Neljapäev 23. veebruar 2017

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

Ravimiamet sulges varjatud reklaami teinud veebilehe

Kadri Jakobson 23. november 2011, 00:00

Aprillis avalikustas Äripäev video MSD korraldatud meelelahutusüritusest naistearstidele, kus ravimiameti hinnangul rikkus firma retseptiravimit Nuvaring tutvustades mitmeid ravimireklaamile sätestatud nõudeid. Selle tegevuse eest trahvis ravimiamet MSDd 25 000 euroga, ravimifirma vaidlustas trahviotsuse ja kohtuistung algab 29. novembril. Üritus polnud aga ainus MSD rikkumine, mille ravimiamet tuvastas.

Veebilehel varjatud reklaam. Eestis tegutses veebileht naistering.ee, mille tegevust toetas ravimifirma MSD, kes on rasestumisvastase vahendi Nuvaring müügiloa hoidja N.V Organon õiguste esindaja Eestis. Ravimiamet leidis, et sellel veebilehel oli kallutatud teave ning sel reklaamiti varjatult retseptiravimit Nuvaring. Kogu teabe eesmärk on ravimiameti hinnangul suurendada Nuvaringi müüki.

Ravimiamet tegi ravimifirmale ettekirjutuse ning käskis seadusega vastuolus oleva reklaami veebilehelt eemaldada. Ravimiamet tegi ettekirjutuse domeeni omanikule, ravimifirmale Schering-Plough Central East AG Eesti filiaal, mis ühines MSDga 2009. aastal.

Veebilehe reklaam imbus ka naiste- ja perefoorumitesse ning suhtlusportaalidesse. Näiteks Buduaari foorumis oli kevadel mäng "Testi oma suhet", mille käigus tuli liituda Facebookis naistering.ee lehega ning täita test. Kõikide vastanute vahel loositi kingituseks välja 110 euro väärtuses õhtusöök tipprestoranis Nero.

Võitjale auhinnaks käik arstile. Ajakirjade Kirjastusele kuuluv veebileht naistemaailm.ee korraldas koos naistering.ee-ga mängu, mille viis võitjat said tasuta visiidi naistearst Galina Litteri juurde. Litter on aidanud ravimifirma MSD rasestumisvastast vahendit Nuvaring propageerida. Ta on paistnud silma sellega, et vastates interneti nõuandeportaalis inimeste küsimustele, suunas ta nad veebilehele naistering.ee ja soovitas kasutada Nuvaringi.

Litter ütleb, et pole kunagi ravimifirmade veebilehti, ravimeid või muid meditsiinitooteid reklaaminud. "Reklaam on eraldi marketingi osa, aga arst ei reklaami, vaid ravib ja säästab tervist. Ravi käigus tuleb teha valikuid ravimite sobivuse, kättesaadavuse ja hinna järgi, sest arstil kui eksperdil on kohustus soovitada patsiendile tema jaoks sobivaimat ravimit. Ülevaadet ravimi omadustest ei loeta ravimireklaamiks," ütles Litter. Ta lisab, et on soovitanud internetis inimestele erinevate murede korral erinevaid ravimeid, samuti erinevaid veebilehti, kust täiendavat infot hankida. Litteri sõnul ei otsusta arst, kas mõni kodulehekülg on seadusega vastuolus või mitte. "Patsientidele suunatud infomaterjalide üle teeb järelevalvet ravimiamet ja arstina eeldan, et Eestis lubatakse ringlusesse nii ravimeid kui ka infomaterjale, mis vastavad nõuetele ja on läbinud ravimiameti kontrolli."

Toetajaid on palju. Küsimusele, kas Litter on saanud ravimfirmalt MSD hüvesid või on käinud ravimifirma toel välisreisidel, jätab ta vastamata. "Olen 30 aastat arstina töötanud ning osalenud mõnedel meditsiiniteaduslikel konverentsidel ja kongressidel ning erialaorganisatsioonide ja ravimifirmade koolitustel nii Eestis kui ka välismaal. Nendest osavõttu on toetanud väga paljud liidud, ühingud, seltsid, asutused ja fondid," selgitas Litter.

