Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Eesti laevaehitustehase Leedu 'tütred'

    Jõudes Klaipeda ettevõtte Western Baltija Shipbuilding Yard kontorihoone ette, tulen autost välja ja haaran suitsupaki järele. "Meil saab selle eest trahvi," tegi minu katsetele lõpu kommunikatsioonijuht Iolanta Toljushite. "Tõsi küll, trahvinud me siiani kedagi pole, kuna meie töölistel ei tule pähegi suitsetada tehase territooriumil väljaspool suitsetamiskohti."
    Tundub, et tal on õigus, kuna silma ei satu ühtegi koni. Tõsi küll, varsti ununes mul kõik, sest tuli välja, et Western Shipyardi alla ühendatud BLRT Grupi Leedu ettevõttes on 24 firmat ning selleks, et teha kas või mõnega neist tutvust, peab hakkama liikuma.
    Klaipeda laevaehitajad. Esimesena külastame laevaehitustehast Western Baltija Shipbuilding.
    Esialgu ehitati seal kalalaevu, hiljem traalereid ja muid aluseid. 1997. aastal ostis ettevõtte Taani firma Odense Steel Shipyard, aga mullu, pärast seda, kui uued omanikud majanduskriisi tõttu otsustasid tootmise sulgeda, läksid tehas ja Klaipedas asuv insenerikeskus BLRT Grupi koosseisu.
    Majanduslangus oli laevaehitajatele paras hoop. Siiani töötavad paljud tehased osalise koormusega, kuid Leedu laevaehitajad tööpuuduse üle ei kurda. Leedukate edu peitub ehk selles, et nad valisid õige niši - spetsialiseeritud laevade ehitus.
    Tunne oma nišši. "Me ei ehita supertankereid, konteinerlaevu või kuivlastilaevu. Globaalturul domineerivad selles segmendis Kagu-Aasia laevaehitustehased, kellega on väga raske konkureerida," räägib Western Baltija Shipbuildingu turundusdirektor Vladislav Marinets. "Kuid tänapäeval on suur nõudlus erilaevade järele. Näiteks alustame praegu süvenduslaeva ehitamist Mosambiigi tellimusel. Veel ehitame sadamapuksiire ja aluseid meregeneraatorite ehitamiseks."
    Lähenedes ühele imelikule alusele, haaran kaamera kätte. "Siin paluks mitte pildistada," jahutas mu indu Martinets. "Selle puksiiri vööri ehitamisel kasutasime oskusteavet, mida tellijad ei taha konkurentidele jagada."
    Laevaehitajaid koolitatakse kohapeal. Tundub, et spetsialistide puudust, mis vaevab nii rängalt Eesti laevaehitajaid, siin, Klaipedas ei paista. Oma osa mängib selles muidugi see, et juba ajalooliselt on tegemist laevaehitajate linnaga.
    Laevaehitusinsenere koolitab Klaipeda Ülikool, olemas on ka tehnikakoolid.
    BLRT Gruppi kuuluvad Klaipeda ettevõtted tegutsevad erinevates ärivaldkondades.
    Peale laevaehitustehase kuulub BLRT Grupile Klaipedas ka laevaremonditehas Western Shipyard, mis on kontserni koosseisus 2001. aastast. Ettevõttes töötab 1890 inimest ning veel tuhatkond töötajat tegutseb töövõtufirmades.
    Kuid peale laevaehituse ja -remondi tegeleb BLRT Grupp Klaipedas palju muuga.
    Nii on stividorfirma Vakaru Krova valdkonnaks vedel-, puist-, mittegabariitlasti ja vanametalli ümberlaadimine. "Kavatseme hakata tegelema ka konteineritega, kuid selleks on vaja lisainvesteeringuid," ütles Vakaru Krova turundusjuht Donatas Kuprestshenko.
