Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Kilomeeter betoonteed võib säästa miljon eurot
20. oktoobril rääkis Eesti Betooniühingu seminaril betoonteede ehitamisest selle valdkonna asjatundja Erik Simonsen. Rootsist pärit mees on Stockholmi Kuningliku Tehnoloogiainstituudi doktor ja tegelenud aastaid betoonteede planeerimise, konstrueerimise ja ehitamise teemaga. Järgneb temaga tehtud intervjuu.
Miks on betoontee parem kui asfalttee? Õiges kohas peab õiget materjali kasutama, mõnikord on õige valik asfalt. Samas on palju olukordi, kui peaks eelistama betoonteed, sest selle jäik konstruktsioon talub suurt liikluskoormust ja on väikse hoolduskuluga.
Kas oskate tuua näiteid riikide kohta, kus on samasugune kliima nagu Eestis ja kus ehitatakse betoonteid? Eesti kliima sarnaneb Skandinaavia, USA põhjaosa ja Kanada omaga. Gotlandil on 79aastane betoonist tugimaantee. Rootsis on betoonteid ehitatud juba 90 aastat. 2009. aastal kaeti asfaldiga 38 aastat käigus olnud betoontee. Irooniliseks teeb loo fakt, et asfaldi kasuks otsustati, sest betooniga katmisel oleks tööd pisut kauem aega võtnud. Samas oli tee enne harva hooldustöö tõttu suletud, kuid nüüd peab asfaltkatet veel sagedamini hooldama. USAs on mitu 50aastast betoonteed, mõni on juba peaaegu 100 aastat vana.
Mis on betoontee hind? Betoontee ehitamine on võrreldes asfalttee rajamisega 2-5% kallim. Lüües kokku kõik tee elutsükli kulud, on eelis betoonteel. Tee-ehituse hind sõltub konkreetsest projektist, kindlat rusikareeglit pole.
Kui vastupidavad on betoonteed? Väga! Betoontee elueaks kavandatakse üldiselt 40 aastat, 20 aasta möödudes peab teed hooldama.
Kuidas erineb asfalttee hooldus betoontee omast? Betoonteed peab hooldama iga 18-20 aasta järel, asfaltteed 5-8 aasta tagant.
Millised on betoontee mõjud keskkonnale? Betoonteed on keskkonnasõbralikud, sest autod kulutavad seal 1% vähem kütust, veokid säästavad koguni 3%. Seega tekib vähem kasvuhoonegaase. Valgustuse energiakulu on 30% väiksem kui asfalttee puhul.
Miks kulutab betoontee vähem kütust kui asfaldiga kaetud tee? Kütusekulu mõjutab palju tegureid, muu hulgas kontakt rehviga. Seda mõjutavad omakorda tee jäikus ja tekstuur. Betoontee sile pind tagab väikse veeretakistuse. Veeretage keeglikuuli puitpinnal ja kummikattel. Kummil veeremiseks vajab kuul rohkem energiat.
Kuidas peavad betoonteed vastu talvele? Väär on arusaam, et betoonteed talve ei talu. Korralikult ehitatud betoontee talub külma ja soola hästi. Naelrehvid kulutavad betoonteed 50% vähem kui asfalti.
Millised teed peaks olema betoonist? Betoon on konkurentsivõimeline alternatiiv teedel, kus sõidab üle 8000 auto päevas. Rootsis betoneeritakse palju bussitaskuid ja ringteid.
Kui betoonteed on paremad, miks tehakse siis nii palju asfaltteid? Rootsis on 98% tugimaanteedest asfaldist ja see on kindlasti majanduslikult mõistlik. Enamik moodsaid kiirteid on samuti ehitatud asfaltkattega, aga õnneks on kohale jõudmas arusaam tee eluea kuludest, keskkonna säästmisest jne ning seetõttu on betoontee järjest tõsiselt võetavam alternatiiv.