Äripäev esitas nädal aega tagasi ravimifirma MSD juhile Konstantin Rebrovile samuti küsimused varjatud reklaami tegemise kohta ning ootasime artikli avaldamisega, et avaldada ka MSD kommentaarid. Kahjuks neile küsimustele ravimifirma ei vastanud.

Sel aastal on ravimiamet määranud ravimireklaami nõuete rikkumise eest lisaks ettekirjutustele kolmel korral ka väärteomenetluse otsusega trahve. Kõige suurem trahv - 25 000 eurot- määrati ravimifirmale MSD.

6400eurone trahv määrati Koduapteek OÜ-le ja 640eurone trahv Marja Apteegile. Apteegid tegid kampaaniaid, millega rikkusid ravimiseadust ja ravimi reklaamimise nõudeid.

"Rikkumise suurus ja trahvisumma suurus pole omavahel proportsioonis," ütles Koduapteegiga seotud hulgimüüja Tamro Eesti jaemüügi direktor Kadri-Ann Tivas. Ta selgitas, et tegemist oli teadmatusega ning mingit tulu nad kampaaniast ei saanud.

Marja Apteegi juhataja Andre Vetka sõnul on tegemist vana asjaga, mistõttu kasutab ta võimalust juhtunut mitte kommenteerida.

Suurem osa trahve hilinejatele. Kokku on sel aastal ravimiamet teinud ravimireklaami rikkumistega seoses 44 ettekirjutust, millest 25 ettekirjutust on tehtud firmadele, kes ei esitanud õigeks tähtajaks ravimireklaami aruandeid.

19 ettekirjutust puudutasid nõuetele mittevastavat ravimireklaami. Peamiseks rikkumiseks läbi aastate on ravimiameti sõnul see, et reklaamis esitatakse teavet, mis pole kooskõlas ravimi omaduste kokkuvõttega ning reklaamis omistatakse ravimile omadusi, mida sel tegelikult pole.

Piiri juhuse ja tahtluse vahele raske tõmmata. "Menetluse käigus tavaliselt otseselt ei selgu, kas rikkumine on teadlik ja tahtlik või toime pandud teadmatusest," ütles ravimiameti peadirektori asetäitja abi Kaili Lellep. "Ühest küljest on ravimireklaamile seatud palju nõudeid, mille vastu võib kergesti tahtmatult eksida. Teisalt ei saa jätta tähelepanuta, et tegemist on siiski reklaamiga, mille eesmärk on suurendada ravimi kasutamist."

Kõige enam on ravimifirmad telereklaamides eksinud hoiatustekstide lugemise kiirusega ehk hoiatustekste loetakse reklaamides ette kiiremini tavalise kõne kiirusest. Ehkki ravimiameti hinnangul on viimasel ajal telereklaamide puhul olukord paranenud, on tänavu selle vastu patustanud paljud firmad.

Ravimiametis ei ole ühtegi ametikohta, mille ainsaks teenistusülesandeks oleks ravimireklaami järelevalve, ja see ei ole viimasel viiel aastal muutunud.

Ravimireklaami järelevalvega tegelevad ravimiosakonna spetsialistid ning ameti juristid vastavalt vajadusele. Riigieelarvest ravimivaldkonna järelevalveks eraldatud raha ei ole viimastel aastatel suurenenud.

Selle eelarve raames tuleb ravimiametil korraldada kogu ravimite käitlemise järelevalve, narkootiliste ja psühhotroopsete ainete ebaseaduslikku ringlusse sattumise tõkestamine, rakkude, kudede ja elundite käitlemise ning ravimireklaami järelevalve ja muud tegevused.

Mööname, et reklaamitegevuste üle ja senise järelevalvetegevuse tõhustamiseks on ravimiametisse vajalik luua kaks inspektori ametikohta, et tagada ravimireklaami järelevalve ka sellise müügiedenduse üle, mis märksa enam võib kallutada nii ravimi väljakirjutajate, proviisorite ja farmatseutide kui ka patsientide ravimivalikut ebamõistlikus suunas.

Kahjuks ei ole riigil 2012. aastal võimalik tegevuskulusid suurendada ja ravimiameti taotlust ei olnud võimalik rahuldada.

�rip�ev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
24. November 2011, 19:06
Otsi:

Ava täpsem otsing