuse kvaliteedis. "Peaksime hakkama rääkima sellest, kas osutada teenuseid madalama kvaliteediga ja selle kaudu kulusid vähendada või tõsta teenuste hinda," rääkis Eesti Posti juhatuse liige Aavo Kärmas.

Eesti Posti investeering Express Posti oleks hinnangute kohaselt ära tasunud 5-7 aastaga.

Viimastel aastatel postiteenuste turul tekkinud konkurents on meie arvates olnud mootoriks, mis motiveeris postiettevõtteid pingutama. Selle tulemusel on märgatavalt paranenud teenuste kvaliteet ja on lisandunud

uusi teenuseid ning konkurents väljendub ka hindade korrigeerimises. Igas ettevõtlusharus on konkurents ainult tervitatav.

Kui mõlemad ettevõtted teatavad korraga hinnatõusust, siis tekib küsimus, kas konkurents sellel turul ikkagi on alles.

Samas võib see hinnatõus olla heaks baasiks uutele ettevõtetele postiteenuste turule sisenemiseks.

Usume, et konkurents on kasuks nii klientidele kui ka äripartneritele. Usaldan konkurentsiameti kompetentsi antud küsimuse lahendamisel.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
25. November 2011, 11:13
Otsi:

Ava täpsem otsing