Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Ebatavaline investeerimisobjekt kogub Indias populaarsust
Ajal, mil investorid põgenevad suure volatiilsusega aktsiaturgudelt, köidab aina enam noorte indialaste tähelepanu uut tüüpi investeerimisobjekt - vanad mündid ja rahatähed.
Kauplemine toimub peamiselt läbi väikeste vahendajate või otse kollektsionääridega. Ostetakse peamiselt 20. sajandi algusest pärit rahatähti ja münte. Kuigi ametlikud andmed turu suuruse ja väärtuse kohta puuduvad, on vaatlejate hinnangul oksjonitest osavõtjate hulk viimase viie aastaga rohkem kui kahekordistunud.
Näiteks eBay kaudu 2010. aastal sooritatud ostudest võib ligi 11% India numismaatikute arvele kirjutada. Lisaks toimuvad Indias aastaringselt mündinäitused ja teema kogub kiirelt populaarsust.
„Mõned aastad tagasi oli mündikogumise näol tegemist kõigest hobiga, kuid praeguseks on sellest saanud investeering. Ma olen müntidega kaubelnud alates 1980. aastast ja viimasel ajal läheb mul eriti hästi,” kommenteeris olukorda Delhis baseeruv markide ja müntide vahendaja Rajneesh Jain. Mehe hinnangul hakkab äri tulevikus veel enam tulu tooma.
Kasvu taga on peamiselt 25-35 aastaste indialaste üha suurem huvi müntide kogumise vastu. Mida rohkem uusi kollektsionääre turule siseneb, seda enam tõuseb ka hind. CNBC-le intervjuu andnud mündivahendajate sõnul toob iga uue koguja lisandumine kaasa 5-10 protsendilise hinnatõusu. Praegu investeerides võib nende hinnangul kolme aastaga oma raha ligi kümnekordselt tagasi saada.
Siiski on tegemist üsna riskantse äriga, mis nõuab palju eelteadmisi, sest turul liigub rohkelt võltsinguid. Lisaks pole ka täpset ülevaadet, milliseid münte ja rahatähti ning kui palju, turul liikleb. „Üle 5% oma portfellist ma investoril vanadesse müntidesse paigutada ei soovitaks, see on lihtsalt liiga riskantne,” ütles finantsteenuseid osutava Religare Macquarie Private Wealth tegevjuht Rohit Bhuta.
Autor: Maarja-Liis Mitri