Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Pool ettevõtjatest tahab teisi osta
Pooled ettevõtjatest tahab aasta jooksul osta mõne teise ettevõtte ja kolmandik sooviks oma ettevõtte müüa, selgus advokaadibüroo Sorainen poolt koostöös Äripäeva, Dienas biznessi ja Verslo ziniosega tehtud uuringust.
"Üllatavalt paljud ettevõtted mõtlevad ühinemiste või ülevõtmiste teemade peale. Ostjaperspektiivist tahetakse turuosa võita ning müüjaperspektiivist ettevõtete vahel sünergiat tekitada," kommenteeris Soraineni advokaat Toomas Prangli.
Uuring ei täpsusta, kui suur osa ettevõtjatest ainult soovib teise firma üle võtta või on tal selles suunas sammud juba astutud. Teisalt näitab 2011. aastal tehtud uuring, et ettevõtjad on muutunud julgemaks. Seda Prangli arvates tänu viimase 12 kuu majandusnäitajatele.
"Hakatakse mõtlema ka rohkem suuremates plaanides, kui ainult kulude kokkuhoiule ja oma ettevõtte kasumlikkuse säilitamisele. Pigem need laienemisplaanid, mis varem olid kalevi all, on nüüd vähemalt ajutiselt välja võetud," sõnas ta.
Enim ülevõtmisi on viimastel aastatel olnud infotehnoloogia ja toiduainetetööstuse sektoris. Prangli arvates on toidutöösturite ühinemine tingitud jaekettide tugevnemisest. "Võib-olla ongi põhjus see, et jaemüügiturul on toimunud varasematel aastatel suured konsolideerumised. Toiduainetetööstused tahavad võrdväärse olukorra tagamiseks jõud konsolideerida, et neil oleks jaekettidega lepingutingimuste läbirääkimiseks parem positsioon," sõnas advokaat.
Uuringus selgub samuti, et Eesti ettevõtja soovib pigem Lätist ja Leedust ettevõtet osta. Naaberriigid aga vaatavad pigem oma turule. "Eestis on paljudes sektorites konsolideerumine juba toimunud, siin pole nii palju osta kui Lätis ja Leedus, kus turud on üldjuhul rohkem killustatud konkurentide vahel," tõi Prangli välja ühe võimaliku põhjuse.
Teisena nimetas ta asjaolu, et võib-olla mõtlevad Eesti ettevõtjad rohkem aktiivsemalt Balti riikide vahelise äri loomisele.
Uuringu osas tegi Soraineni büroo koostööd kolme Balti riigi majanduslehtedega.
Minu Äripäeva kasutamiseks logi sisse või loo konto.