Pühapäev 26. veebruar 2017

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

AUTO. Autoturul üllatavalt hea aasta

09. detsember 2011, 00:00

Automüüjatel on põhjust rõõmustada, sest autoturg on sel aastal 75% tõusnud. Euroopast tulenev ebakindlus aga suuri plaane teha ei luba.

“Kuigi hiilgeaegadest jäävad tulemused loomulikult kaugele, siis sellist tõusu ja kasvu, mis tegelikkuses tuli, ei osanud ka kõige optimistlikumad inimesed ennustada,” iseloomustas Amserv Grupi üks omanikest ja juhatuse esimees Raivo Kütt autode müüki.

Euroopa keskmisest kolm korda maas. Eesti Automüügi- ja Teenindusettevõtete Liidu (AMTEL) andmetel on tänavu 11 kuuga Eestis müüdud 14 194 sõiduautot. Kuigi möödunud aastaga võrreldes on tõus umbes 75%, siis 2007. aasta tulemusest – 30 902 autot – jäädakse kaugele maha. Saavutatud on 6–7 aasta tagune tase.

Sel aastal juhib autode müügi edetabelit Škoda, mille sõiduautosid on ostetud 1698 tükki. Sellele järgnevad Toyota 1577 ja Volkswagen 1453 sõiduautoga.

Škodade müügiga tegeleva Auto 100 ASi tegevjuhi Janek Aaviku sõnul mingisugusest buumist, nagu ajakirjanduses sageli kõlama jääb, rääkida ei saa. “Kui toome võrdluseks ELi automüügi, siis selleks, et Eesti turg oleks ELi keskmisel tasemel, peaks võrreldes praegusega müüma Eestis peaaegu kolm korda rohkem uusi sõidukeid,” märkis Aavik.  Lisaks on tema sõnul Eesti autopargi keskmine vanus 13 aastat ning seega sõidukeid, mis tuleks uuega asendada, liigub meie teedel ringi endiselt palju.

Kütil on põhjust rõõmustada, kuna Amservi müük kasvas turust tunduvalt kiiremini. Konkreetset kasvuprotsenti ta peast öelda ei osanud. Tema sõnul on ettevõte praeguseks jõudnud Eestis turuosalt 15%ni ja Lätis peaaegu 10% peale.

Ka ei nurisenud Kütt ühegi brändi üle, sest kõik müüdavad automargid on tõusuteel. Kahekordselt rahul on ta aga Toyotaga, mis sai seoses Jaapanis toimunud maavärinaga tõsise tagasilöögi, kuid on suutnud hästi kosuda.

Turust ettejõudmist kinnitab ka Viking Motors ASi juhatuse esimees Üllar Taniberg, kes on üheteist kuuga müünud 144 Opeli ja 15 Saabi sõiduautot. “Minul on müük palju kasvanud, sest see auk, kust ma tulin, oli sügav,” lausus Taniberg ja nentis, et iseenesest niisugune tulemus pidigi tulema.

Tema kinnitusel on rohkem hakanud ostma nii era- kui ka ärikliendid, kuid suurema osa müügist moodustasid avaliku sektori suurhanked. “Eks autod ju iga päev sõidavad ja kuluvad. Selles suhtes on paratamatu, et kuhugi maani saab püksirihma pingutada, aga kuskilt maalt on vaja edasi liikuda,” põhjendas Taniberg.

Aaviku hinnangul on nii inimeste kui ka ettevõtete kindlustunde stabiilne paranemine ka liisinguraha kättesaadavust parandanud. Kuna 2007–2008 olid head müügiaastad, siis tol perioodil sõlmitud liisingulepingute lõppemisaeg jääb valdavalt vahemikku 2011–2013 ja ka see on hoidnud tarbija huvi uute sõidukite vastu sel aastal kõrge, arvas ta.

Eestlane eelistab nüüdsest väikeautot. Renault’ ja Dacia autosid müüva City Motors ASi juhi Henrik Raave sõnul müüs ettevõte sel aastal nii palju rohkem autosid, et on saanud teha investeeringuid. Autode jaemüük on tõusnud keskmiselt kaks korda, kuid hulgimüük jäänud samale tasemele.

Tanibergi sõnul automarkide lõikes suuri erinevusi näha pole, kuna alati on mingeid marke teistele eelistatud. Kui aga pidada silmas autoklasse, siis on kriisiaeg tema hinnangul jälje jätnud. “Eestimaalaste autoeelistus on muutunud, praegu ostetakse rohkem väikeautosid, enne suurt pauku osteti suuri, kuid neid on vähemaks jäänud,” kinnitas ta, et eestlased on nüüd kahe jalaga maa peal.