    Veel üks suund on metallkonstruktsioonid, millega tegeleb firma Western Constructions. "Vaevalt saab siin keegi pakkuda meile konkurentsi suurte ja keeruliste metallkonstruktsioonide tootmises. Suudame toota konstruktsioone kaaluga kuni 70 tonni," märkis Western Constructions turundusjuht Rimantas Stropus.
    Mida Klaipedas BLRT Grupi ettevõtete tegevusest arvatakse? "50 hektari suurusel sadamaalal toodetakse 5% riigi SKPst. Kõige märkimisväärsem seal tegutsev ettevõte on Western Shipyard," ütles Klaipeda linnapea Vitautas Grubuljauskas.
    Selleks nad ongi tütred, et kasvada. BLRT Grupi tegevus Leedus, mis esialgu oli koondatud Klaipedasse, laienes mõni aasta tagasi ka Vilniusesse. Linna tööstusrajoonis osteti maatükk, millel praegu tegutseb kaks ettevõtet.
    Esimene, UAB Vakaru Metalas on ELME Metalli tütarettevõte. Firmal on kaks teeninduskeskust, üks Klaipedas (UAB Metalgama), mis tegeleb leht- ja profiilmetallist detailide valmistamisega, teine Vilniuses (UAB Litmar), mis valmistab detaile armatuurmetallist.
    "Teel meie juurde panite ilmselt tähele Klaipeda piiril ehitatavat kahetasemelist teesõlme? Seal kasutatakse palju meil valmistatud armatuuri," rääkis UAB Vakaru Metalas juhataja Oleg Rodionov. "Oleme tootnud umbes 2000 tonni detaile Ingalina tuumaelektrijaama radioaktiivjääkide hoidla ehitamiseks."
    BLRT maine Leedus hea. Teine Vilniuses asuv ettevõte Vakaru Cinkas tegeleb metalli tsinkimisega. Tõuke tehase loomiseks andis plaan ehitada Leetu tuumajaam. Valitsuse plaanide realiseerimine venis aga pikale, mida ei saa öelda BLRT Grupi plaanide kohta, sest kiiresti investeeriti umbes 7,5 miljonit eurot, osteti moodne tsinkimisliin ja kolm aastat tagasi hakkaski Vakaru Cinkas tööle.
    "13 meetri pikkune vann 450 tonni sulatsingiga lubab mõne minutiga katta suhteliselt suured detailid korrosioonivastase kihiga. Liini võimsus on 10 tonni metallkonstruktsioone tunnis," ütles ettevõtte direktor Rimantas Tiskus.
    Milline on BLRT panus Eesti-Leedu koostöösse, küsisin Eesti suursaadikult Leedus Tiit Naabrilt. "Praegu tegutseb Leedus 256 Eesti kapitali osalusega firmat. Kui Eesti-Leedu Kaubandus-Tööstuskoda meilt küsib, milline on neist parim, nimetame kõhkluseta BLRT Gruppi," vastas suursaadik.
  • Hetkel kuum
Paul Künnap: Soome ja Rootsi võidujooks terase pärast annab Eestile õppetunde
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Balti aktsiad jätkasid tõusulainel
Neljapäeval sai sel nädalal alanud Balti aktsiate tõus jätku, kui Balti koondindeks Baltic Benchmark kerkis 0,36%.
Neljapäeval sai sel nädalal alanud Balti aktsiate tõus jätku, kui Balti koondindeks Baltic Benchmark kerkis 0,36%.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Teabevara on nagu ülikool
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Swedbank kaotas kasumit vähem kui SEB
Eesti kahe suurema panga tulemusi vaadates on näha, et Swedbanki kasum kahanes esimeses kvartalis vähem kui SEB-l.
Eesti kahe suurema panga tulemusi vaadates on näha, et Swedbanki kasum kahanes esimeses kvartalis vähem kui SEB-l.
Robotit arendav Eesti idufirma kaasas 1,5 miljonit eurot
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.