Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
FI: finantsteenuste turg vajab kaitset
Finantsinspektsiooni juhatuse liige Kilvar Kessler tervitab Euroopa Komisjoni ettepanekut turukuritarvituste paremaks keelustamiseks ning leiab, et Euroopa vajab turukuritarvituste ühetaolist määratlemist ja karistamist.
Euroopa Komisjon on esitanud kaks ettepanekute paketti: ühe turukuritarvituste paremaks keelustamiseks (nö MAR/MAD pakett) ja teise investeerimisteenuste osutamise täpsemaks reguleerimiseks (nö MiFID pakett).
Järgneb finantsinspektsiooni juhatuse liikme Kilvar Kessleri kommentaar MAR/MAD pakettile:
Ühtne finantsteenuste ühisturg vajab samaväärset kaitset kõigis liikmesriikides. Kindlasti on siin õigustatud ka riikide põhiseadustest tulenevad väikesed erisused. Teisalt on turukuritarvituse kaudu teenitud summa objektiivne suurus, kaasaegsed sidevahendid võimaldavad börsil kaubelda piiriüleselt ja börsi kuritarvitamisega saadud kriminaalse tulu saab silmapilguga kanda ühest riigist teise.
Meie väikese riigi avalikus sektoris on pigem efektiivne kompetentsid koondada, mitte neid hajutada. Sellelt pinnalt on finantsjärelevalve kaheks keskseks mureks Eestis turukuritarvitustega võitlemisel olnud järelevalveasutuse piiratud volitused ning karistuste valik ja raskus.
Just finantsinspektsioonil on kõige lähedasem puutumus finantsturuga ja piisavalt infot seal toimuva kohta. See võimaldab meil vajaduse korral üsna kiiresti reageerida.
Järelevalve esmane reageerimiskiirus on väga dünaamilise finantsturu puhul üheks võtmefaktoriks, kuna võimaldab arenevaid protsesse külmutada või õigesse suunda juhtida. Samas on finantsinspektsioonil seni olnud piiratud volitused näiteks varade arestimisel ja muude turukuritarvitustega seotud menetlustoimingute tegemisel.
Rahalised karistused turukuritarvituste eest peavad olema sellised, mis selgelt võtavad motivatsiooni neid sooritada. Rahalised karistused peavad olema sellise suurusega, et turukuritarvitusi ei oleks kasumlik teha. Näiteks mõnedes Euroopa Liidu liikmesriikides puuduvad täna turukuritarvituste puhul rahaliste karistuste ülemmäärad sootuks. See võtab potentsiaalselt pahategijalt võimaluse kalkuleerida, missugune oleks kasumlik kuritegu.
Teiseks, karistusmeetmete valik peaks olema võimalikult lai - alates trahvist, tegevusalal tegutsemise keelust või muu õiguse äravõtmisest ja lõpetades vabadusekaotusega. Karistuste valiku lai skaala võimaldab samuti vähendada turukuritarvituste tegemise soovi.
Nende ja paljude muude oluliste teemadega MAR/MAD paketis otseselt ja kaude tegeletakse. Näiteks hakkab turukuritarvituste sanktsioneerimist väljaspool kriminaalmenetlust reguleerima Euroopa Liidu määrus, mis on Eesti seaduste suhtes ülimuslik. Selle määrusega nähakse ette karistuste mõistmise tingimused ja rahaliste karistuste ülemmäär
Minu Äripäeva kasutamiseks logi sisse või loo konto.