Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Kilomeeter betoonteed võib säästa miljon eurot

    20. oktoobril rääkis Eesti Betooniühingu seminaril betoonteede ehitamisest selle valdkonna asjatundja Erik Simonsen. Rootsist pärit mees on Stockholmi Kuningliku Tehnoloogiainstituudi doktor ja tegelenud aastaid betoonteede planeerimise, konstrueerimise ja ehitamise teemaga. Järgneb temaga tehtud intervjuu.
    Miks on betoontee parem kui asfalttee? Õiges kohas peab õiget materjali kasutama, mõnikord on õige valik asfalt. Samas on palju olukordi, kui peaks eelistama betoonteed, sest selle jäik konstruktsioon talub suurt liikluskoormust ja on väikse hoolduskuluga.
    Kas oskate tuua näiteid riikide kohta, kus on samasugune kliima nagu Eestis ja kus ehitatakse betoonteid? Eesti kliima sarnaneb Skandinaavia, USA põhjaosa ja Kanada omaga. Gotlandil on 79aastane betoonist tugimaantee. Rootsis on betoonteid ehitatud juba 90 aastat. 2009. aastal kaeti asfaldiga 38 aastat käigus olnud betoontee. Irooniliseks teeb loo fakt, et asfaldi kasuks otsustati, sest betooniga katmisel oleks tööd pisut kauem aega võtnud. Samas oli tee enne harva hooldustöö tõttu suletud, kuid nüüd peab asfaltkatet veel sagedamini hooldama. USAs on mitu 50aastast betoonteed, mõni on juba peaaegu 100 aastat vana.
    Mis on betoontee hind? Betoontee ehitamine on võrreldes asfalttee rajamisega 2-5% kallim. Lüües kokku kõik tee elutsükli kulud, on eelis betoonteel. Tee-ehituse hind sõltub konkreetsest projektist, kindlat rusikareeglit pole.
    Kui vastupidavad on betoonteed? Väga! Betoontee elueaks kavandatakse üldiselt 40 aastat, 20 aasta möödudes peab teed hooldama.
    Kuidas erineb asfalttee hooldus betoontee omast? Betoonteed peab hooldama iga 18-20 aasta järel, asfaltteed 5-8 aasta tagant.
    Millised on betoontee mõjud keskkonnale? Betoonteed on keskkonnasõbralikud, sest autod kulutavad seal 1% vähem kütust, veokid säästavad koguni 3%. Seega tekib vähem kasvuhoonegaase. Valgustuse energiakulu on 30% väiksem kui asfalttee puhul.
    Miks kulutab betoontee vähem kütust kui asfaldiga kaetud tee? Kütusekulu mõjutab palju tegureid, muu hulgas kontakt rehviga. Seda mõjutavad omakorda tee jäikus ja tekstuur. Betoontee sile pind tagab väikse veeretakistuse. Veeretage keeglikuuli puitpinnal ja kummikattel. Kummil veeremiseks vajab kuul rohkem energiat.
    Kuidas peavad betoonteed vastu talvele? Väär on arusaam, et betoonteed talve ei talu. Korralikult ehitatud betoontee talub külma ja soola hästi. Naelrehvid kulutavad betoonteed 50% vähem kui asfalti.
    Millised teed peaks olema betoonist? Betoon on konkurentsivõimeline alternatiiv teedel, kus sõidab üle 8000 auto päevas. Rootsis betoneeritakse palju bussitaskuid ja ringteid.
    Kui betoonteed on paremad, miks tehakse siis nii palju asfaltteid? Rootsis on 98% tugimaanteedest asfaldist ja see on kindlasti majanduslikult mõistlik. Enamik moodsaid kiirteid on samuti ehitatud asfaltkattega, aga õnneks on kohale jõudmas arusaam tee eluea kuludest, keskkonna säästmisest jne ning seetõttu on betoontee järjest tõsiselt võetavam alternatiiv.
  • Hetkel kuum
Raivo Hein: sotsid valetavad alati, aga jõudu neile Tallinnas! Vene- ja Savisaare-aegsetel lahendustel olgu lõpp
Kuulates linnaelanike, ettevõtjate ja asjatundjate häält, on nüüd võimalik kujundada Tallinnast kaasaegsem ja elamisväärsem linn võrreldes senise bütsantslikkusega, kirjutab ettevõtja ja investor Raivo Hein vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Kuulates linnaelanike, ettevõtjate ja asjatundjate häält, on nüüd võimalik kujundada Tallinnast kaasaegsem ja elamisväärsem linn võrreldes senise bütsantslikkusega, kirjutab ettevõtja ja investor Raivo Hein vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Airobot teatas ajaloolisest kasumist
Sisekliimatehnoloogiatele ja tootmisele spetsialiseeruv Airobot Technologies lõpetas esimest korda aasta kasumiga.
Sisekliimatehnoloogiatele ja tootmisele spetsialiseeruv Airobot Technologies lõpetas esimest korda aasta kasumiga.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Kriis pani juhid liikuma. „Rahapakiga enam kedagi üle ei osta“
Viimaste aastate kriisid on muutunud erinevatel põhjustel juhtide vahetused tavapärasemaks, kuid ainult suurema palgaga üldjuhul enam tippjuhti konkurendi juurest üle ei meelita, rääkis värbamisagentuuri Fontese partner Eva Lelumees.
Viimaste aastate kriisid on muutunud erinevatel põhjustel juhtide vahetused tavapärasemaks, kuid ainult suurema palgaga üldjuhul enam tippjuhti konkurendi juurest üle ei meelita, rääkis värbamisagentuuri Fontese partner Eva Lelumees.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Bolti president: ametnikele valmis eelnõude saatmine on normaalne Bolt pelgab ärimudeli suurt muutust
Ametnike jaoks eelnõude valmis kirjutamises pole midagi erakordset, ametnikke tulebki aidata, ütleb intervjuus Bolti president Jevgeni Kabanov, kelle töö on muu hulgas lobistamine Eestis ja Euroopas.
Ametnike jaoks eelnõude valmis kirjutamises pole midagi erakordset, ametnikke tulebki aidata, ütleb intervjuus Bolti president Jevgeni Kabanov, kelle töö on muu hulgas lobistamine Eestis ja Euroopas.
Raskustes Saksamaa ärikliima paraneb
Saksamaa ettevõtete sentiment on muutunud helgemaks, näidates kolmandat kuud järjest suurenenud kindlustunnet.
Saksamaa ettevõtete sentiment on muutunud helgemaks, näidates kolmandat kuud järjest suurenenud kindlustunnet.