Samal põhjusel saab Raave sõnul viimasel ajal märgata nihet Dacia automargi puhul. Majanduskriisist väljudes on tekkinud uus sihtgrupp inimesi, kelle väärtushinnanguid on kriis muutnud. “Näiteks ostab Dacia praegu kinnisvaraärimees, kes oli sunnitud oma Mercedese majanduskriisi ajal maha müüma. Nüüd sõidab ta mitu korda odavama autoga ning ütleb, et “minu väärtushinnangud on totaalselt muutunud ja jumal tänatud, et on”,” rääkis Raave sellest, et tarbija otsustab säästa raha muude kulutuste tarbeks.

  • Pangad ja meedia tõmbavad hoogu maha

Järgmise aasta suhtes automüüjad liialt optimistlikud ei ole, pigem jäädakse äraootavale seisukohale. Kui julgemad ootavad 20–30protsendilist tõusu, siis suurem osa loodab, et müük jääb vähemalt tänavusele tasemele.
Ebakindlust süvendab Euroopa võlakriis, mis süstib inimestesse ettevaatlikkust ja paneb ostuotsuseid edasi lükkama. Kuigi Auto Auto 100 ASi tegevjuhi Janek Aaviku kinnitusel võlakriisi salongides otseselt veel tunda pole, on aja küsimus, millal selle mõju meieni jõuab.
Viking Motors ASi juhatuse esimehe Üllar Tanibergi sõnul mõjutab müüki kõige rohkem inimeste ettevaatlikkus. “Ajakirjandus on ju teinud kõik selleks, et inimesi mõtlema panna ja valmistada uueks suureks pauguks,” lausus ta. 
City Motors ASi juhi Henrik Raave arvates mõjutavad autoostjate käitumist ka pangad. Kui pangad ei lõpeta laenuandmist ega kutsu “kohe raha koju tagasi”, nii nagu 2008.–2009. aastal, ning kui meedia ei külva asjatut paanikat, julgevad inimesed jätkuvalt autosid osta, leidis ta.
Ees ootab autovahetuse aasta. Olulisematest sündmustest, mis ilmselt hakkavad mõjutama järgmise aasta automüüki, tõi Aavik välja liisinguraha kallinemise, selle kättesaadavuse halvenemise ehk pankade konservatiivsuse tõusu ning võlakriisi mõju tegelikud tagajärjed.
Raave juhtis tähelepanu, et järgmisel aastal lõpeb suur hulk 2007.-l ehk automüügi rekordaastal sõlmitud liisingulepinguid, mis tehti pikaks perioodiks või vahepeal pikendati. Kuna enam neid ei pikendata, asuvad inimesed autosid vahetama.

 

Statistika

  • Autode müüginumbrid nurisema ei pane

uute sõiduautode müük novembris 2011

Miniauto 
Toyota  1
Peugeot  2
Mitsubishi  1
Kokku 4
 
Väikeauto 
Seat  59
Honda  27
Nissan  20
Volkswagen  14
Hyundai  13
Suzuki  11
Ford  10
Toyota  10
Škoda  8
Peugeot  7
Citro?n  6
Kia  5
Chevrolet  4
Opel  4
Alfa Romeo  1
Mitsubishi  1
Kokku 200
 
Väikekeskauto 
Škoda  121
Volkswagen  92
Nissan  72
Toyota  54
Peugeot  30
Hyundai  29
Opel  29
Kia  27
Ford  15
Citro?n  14
Honda  10
Mitsubishi  7
Chevrolet  3
Seat  3
Alfa Romeo  2
BMW  1
Mazda  1
Kokku 510
 
Keskauto 
Toyota  40
Peugeot  34
Volkswagen  34
Škoda  32
Subaru  31
Honda  21
Mazda  14
Ford  12
Opel  10
Audi  7
Seat  4
Chevrolet  3
Hyundai  3
Volvo  2
BMW  1
Citro?n  1
Mercedes-Benz  1
Porsche  1
Kokku 251
 
Suurkeskauto 
Volvo  16
Audi  7
BMW  1
Lexus  1
Kokku 25
 
Luksusauto 
Audi  1
BMW  1
Volkswagen 2
Kokku 4

Mahtuniversaal 
Peugeot  46
Citro?n  27
Volkswagen  12
Nissan  11
Mercedes-Benz  9
Toyota  9
Ford  6
Opel  5
Chevrolet  4
Seat  4
Škoda  3
Kokku 136
 
Maastikuauto 
Toyota  66
Kia  33
Honda  29
Subaru  29
Hyundai  25
Volkswagen  25
Škoda  15
Volvo  15
Mitsubishi  14
BMW  13
Lexus  11
Mercedes-Benz  11
Chrysler  10
Nissan  10
Chevrolet  7
Land Rover  6
Porsche  2
Audi  1
Mini  1
Suzuki  1
Kokku 324

Allikas: AMTEL

ļæ½ripļæ½ev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
04. December 2012, 14:25
Otsi:

Ava täpsem otsing