Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Logistikud rajavad Eesti kaudu teed Hiinast Põhja-Ameerikasse
Eesti Logistikaklaster on võtnud eesmärgiks luua Põhja-Ameerikat Põhja-Hiinaga ühendav intermodaalne transpordikoridor Transatlantic Horseshoe ehk Atlandiülene Hobuseraud, mis läbib ka Eestit.
Eelmisel kuul käisid Eesti logistikaettevõtted Kanadas Nova Scotias kohtumistel Halifaxi Sadama ja Kanada riikliku raudteefirma CN esindajatega. Eesmärk oli jätkata transpordikoridori loomist, mis ühendaks USA ja Kanada sisemaad Halifaxi ja Tallinna Sadama kaudu Venemaa, SRÜ, Kesk-Aasia, Afganistani ja Põhja-Hiinaga.
Strateegiliste koostööpartnerite otsingul Põhja-Ameerikas langes valik Halifaxi Sadama ja CNi kasuks, kuna nende ärimudel on analoogiline Eestiga. Nova Scotia, kus Halifax paikneb, on nagu Eestigi oma olemuselt ja mõttelaadilt transiidioperaator, kes teenindab eelkõige USA ja Kanada Euroopasse suunduvaid ning sealt pärinevaid veosemahtusid. Transiidioperaatorid, kelle edu sõltub valdavalt mujalt pärinevatest veosemahtudest, mõtlevad ja tegutsevad reeglina sarnast mustrit järgides. Halifaxi piirkonna logistikaettevõtted on koondunud samuti omamoodi klastrisse - Halifax Gateway (HG), mille peamine eesmärk on arendada koostööd ja parandada kaubaliikumise tõhusust Kanada värava kaudu.
Partnerite abiga läbilöök USA turul. Usun, et partnerluses Halifaxi ning CNiga õnnestub Logistikaklastril saavutada USA turul läbimurre oluliselt kiiremini ning jõulisemalt, kui seda üksi tegutsedes. USA ettevõtete huvi Eesti kaudu töötamise vastu on suur ja paljud neist polnud enne meie külaskäiku sellisest võimalusest isegi teadlikud. Erilist tähelepanu pälvis Eesti Raudtee ja EVR Cargo esitletud regulaarne konteinerrongiühendus Moskva, Kasahstani, Valgevene, Ukraina ja Kesk-Euroopaga. Eesti konkurentsieelised on eelkõige kiire läbimisaeg, turvalisus ja soodsad kogukulud. Näiteks selgus kohalike transpordiettevõtjatega vesteldest, et Kasahstani suunduvateks vedudeks kasutatav alternatiivmarsruut TRACECA, mis kulgeb üle Vahemere, Musta- ja Kaspia mere ning transiidina läbi Gruusia, Armeenia ja Aserbaidžaani, on oluliselt komplitseeritum, aeganõudvam ning kokkuvõttes ka kulukam. Eesti tugevuste ilmne kinnitus on Tallinna Sadama kaudu tehtavad NATO veod Afganistani. Teadupärast lisandus käesolevast kevadest juba paar aastat regulaarselt toimuvatele konteinervedudele ka lennukikütuse transiit Afganistani suunal.
Halifax on ka oluline külmutatud kaupade sadam. Külmutatud toidukaubad on seoses Koidula piiripunkti avamisega Eesti logistikasektori jaoks kõrgendatud tähelepanu objekt. Pärast seitsmeaastast pausi on meil taas võimalus külmutatud kaupade voogusid teenindada. Oluline roll külmutuskaupade transportimisel on ka CNi kiiretel raudteeühendustel. Suured liha, linnuliha ja mereandide eksportöörid paiknevad Kanadas, Chicago ning Baltimore ümbruses.
Kaup Venemaale ja Ukrainasse. Teine kõrge prioriteetsusega tooterühm USAs on kasutatud ja uus põllumajandustehnika, kaevandus- ja tööstusmasinad ning veoautod, mida veetakse arvestatavates kogustes nii Venemaale, Kasahstani, Valgevenesse kui ka Ukrainasse.
Kolmas tähtis toodete grupp on suuregabariidilised ja raskekaalulised projektikaubad, mis vajavad eritransporti. Sellesse kategooriasse kuuluvad näiteks nafta- ja gaasitööstuse- ning energeetikasektori masinate osad ja seadmed, tehaste tootmisliinide osad, raudteeveerem, kaatrid ja jahid. Nii veerevtehnika kui ka projektikaupade transpordi korraldamiseks Venemaale, SRÜsse, Kesk-Aasiasse ja Afganistani on Eestil väga head eeldused tänu Spliethoffi regulaarsele ro-ro otseühendusele Baltimore'i ja Paldiski Lõunasadama vahel. Laev, mis sõidab liinil Baltimore-Jacksonville-Paldiski-Hamina, on täielikult koormatud vaid USA suunal, kuhu ta veab Soomest paberit. USAst tagasi tulles on koormatus madal, mis võimaldab pakkuda Euroopa suunal eriti soodsaid mereveo tariife. Logistikaklastri Põhja-Ameerika missiooni käigus kohtusime ka Spliethoffi, Baltimore sadama ja sealse ro-ro terminali esindajatega, et kokku leppida edasistes ühistegevustes Baltimore-Paldiski suunalise veomahu kasvatamiseks.
Autor: Illimar Paul