Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
EKSPORT: Disaineri saab eksporti toetama rakendada
"Kuna nii väga hea disainiga kui ka ebaõnnestunud disainiga toodete omahinnad on sisuliselt samad, sõltub edu olulisel määral just toote disainist ja selle tarbijale väärtuslikust eristuvusest kõige muu pakutavaga," lausus ASi Balteco peadirektor Lars Sumberg. Sumbergi sõnul saavutatakse massaaživannide müügikonkurentsis edu just eristuva ja õnnestunud disaini kaudu.
"Disaineri antud välimus ja lugu on need, mille eest eksporditurgudel raha küsida. Osaledes Soomes ühel hankel nägime, et hanke tulemuste hindamisel ei olnud määravaks odav hind, vaid 40% lõpptulemusest määras disaini sobivus," kinnitab ehtmetallist toodete arendamisega ja valmistamisega tegelev Frog Industrial Design OÜ juhatuse liige ja mööblitootja EXTERY ärisuuna juht Aave Volmer.
"On suur vahe, kas toote loomise taga on anonüümne ettevõte, mille huviks on toota midagi, mis sobib olemasolevate tootmisvahenditega, või on selle loonud konkreetne inimene," kommenteeris Volmer, kelle kinnitusel kasvas disainerite kaasamisel ja toodete hinna korrastamise järel nende müük oluliselt.
Volmeri sõnul on meil Eestis palju häid disainereid ja korralikke tootmisettevõtteid, Eesti nõrkusena tuuakse aga sageli välja see, et need kaks poolt omavahel kokku ei saa. "Kui saavadki, siis tihtipeale alles toote lõppfaasis, mis on liiga hilja. Sel juhul kasutatakse disaini ainult valmis lahenduste silumiseks ehk nagu Martin Pärn karmilt ütleb: "esteetilise hädaabina ja vigade parandusena." "Kuid seda, mis vildakas, pelgalt ilulõikusega ei ravi," leiab Volmer.
Volmeri sõnul ei looda konstruktorite, inseneride, turundus- ja tootmisjuhtidega toodet, mida klient ihkab - selleks vajatakse disainereid. "Kaasasime disainibüroo juba EXTERY brändi kavandamisel," meenutab Volmer. Disaineritega loodi kollektsiooni strateegia: valiti oma nišš, tehti konkurentsiuuring, pandi paika kollektsiooni ülesehitus ja määrati, millistele kriteeriumitele peavad tooted vastama.
Hästi disainitud toode on konkurentsivõimeline igal turul, kus piraatlust ohjatakse. Hea disain tähendab head läbimõtlemist, head kasutamist.
Disain tundub olevat asi, milles igaüks saab kaasa rääkida. Erinevalt näiteks süsteemiarendusest ja keerukatest tehnilistest teemadest. Nii moodustatakse rikkamates ettevõtetes disainiprojektide jaoks sageli "komitee", kus iga liige üritab oma arvamust ning esteetilist maitset läbi suruda. Mida vähem otsustajaid, seda vähem poliitikat ja kompromisse, seda parem tulemus.
Disaineri valimisel ei olegi nii tähtis mitte maitse kattuvus tellijaga kui võime sisuline lõppkasutajasõbralik tulemus tuua. Erinevalt maitsest on see matemaatiliselt mõõdetav.